Sun Flyer Startet 10.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2010 Hei, Jeg driver nå og installerer et ekstra varmeapparat. Kan jeg bruke en Y på varmeapparat nr.1 sin dieseltilførsel eller vil apparatene suge diesel fra hverandre da? Skal for det meste bruke et apparat om gangen men unntaksvis vil begge brukes samtidig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Skipper Worse Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Det er smale forhold på tilførselen så du vil sikkert strupe den for mye til å få begge til å gå riktig. Mitt tips er å lage til et vanlig CAV-filter/vannavskiller med to utganger og forsyne ett apparat fra hvert uttak. Du får overganger direkte fra filteret til slangedimensjonen for varmeren. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Det hørtes genialt ut SW. Pumpen til dieselvarmer klarer vel greit å suge igjennom slike filter? Men det bør vel fortsatt ha egen forsyning fra tanken, men da kan en vel sikkert legge ein bedre egnet rør nedi samme hullet? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Skipper Worse Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Mitt er nedstrøms lavere enn tanknivå så det "står under trykk", så om pumpen klarer å dra gjennom vet jeg ikke. Men jeg vil tro det. Vanlig installasjon er jo fra tanktopp, at tverrsnittet til filteret er større burde ikke bety noe. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fjellbonden Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Her viser bildet hvordan jeg har gjort det. Filteret hører opprinnelig til generatoren, så det hadde en ledig utgang og en ledig inngang. Ettersom hver varmer har sitt eget filter, brukte jeg begge. Dette har fungert godt en sesong. Det er en fordel med kortest mulig vei fra filteret til pumpa (sugeside), derfor den krappe bøyen på den sorte slangen som ble smidd i vannkokeren. Trykksiden er her ca 7 m. Det er også en fordel med jevn stigning for å få lufta ut av systemet. Nevner også at disse gummi skjøtestykkene har en begrenset varighet og kan begynne å lekke eller suge falsk luft. Verd å sjekke hvis varmeren fusker. Ved montering er det en fordel å la plastrørene gå "butt i butt" inne i skjøtestykket for å skjerme skjøtestykket mest mulig. Jeg har fjernbetjent stenging av drivstofftilførsel til filteret og stenger derfor til generator og to varmere i en operasjon. Har lagt drivstoff, strøm og styrestrøm i et felles trekkerør av myk støvsugerslange for vern og lyddemping. Løse drivstoffslanger kan lage mye lyd. Husk å isolere varmluftsslangene. For best tempregulering, er ekstern tempføler å foretrekke. Har en med og en uten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Ja dette er samme opplegg som jeg har (en varmer og en generator fra samme CAV). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lazyjack Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Kjøpte en Y-forgrening på Biltema(art. nr. 58661), beregnet for spylevæskeanlegg. begge varmerne får det de skal ha. Kjører ikke via filter men det er sikkert ikke så dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Takk for gode ideer folkens. Prøver med y forgreining først og evaluerer det etterpå. Filteret har to utganger pr i dag og motoren er på den ene mens varmer nr.1 er på den andre. Kan kanskje bli litt overkill med enda et filter. Vi får se. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fjellbonden Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Da har du kanskje to innganger også. Jeg brukte den ene av disse, funker fint ettersom varmerne også har hvert sitt filter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.