Jump to content

Valg av duk til forseil, dacron vs. laminat

SamH

Recommended Posts

Har fått tilbud fra 59norseil på ny triradial rullegenoa, de foreslår bla. "All purpose" dacron, AP 450 eller DC 99 cruising laminat.

Jeg har ingen erfaring med laminat, prisforskjellen er marginal.

Seilet skal ha UV beskyttelse og reveskum og det er i størrelsesorden 50 kvadrat.

Er laminat håndterbart mtp pakking og stuing ombord, tåler det juling tilsv dacron, hvordan er levetid på laminat, er det annet jeg burde vite ?

Hjelp, hva velger jeg?

Laminatseil holder fasongen mye bedre enn dacronseil, som er vevet duk.

Håndteringsmessig er de nok et hakk dårligere, men dette er jo et rulleseil, så det ville jeg ikke lagt mye vekt på.

Nå for tiden er levetiden god på laminatduker, de tidlige kunne ha problemer med delaminering. Er det valgt en for tynn duk for din seiling vil levetiden reduseres, men dette gjelder jo all duk.

Med et laminatseil bør skjæringen være bi- eller triradial for å utnytte duken best mulig (gjelder iofs dacron/vevd duk også).

Dimension-Polyant er kjent for å lage bra duk. Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde gått for laminatduk om prisforskjellen er marginal.

Geir

Helt klart cruising laminat hvis du liker å seile. Denne duken du linker til er polyester (Dacrontråder)som er lagt ut mellom film (På et racingseil er det denne filmen du ser og som gjør seilet gjennomsiktig) og det er lagt polyestervev (Tafetta/tynn dacronduk) på utsiden. Dacronduken gir teknisk levetid på duken og de bærende fiberene som seilmakeren legger i strekkrettningen (derfor triradiell design) gir seilet evne til å holde designet form lenger.

I dag er holdbarheten til Cruising laminat nesten like bra som dacron. Men seilet holder utrolig mye lenger formen.

Det er bare en "negativ" ting (egentlig ikke er noe stort problem med moderne duker) og det er at filmen som ligger inne holder på fuktigheten når seilet er innrullet over lengre tid noe som kan gi jordslag. Den duken som du refererer til har blit impregnert for å hindre dette. Dette er først å fremst et problem for de som aldri bruker rulleseilet og det henger oppe i tykt og tynt.

Duken er like håndterbar som dacron. Litt stiv i begynnelsen men myker opp ved bruk samme som det gjør med dacron.

Jeg har to dacron storseil som jeg har kjøpt til en billig penge av seilmakeren som jeg hjelper med oppmåling og kundeservice på Sørlandet. På min båt er de c 34m2 og etter en regattasesong så kan man tydelig se forandring i fasongen. Duken i begge er "som ny"

Jeg har en genoa 1 i kevlar/karbon som jeg har seilt hardt i 4 sesonger med som jeg ikke kan se forandring på. Men et slik seil med film ytterst vil dø hurtigere og bli ødelagt. Der har jeg valgt performance før teknisk levetid.

Vurderer det samme som SamH.

Tror jeg kommer til å gå for laminat i triradial.

Er det noen som vet hvordan CX6T er i forhold til DCP55??

Begge dukene kommer fra samme leverandør.

CX6T har i tilleg et nettverk av tråder som ligger skjevt på hovedbelstningsrettningen. Tanken bak dette er at kreftene i et seil ikke alltid følger hovedstrekkrettningen men det går også krefter på tvers av dette. DVS at dette laminatet er påkostet mere for å holde formen bedre en DCP55. Mulig at DCP55 er bedre mot jordslag.

MEN,DCP55 har pentex som også er polyestertråder som strekkfiber. De er noe mere strekkfaste en rene polyesterfiber som samme duk med vanlig polyester DC55.

Jeg vil anta at CX6T er et dyrere laminat en DCP55 og noe mere formstabilt. Men Pentexen i DCP55 vil muligens utligne dette. Det er vanskelig for meg å avgjøre. Begge laminatfibertypene blir levert i polyestertråder og Pentextråder.

Les om forskjellene her: CX6T DCP55

Polyestertråd er ikke det beste, dyneema tråd som så veves til duk er mye bedre, se Dyneema seil.

Jeg har ikke vært borti priser (bare lest i På Kryss og YM) på dyneema seil, men siden mesteparten av arbeidet er søm etc så burde de ikke være astronomisk dyre.

Jeg ser at North Sails leverer Dyneema (et handelsnavn er Spectra) Spectra sails.

Det er bare å vente på at dyneema tar over for terylen (Dracon) og at prisen blir mer normal.

PS: Dyneema er Polyetylen (Polyeten) samme plast som plastposer, bare veldig mye lengre molekyler.

Ole

Ole
S/Y Algol

Nå var vel ikke heller spørsmålet i denne tråden om polyester var det beste eller ikke.

Det utvikles nye duker hele tiden. Bruk av dynema og spectra har vært brukt til bærende fiber i laminatseil i lang tid. Spesielt store båter der kreftene i duken blir store er dette brukt. Problemene med dynema har vært at den "siger" litt ved belastning noe som gjør at seilet mister litt av den designete formen. Derfor har det ikke vært så mye brukt til regattaseil i de bærende fibrene. Men fibere utvikles hele tiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...