Ronjalynet Startet 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2010 Hei Min onkel har en elvaro 30 halvplanende snekke med en ford/saab 180hk diesel rekke seks. det startet med en rolig tur da olje trykket plutselig datt , stoppet da motoren og fylte på ny motoroje der og da , la da merke til at det kom olje ut av eksosen vannet så ut som regnbuen 10 meter i diameter rundt båten , kjørte da på tomgang inn til nermeste brygge ca 15 min på tomgang med slaggs tikk takk låt i motoren som jeg da trodde var ventiler som ikke fikk nok smøring, marinaen så over feilen og fant ut at oljeslangen til turboen hadde detti ta, satte på en ny og fylte på ny motorolje og startet opp og motoren gikk fint , dro da hjemover og så fort jeg kom på utsiden av brygge anlegget ga han på litt 1000-1500 omdreninger og så kom tikke lyden igjen , den følgte turtallet men ble borte etter et par munutter igjen den kom å gikk litt, tok av ventil lokket og så at ventilene fikk bra med smøring ingen slark og ingen var løse , kjørte da en tur på ca 45 min med variabelt turtall etter som en bekjent av meg som er lastebil mekaniker sa men tikkelyden er fortsatt den samme , motoren røyk veldiiig!! ved kaldstart men ga seg etter 10 min , skulle ta opp båten i dag og startet opp i brygga røyk veldig i en 10 min som sist tikke lyd som før kjørte i 5 min ga da på litt ca 2000 omdreninger og røyk da som en normal diese motor gjør, så plutselig etter 5 min så smalt det i motoren og begynte da å ryke veldig onkel barnet mitt kjørte vedsiden av meg i en annen båt å han sa det så ut som båten brant bak så fort jeg så røyken stoppet jeg motoren og ble da tauet inn til marinaen for å ta opp båten . Hva kan dette være takker for alle svar! Mvh Aleksander Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Hvis du kunne tatt med noen flere smileys så hadde problemet blitt litt mer forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
Ronjalynet Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 sorry men hadde litt lite å gjøre spør gjærne hvis det er noe som ikke er forstålig. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Hei, kjenner til motorene ganske bra. Det første du kan skjekke er turboen om den går lett? dersom den er gåen,så ryker det noe j...lig. det kan være at et blad i turboen som er gåen, tror kanskje det er det som er årsaken. Ellers, kan tikkelyden kan komme fra en ventil! må vel av med toppen, dette er ikke vanskelig, bare en del skruing. Dersom det er en ventil som ikke lystrer, ryker motoren, uforbrent diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Ronjalynet Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 er nok mer nedi motoren ventilene virker bra samme med turboen Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Kvitter den seg med olje? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 marinaen så over feilen og fant ut at oljeslangen til turboen hadde detti ta, Mvh Aleksander Hvilken slange var det som falt av, smøreolje tilførsel til turbo eller returslangen som går tilbake til bunnpanna? Hvor mye olje måtte dere fylle på etter dette? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ronjalynet Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 smøreolje slangen røyk, måtte fylle på mange liter! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Da har turboen gått uten smøring og du bør anta at denne er ødelagt. En turbo går med mange tusen omdreininger om du har litt last på maskinen, mister den plutselig smørning så havarer den raskt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
jonn Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Ja, enig. Sitér dette innlegget Link to post
Ronjalynet Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 skal sjekke dette når jeg får båten hjem til uka. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Vi kan håpe på turbohavari, men synes dette høres mye mer kostbart ut, spesielt utifra den siste der....... fingers crossed.... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Ja hørtes ikke helt bra ut med det smellet der Det eneste jeg konkluderte var at om det var tilførselslangen og ikke returen som hoppet av så er garantert turboen gåen. Om det hadde vært returen ville turboen nok overlevd om du fikk stanset motoren umiddelbart etter at trykket begynte å synke. Har du noen formening om hvor lang tid det gikk fra oljetrykket begynte å synke til du fikk stoppet motoren? Det er mye mulig at du kan ha langt mer alvorlig skade på motor grunnet lavt/manglende oljetrykk. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ronjalynet Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Er ikke sikker hvor lang tid det gikk var ikke jeg som kjørte men sa at han stoppet motoren så fort han så oljetrykket datt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 scenarioet høres ut som gjennomslag og dårlig råde. Sjelden på slik motor. Turbo skulle ikkje laget tikkelyd uansett olje eller ikkje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
rettepsnah Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Hvis det er interessant har jeg en Ford SABB 2704 ET (180hk) tilsalgs. Ny 100A dynamo, ny Garret turbo, nyoverhalte dyser, ny oljetrykksgiver, Bowman kjølere renset og trykktestet, nyjusterte ventiler, ny toppakning, ny impeller (totalkost på ca 25 000,-) Vurderer større motor og skal da kvitte meg med Forden. Ny turbo hos Turboservice på Høvik koster deg 12 000,- , Motoren min kan du få for 15 000,- Sitér dette innlegget Link to post
Ronjalynet Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Hei! hørtes intresang ut motoren din kan du legge igjen navn å nr. så tar jeg kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Hei på deg :-) Navn Hans Petter Tlf 95 99 60 79 Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Hvis det er turboen som er røket( som det høres ut for meg) så kan du sjekke det ved å ta av innsugslangen fra turboen, kjøre motor. Da vil det etterhvert slutte å ryke(når eksosenrøret er brent rent) Det vil også vanligvis være vått av olje i innsugslangen. For det som skjer når lageret i turboen ryker, er at skovlene går i mot huset(tikke/skurrelyd) Og oljetrykket til turboen, går rett i innsuget. Mvh Arvid Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.