Eureka Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Vel, at det er mye utdatert kunnskap, prosedyreendringer etc er vel uansett et argument for å friske opp kunnskapen. Det er nok ikke så mange endringer og det skjer ikke velig fort. Det er vel 5-6 år siden HLR ble endret, som kanskje er den største endringen i de basale rutinene. Om man erkjenner, ved å lese om førstehjelp, at man har hull i kunnskap og ferdigheter, så er det kanskje større sannsynlighet for at man melder seg på kurs. Symptomlære og enkel kunnskp til årsaken til anfall, kan ikke skade. Å gjenkjenne symptomer er viktig for å tidligst mulig reagere på en situasjon og formidle vesentlig informasjon til 113. Men da trekker jeg tilbake forslaget og oppfordrer, slik som bittelitne, at man benytter høsten og vinteren til å gå på et førstehjelpskurs. Videre kan alle ta en titt i førstehjelpsputa si og bli kjent med hva man har der og hvordan det fungerer...og tenke over om man er rustet til å håndtere en brannskade, knusningsskade, kompresjon av sår og kuttskader, hypotermi og drukning. Tren på et brannmannsløft, stabilt sideleie og HLR. Legg en bandasje med trykk på deg selv. Det er ikke nødvendigvis lett, men fin trening. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 husker du hva argumentasjonen for 5:30 var, jeglikerdeg? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 11.Oktober.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 (redigert) Diabetes er en vanskelig sykdom å gi førstehjelp på - også fordi det er vanskelig å diagnostisere et "sukkersjokk". Pasienten kan virke ruset/full/agressiv/apatisk og tilstanden er alvorlig og kan utvikle seg veldig raskt. Jeg ville sikret de viktigste funksjoner(hjerte og pust) og sikret rask transport til sykehus. Informasjon fra pårørende er viktig - også om de har tilgang på medisiner. Det kan leses litt mer om dette her http://home.online.no/~kneshei/diabetes.htm Sukker sjokk er det motsatte av føling (hypoglykemi), det skal utolig mye til for og få sukkersjokk, du må da ha veldig høyt sukker over veldig lang tid. Beskrivelsen av oppførselen er bra bitteliten.I tilleg kan en sterk føling se ut som et eplepsiannfall. Ved lave sukkere fungerer ikke hjernen og trenger da sukker, cola og banan er det beste og mest hurtigvirkende. Jeg har sprøyter som heter Glukagon som kan settes hvis hjelpen er langt unna, det er en hormonsprøyte som setter igang sukkerproduksjonen. Redningsskøyta som ligger på borgen har en slik ombord som de har fått av meg, til nødbruk. Hyggelig og se at dette intreserer, men hensikten med tråden var jo og rose våre redningsmenn:))) Hilsen Morten Redigert 11.Oktober.2010 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Eureka Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 BavariaMorten, sorry at det ble litt OT, men dog innefor temaet :) Derfor jeg foreslår en egen sak her på BP om temaet som er lett å finne, og ikke bare en vanlig tråd, for den forsvinner i mengde etter noen dager. Såpass viktig er førstehjelp, mener jeg. Etter å ha jobba i en av nødetatene noen år samt noen år i forsvaret, kommer man oppi litt forskjellig, men ikke så mye med sykdomsanfall. For det meste i forbindelse med ulykker. Sitér dette innlegget Link to post
skrotrot Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Den druknede kan ha vann eller andre fremmedlegemer i lungene, var det ikke det? For å få inn ekstra med oksygen ... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 5 ekstra innblås er for å rense luftveiene. Samme skal gjøres på barn - fordi den mest sannsynlige årsaken til livløshet hos barn er tette luftveier. Med 5 innblåsinger har man da mulighet til å blåse vann og fremmedlegemer ned og da frigjøre luftveiene. Denne tråden har fått meg til å ta frem 1. hjelpsboka og repetere litt. Takk for det Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 (redigert) Det viktigste er at man gjør noe. Om det er 30:2 og 5 innblås først eller ikke er ikke det viktigste. Det viktigste er at det reageres! for hvert minutt som går uten hjelp forsvinner 10% mulighet for å overleve om personen er livløs. Det er sekunder som teller her Vær forsiktig med å blåse for mye luft inn. Da går det i magen i stedet - og i følge min 1. hjelps instruktør er det en "once in a lifetime" opplevelse å bli spydd inn i munnen når man gir HLR på spedbarn er det bare en munnfull som skal til. Redigert 11.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 og at ingen ble livsfarlig skadet eller omkom i bølgene...! Først må jeg jo bare si at det er fint det gikk så bra,ikke mye jeg fikk med meg i helgen .Men sånn er det noen ganger ,når du ikke er helt i vater å feberen herjer. Å til slutt til Rogeri ,enten er du den nye Lano eller så er du tvilling.Kan bare ikke være så dum aleine . