Jump to content

Problem med temp. og forbruk av olje på Volvo Penta MD11


jørn

Recommended Posts

Hei. Hjalp en kompis med å flytte båten fra Skjeberg til Fredrikstad i dag. I starten av turen begynte temp.viseren å gå frem og tilbake fra rødt til grønt felt. Vi trodde da at det var noe feil med giveren. Når vi kom frem og jeg åpnet opp til motorrommet ser vi at motoren er full av grå olje over det hele, masse grå olje i kjølen også. Peilepinnen for motorolje viser null. Hva kan være galt? Motoren går fint på tomgang, og ved marsjfart, men den ryker veldig.

Er det toppen som er ferdig?

 

Vi åpnet den skruen som det går en slange fra luftfilteret på, her var det grå olje. Hva er denne delen for noe?

md11.jpg

 

 

Den delen på DETTE bildet, mellom oljefilter og luftfilter, som stikker ut. Her kom det røyk ut. Hva er det for en del?

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.......I starten av turen begynte temp.viseren å gå frem og tilbake fra rødt til grønt felt. Vi trodde da at det var noe feil med giveren. Når vi kom frem og jeg åpnet opp til motorrommet ser vi at motoren er full av grå olje over det hele, masse grå olje i kjølen også. Peilepinnen for motorolje viser null. Hva kan være galt? Motoren går fint på tomgang, og ved marsjfart, men den ryker veldig.

Er det toppen som er ferdig?

Motoren må sannsynligvis taes ut og gåes helt over, da dette ikke høres bra ut.

 

 

Vi åpnet den skruen som det går en slange fra luftfilteret på, her var det grå olje. Hva er denne delen for noe?

Hallo !!! Dette er oljepåfyllingen til motoren, og det er vel ingen tvil om at det har kommet vann i oljen, og at oljen har forlatt skipet på ett vis.

 

 

 

Den delen på DETTE bildet, mellom oljefilter og luftfilter, som stikker ut. Her kom det røyk ut. Hva er det for en del?

Vanskelig å se på bildet akkurat hva du mener, men tror nok det er oljetrykksgiveren du snakker om. Røyk herfra er forsåvidt ikke noe problem, da dette blir en slags veivhusutlufting når du skrur den ut. Problemet er heller det at det skulle vært olje under trykk bak denne "skruen", hvis det er noe "skrue" (giver) der da ??? Mulig det er der oljen har forsvunnet.

Det vil ikke være en god ide å skru noe inn i det hullet, helle på ny olje, og forsøke å starte. Motoren må UT.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Noen som vet hva konklusjonen på dette ble?

Har fått akkurat samme problem med min MD11 (ferskvannskjølt) i dag og vil gjerne vite hva prblemet er siden det bare er 3 dager til jeg tar ferie og hadde planer om båtferie..

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...