Jump to content

Kartplotter-hva skal man velge?


Vegardos

Recommended Posts

Det kommer helt an på bruksområde ditt. Har du en skjærgårdsjeep eller en 50 fots seilbåt? I min siste seilbåt hadde jeg kombinasjon av en rimelig 5" plotter ute i cockpit og en netbook med 10 " skjerm nede på kartbordet. Denne kombinasjonen virket bra for meg. Begge deler klarer du tilsammen til 10000 kroner.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Heisann... Dette kan bli en flott tråd. Vet mange lurer på å bytte ut gamle plottere, så her ville det vært fint om folk fikk satt litt fyr på en diskusjon.

 

Det hadde vært til større hjelp å vite hvilken båt du skal ha den i.... å hvor mye penger du har tenkt å legge i dette.

 

Personlig liker jeg plottere som skjermen kan deles i to.. og at kartet kan legges på begge bildene. Da kan man ha ett oversiktsbilde og ett innzoomet bilde.. veldig praktisk hvis man er i ukjent farvann..

 

 

Hilsen H

Link to post
Share on other sites

så førr mæ æ kunne slipp unna med minst mulig ledninga å rot..

Vel, da hadde jeg nok kjøpt en båt med plotter ferdig installert. Noe ledninger / tilkobling blir det hvis en skal kjøpe nytt og installere dette selv. Så har vi dette med antenne, to valg, innvendig integrert antenne eller ekstern antenne.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig tema, men vanskelig, det blir som å velge bil, noel liker Opel, andre sverger til Ford.

Jeg valgte en Garmin 720S, ikke fordi jeg har grunnlag for å si at Garmin er best, men fordi

jeg har brukt Garmin som GPS i mange år og liker (les er blitt vant til) brukergrensesnittet.

Jeg er godt fornøyd, den funker fint for mitt bruk.

 

Svaret er nok at de fleste kartplottere på markedet funker fint, du velger den du liker

skjermen og menyene på. Da jeg kjøpte båten fuøgte det med en Eagle sort/hvit plotter,

den er fin nok den, gode store bilder, men jeg ble aldri helt fortrolig med menyene, så

det ble en ny Garmin 720 på meg. Valgte S modellen så jeg kan sette på ekkoloddsvinger,

den ligger fortsatt umontert i båten, men hvem vet hva man kan klare neste vår :)

 

Når det gjelder monteringen så er det ikke veldig vanskelig for de fleste, trekk en ledning til pluss

og en til minus så er mye gjordt. Det er ferdige kontakter til ekkolodd, ekstern antenne om du trenger det,

og en databuss med ferdige kontakter om du vil ha AIS, VHF og radar kobla til. Det blir det en stund til

for min del, men kontaktene ligger der klar til tilkobling.

Redigert av MS Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vel å sikle etter båt e jo ett gått utgangspunkt bære det... c",)

 

Regna me sia du spør e det før at du har vært å kikka på en båt som ikkje e plotter i fra før.

 

Du treng ikkje å vær bekymra før å montere kartplotter... det e stort sett plugg and play..(Så ut som du va fra bodø disktriktet... e du det kan æ alltids hjelp dæ hvis du plages med monteringa.. bære gi ett vink. )

 

Det du kan gjør e å snakk litt med folk som har plotter, få knotte litt å se ka du lika av menya og utseende.

Trur æ ville holdt mæ til raymarine, garmin, simrad.... men sku æ ha valgt nåkka nytt i dag hadde æ kjøpt en garmin.. men som sagt tidligere alt kommer an på smak å behag, ka man har plass til i båten, å kor mye penga man har tenkt å legg i det..

Link to post
Share on other sites

Vel å sikle etter båt e jo ett gått utgangspunkt bære det... c",)

 

Regna me sia du spør e det før at du har vært å kikka på en båt som ikkje e plotter i fra før.

 

Du treng ikkje å vær bekymra før å montere kartplotter... det e stort sett plugg and play..(Så ut som du va fra bodø disktriktet... e du det kan æ alltids hjelp dæ hvis du plages med monteringa.. bære gi ett vink. )

 

Det du kan gjør e å snakk litt med folk som har plotter, få knotte litt å se ka du lika av menya og utseende.

Trur æ ville holdt mæ til raymarine, garmin, simrad.... men sku æ ha valgt nåkka nytt i dag hadde æ kjøpt en garmin.. men som sagt tidligere alt kommer an på smak å behag, ka man har plass til i båten, å kor mye penga man har tenkt å legg i det..

 

 

ja, sikkler på en sak, som det selvsagt ikke er noe i fra før. men kan ikke tenke meg på noen måte å dra på båttur uten kartplotter ombord.

foreløpig er det mest på sikklestadiet, men liker å sette meg skikkelig inn i ting før jeg hiver meg rundt å kjøper noe.. tror det blir mer glede av det:)

er du fra Bodø å eller?

 

kanskje man skal google litt å se om det fins kartplottersimulatorer på nettet? (vet det fins videoer på yputube, men det blir nå ikke helt det samme..)

Link to post
Share on other sites

men de plotterne som har innebyggd antenne, fungerer de bra? ?

 

I min trebåt med tretak funker det helt fint.

Men jeg hører også historier om folk som har opplevd så stort

signaltap at ekstern antenne måtte opp. Tak av metall feks. Du kan også få forstyrrelser

av VHF eller radar, og en noe mer bisarr støykilde er første generasjons LED lamper,

de kan ødelegge mye for annen elektronikk. Men det ser ut til at de nyeste LEDpærene

har mer støyfri elektronikk innebygd.

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Garmin har som eneste maritime merke på markedet i dag, en auto-guidance funksjon. Dette er en funksjon som lar plotteren foreslå en rute fra din nåværende posisjon til dit du har lyst til å dra. Den tar hensyn til din båts minimum dybde og minimum høyde og bruker kartet aktivt for å skape en rute utenom grunner, skvalpeskjær, land og andre hindringer. Aldri har det vært så enkelt å navigere på sjøen!

 

dette er hentet fra Garmin sin hjemmeside, og kan jo være en god grunn til å velge Garmin?

Link to post
Share on other sites

Ligger en del oppdaterte tråder ang. emnet her. bl.a. om Samyung kartplottere/ekkolodd.

Som hverken har noe med Samsung å gjøre selv om merket er koreansk, eller er 2. klasses kvalitet (de har vært leverandør til skipsfarten i mange år).

 

Jeg kjøpte en NF560 som jeg har brukt en måneds tid. Er kjempefornøyd med den, selv om jeg ikke har lest bruksanvisningen fullt ut ennå :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I Yamarinen har jeg Garmin 720 S med gjennomgående bronsesvinger. Fungerer helt greit. I tillegg er det lagt inn motordata, tankmåler i plotteren.

Info her.

 

men den er jo steikanes kostbar da? er den verd det? får jo 500 serien for en fjerdedel av prisen? er det mye ekstra kobling for å få den til å lese motordata etc?

Link to post
Share on other sites

Ett godt råd: finn først ut hvilken båt du skal ha... sånn at du ser ka du har plass til... Kjøp så stor plotter du får plass til, for liten plotter e nåkka dritt..

 

Nu har ikkje æ kjennskap tel den nye Lowrance, men de æ har knotta på har æ ikkje likt menyan på pluss at æ syns de e litt treg i oppdateringa.

 

Motordata e jo ikkje nåkka du må ha i plottern, der e jo motorinstrumenta med i båten ( e jo selfølgelig morsomt med masse elektronikk):-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...