Jump to content

Ford/saab 180hk diesel, oljetrykk forsvant, tikkelyd, smell, røyk

Ronjalynet

Recommended Posts

Hei

Min onkel har en elvaro 30 halvplanende snekke med en ford/saab 180hk diesel rekke seks. :tongue:

det startet med en rolig tur da olje trykket plutselig datt :nonod: , stoppet da motoren og fylte på ny motoroje der og da :blush: , la da merke til at det kom olje ut av eksosen vannet så ut som regnbuen 10 meter i diameter rundt båten :sweat: , kjørte da på tomgang inn til nermeste brygge ca 15 min på tomgang med slaggs tikk takk låt i motoren :smash: som jeg da trodde var ventiler som ikke fikk nok smøring, marinaen så over feilen og fant ut at oljeslangen til turboen hadde detti ta, :smiley: satte på en ny og fylte på ny motorolje og startet opp og motoren gikk fint :yesnod: , dro da hjemover og så fort jeg kom på utsiden av brygge anlegget ga han på litt 1000-1500 omdreninger og så kom tikke lyden igjen :smash: , den følgte turtallet men ble borte etter et par munutter igjen den kom å gikk litt, tok av ventil lokket og så at ventilene fikk bra med smøring ingen slark og ingen var løse :crazy: , kjørte da en tur på ca 45 min med variabelt turtall etter som en bekjent av meg som er lastebil mekaniker sa men tikkelyden er fortsatt den samme :nonod: , motoren røyk veldiiig!! ved kaldstart men ga seg etter 10 min :confused: , skulle ta opp båten i dag og startet opp i brygga røyk veldig i en 10 min som sist tikke lyd som før kjørte i 5 min ga da på litt ca 2000 omdreninger og røyk da som en normal diese motor gjør, så plutselig etter 5 min så smalt det i motoren og begynte da å ryke veldig :headbang: onkel barnet mitt kjørte vedsiden av meg i en annen båt å han sa det så ut som båten brant bak så fort jeg så røyken stoppet jeg motoren :cryin: og ble da tauet inn til marinaen for å ta opp båten :wflag: . Hva kan dette være takker for alle svar! :flag:

Mvh Aleksander

Hei, kjenner til motorene ganske bra.

Det første du kan skjekke er turboen om den går lett? dersom den er gåen,så ryker det noe j...lig. det kan være at et blad i turboen som er gåen, tror kanskje det er det som er årsaken.

Ellers, kan tikkelyden kan komme fra en ventil! må vel av med toppen, dette er ikke vanskelig, bare en del skruing.

Dersom det er en ventil som ikke lystrer, ryker motoren, uforbrent diesel.

Ja hørtes ikke helt bra ut med det smellet der :nonod:

Det eneste jeg konkluderte var at om det var tilførselslangen og ikke returen som hoppet av så er garantert turboen gåen. Om det hadde vært returen ville turboen nok overlevd om du fikk stanset motoren umiddelbart etter at trykket begynte å synke.

Har du noen formening om hvor lang tid det gikk fra oljetrykket begynte å synke til du fikk stoppet motoren?

Det er mye mulig at du kan ha langt mer alvorlig skade på motor grunnet lavt/manglende oljetrykk.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hvis det er interessant har jeg en Ford SABB 2704 ET (180hk) tilsalgs.

Ny 100A dynamo, ny Garret turbo, nyoverhalte dyser, ny oljetrykksgiver, Bowman kjølere renset og trykktestet, nyjusterte ventiler, ny toppakning, ny impeller (totalkost på ca 25 000,-)

Vurderer større motor og skal da kvitte meg med Forden.

Ny turbo hos Turboservice på Høvik koster deg 12 000,- ,

Motoren min kan du få for 15 000,-

Hvis det er turboen som er røket( som det høres ut for meg) så kan du sjekke det ved å ta av innsugslangen fra turboen, kjøre motor. Da vil det etterhvert slutte å ryke(når eksosenrøret er brent rent)

Det vil også vanligvis være vått av olje i innsugslangen.

For det som skjer når lageret i turboen ryker, er at skovlene går i mot huset(tikke/skurrelyd)

Og oljetrykket til turboen, går rett i innsuget.

Mvh

Arvid

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...