Jump to content

Kartplotter-hva skal man velge?


Vegardos

Recommended Posts

Hvis man vil ha stor (widescreen 7" og oppover) plotter, og den og motoren støtter visning av motordata så gjør det jo monteringen lettere, for den kan jo da skygge for instrumentene uten at det gjør så mye.

 

Har man derimot ikke mulighet for visning av motordata (pga. at motor og/eller plotter ikke støtter dette/NMEA2000) så ble det i mitt tilfelle (Honda BF90D støtter ikke visning av motordata, men nye BF60 og BF115 gjør det) smartest å gå for en 5,6" plotter med høydeorientert skjerm og høy oppløsning (480x640) slik at man får detaljert visning uten å gå opp i skjermstørrelse.

Så sant plotteren kan monteres så nært rattet som mulig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Garmin har som eneste maritime merke på markedet i dag, en auto-guidance funksjon. Dette er en funksjon som lar plotteren foreslå en rute fra din nåværende posisjon til dit du har lyst til å dra. Den tar hensyn til din båts minimum dybde og minimum høyde og bruker kartet aktivt for å skape en rute utenom grunner, skvalpeskjær, land og andre hindringer. Aldri har det vært så enkelt å navigere på sjøen!

 

dette er hentet fra Garmin sin hjemmeside, og kan jo være en god grunn til å velge Garmin?

Ikke la auto-guidance funksjon være bestemmende for hva du velger.

Valgte Garmin 521S til 24 fot snekke. Har auto-guidance funksjon. Har prøvd den funksjonen i kjent farvann og det er blitt med det. En tur fra Kragerø – Valle som normalt går innaskjærs går med auto-guidance ut i åpent hav utenfor Jomfruland og inn igjen ved Stråholmen. :headbang:

 

Bortsett fra det er jeg godt fornøyd med kartplotter`n . Norsk brukerveiledning og enkel oppbygde menyer.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Hadde Samyung i min forrige båt, går no og ser på ny plotter til ( nye) båten, det vert ikkje Samyung det er greit. Samyung har altfor tunvint meny på ekkolodd delen og den produserte mykje støy som slo inn på radio og VHF. Har no sett på Garmin, Simrad og Raymarine men synest prisane er hinsides høge dersom ein skal opp i 8". Derfor vurderer eg berbar pc med Tiki kartprogram, dette vert ei mykje rimlegare løysing.

Link to post
Share on other sites

hva er en AIS mottaker?

Samyung har faktisk en kartplotter med integrert både AIS sender og mottaker.

Morsom sak, og da ser omverdenen deg (de som har AIS mottaker) og du ser de andre på skjermen (de som har AIS sender da så klart).

Jeg vurderte en slik selv men ville ha ekkolodd, og så skal ha meg en VHF med AIS mottaker etterhvert.

Eneste problem med Samyung er at de ikke greier å bestemme seg for hvilket prisnivå de skal legge seg på. Det kan variere fra måned til måned...

 

file_9_8.gif

file_4_11.gif

 

Endte opp med denne:

file_15_2.gif

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel slå et slag for Garmin!

 

Ikke det at jeg har allverdens erfaring med veldig mange typer, men Garmin går igjen som en oversiktlig og grei plotter. Bluechart, som Garmin bruker liker jeg også svært godt. Vi har nå en Lowrance plotter (Navision kart), og den har ikke engang støtte for tidevannstabell (?!? Eller tar jeg feil ?) som jeg brukte ganske mye da vi hadde Garmin (178C).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...