jørn Startet 10.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2010 (redigert) Hei. Hjalp en kompis med å flytte båten fra Skjeberg til Fredrikstad i dag. I starten av turen begynte temp.viseren å gå frem og tilbake fra rødt til grønt felt. Vi trodde da at det var noe feil med giveren. Når vi kom frem og jeg åpnet opp til motorrommet ser vi at motoren er full av grå olje over det hele, masse grå olje i kjølen også. Peilepinnen for motorolje viser null. Hva kan være galt? Motoren går fint på tomgang, og ved marsjfart, men den ryker veldig. Er det toppen som er ferdig? Vi åpnet den skruen som det går en slange fra luftfilteret på, her var det grå olje. Hva er denne delen for noe? Den delen på DETTE bildet, mellom oljefilter og luftfilter, som stikker ut. Her kom det røyk ut. Hva er det for en del? Redigert 10.Oktober.2010 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Ups... Minner om det samme som skjedde i Nidelven til en kompis av meg.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 .......I starten av turen begynte temp.viseren å gå frem og tilbake fra rødt til grønt felt. Vi trodde da at det var noe feil med giveren. Når vi kom frem og jeg åpnet opp til motorrommet ser vi at motoren er full av grå olje over det hele, masse grå olje i kjølen også. Peilepinnen for motorolje viser null. Hva kan være galt? Motoren går fint på tomgang, og ved marsjfart, men den ryker veldig. Er det toppen som er ferdig? Motoren må sannsynligvis taes ut og gåes helt over, da dette ikke høres bra ut. Vi åpnet den skruen som det går en slange fra luftfilteret på, her var det grå olje. Hva er denne delen for noe? Hallo !!! Dette er oljepåfyllingen til motoren, og det er vel ingen tvil om at det har kommet vann i oljen, og at oljen har forlatt skipet på ett vis. Den delen på DETTE bildet, mellom oljefilter og luftfilter, som stikker ut. Her kom det røyk ut. Hva er det for en del? Vanskelig å se på bildet akkurat hva du mener, men tror nok det er oljetrykksgiveren du snakker om. Røyk herfra er forsåvidt ikke noe problem, da dette blir en slags veivhusutlufting når du skrur den ut. Problemet er heller det at det skulle vært olje under trykk bak denne "skruen", hvis det er noe "skrue" (giver) der da ??? Mulig det er der oljen har forsvunnet. Det vil ikke være en god ide å skru noe inn i det hullet, helle på ny olje, og forsøke å starte. Motoren må UT. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Tempmåler pendler: Typisk indikasjon på dårlig kjølevannssirkulasjon. Sjekk ut TMe-metoden. Gørr i olja: Typisk kjølevann i olja. Flushe ut og finn ut hvor det lekker inn. Tips er sjøvannspumpa og eller toppakning. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Noen som vet hva konklusjonen på dette ble? Har fått akkurat samme problem med min MD11 (ferskvannskjølt) i dag og vil gjerne vite hva prblemet er siden det bare er 3 dager til jeg tar ferie og hadde planer om båtferie.. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
jørn Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Konklusjonen fikk vi aldri i og med at motoren gikk på dynga. En mekaniker så litt på den, og mente det ikke var noe håp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.