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Eureka Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 (redigert) Enig forsåvidt at man ikke trenger å gå rundt å huske faglig argumentasjon som ligger bak for eks. 5:30:2:30.. Men slikt synes jeg er spennede å vite :) Søkte på google "førstehjelp ved drukning" og fant en fin side. Der skrives det at ved drukning er det 5:30:2:30:2. Der beskrives også at det er større fare ved drukning i ferskvann enn saltvann. Ferskvann i lungene forstyrrer saltbalansen i lungevevet og kan raksere føre til lungekollaps. Saltvann har omtrent samme saltnivå som kroppsvev. Dessuten skal en "nesten-druknet" person tas opp av vann horisontalt og holdes mest mulig liggende, med hodet lavere enn kroppen ellers. Som det skrives over her, det viktigste er "å gjøre noe". Det er argumenter for og imot den ene eller andre prosedyren, så for å ha en ensartet metode innenfor de fleste deler av førstehjelpen, så skifter man prosedyrer for det som er opplest og vedtatt som riktig, på tross av at det er faglig begrunnelse for noe annet. Tror det kan være relativt heftige debatter i faggruppen for førstehjelp.. :) - blir litt OT, men det er for eksempel god norsk forskning og faglig argumentasjon for at sikkerhetsbeltet i biler er på feil side... Men endrer bilfabrikken det, neppe.. Redigert 12.Oktober.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 enten er du den nye Lano eller så er du tvilling. Dæken ka du veit, Tine IV! tror jaggumeg hele hylekoret rundt Borgen, består av tanke og tiltaksløse "Snåsakailler!!? Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Dessuten skal en "nesten-druknet" person tas opp av vann horisontalt og holdes mest mulig liggende, med hodet lavere enn kroppen ellers. Fortsatt mye OT, men.........dessverre har jeg vært tilstede ved noen ulykker hvor den forulykkede har vært livløs i vannet, og denne prosedyren funker best på øvelse eller på papiret. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 (redigert) Horisontal opptak skyldes ene og alene hypotermi og ikke selve drukningen. Dette for å unngå oppsamlet kaldt blod i lemmene som plutselig strømmer tilbake mot hjertet og kjøler dette ytterligere. Oppliving blir riktignok diskutert fortrinnsvis på verdensbasis, men man reddet folk før i tiden også med 2:15. De profesjonelles behandling av paienten gjorde ikke det store utslaget, men kan ha større effekt ved uskolerte utøvere. For videre interessert kan en besøke hjemmesiden til Norsk Resuscitasjonsråd Redigert 12.Oktober.2010 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Bitteliten Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 (redigert) Jeg må korrigere meg selv når det gjelder disse 5 innblåsinger. Som følge av denne tråden repeterte jeg litt med boka i går og der står det at man skal ta 5 innblåsinger ved drukning fordi det er oksygenmangel i blodet. Når det gjelder metode for HLR har jeg hørt av mer informert og kvalifisert hold enn meg at det diskuteres om man skal gå bort fra ventilering totalt - og bare anbefale hjertekompresjoner. Dette er visstnok anbefalingen i andre land. Forskning på førstehjelp er jo litt tricky da det ikke er så mange som frivillig lar seg dø for at man skal teste ut nye metoder. således er nok forskningen mye relativt ukvalifisert sett med forskningsmetodeøyne - men helt sikkert basert på masse erfaring fra mange dyktige personer Redigert 12.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 12.Oktober.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 I region oslo og akershus var det i en lengre periode en egen gruppe som dro ut på alle trafikkulykker med personskader. Dette som del i utvikling av akutt førstehjelp og forskning på trafikkulykker. Det er bl.a. disse som har kommet frem til at sikkerhetsbelter i biler er på feil side. Særlig ved sammenstøt fra siden. Ellers er det en god del trening og forskning i førstehjelp på griser, særlig i forhold til skuddskader og andre traumeskader. Treningen gjelder i stor grad for utdanning av førstelinjepersonell, og da ikke nødvendigvis kun for helseutdannede. Spennende at man ser på å gå bort fra innblåsninger og kun fokus på kompresjoner. Årsaken til at man gikk bort fra 2:15 til 30:2 var at førsteprioritet er å få opp sirkulasjonen og oksygen til skolten. MEN ved 15 kompresjoner så man at trykket og sirkulasjonen BEGYNTE å nærme seg er greit nivå, og tidligere sluttet man da og gikk over til innblåsning. Det er fra 15 til 30 av kompresjonene har god virkning. Dessuten er det fortsatt oksygen i blodet hos en livløs person, og ved umiddelbar start med kompresjoner får man sirkulert dette til skolten. Jeg antar at 5 innblåsninger ved "NESTENDRUKNING" kommer av at man vil hindre lungekollaps samt at det ved drukning antakelig er forbrukt mere av oksygenet i blodet, enn ved annen ulykke, og derfor må få inn litt luft i lungene. -men dette er bare tenker uten faglig begrunnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 hei, godt å høre at det gikk bra denne gangen også jeg betaler mitt medlemskap i redningskjøyta med glede selv om jeg ikke har hatt behov for dem enda...... de gjør en super jobb Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Avsluttet_1 Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Grunnen til mitt korte svar er jo at det ble en del OT i forhold til det tråden handlet om. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Og det viktigste er uansett å faktisk gjer nokke!! Kan ikkje bli sagt nok ganger :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 jeg betaler mitt medlemskap i redningskjøyta med glede selv om jeg ikke har hatt behov for dem enda...... Og husk det at når det gjelder oppdrag som gjelder liv og helse så får alle hjelp uansett om de er medlem eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.