Flammingokid Startet 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2010 (redigert) Hei, har lagt merke til(og sist fått noen kommentarer) på at det følger med noen små små dråper olje el i eksosvannet som går i sjøen. Det er microskopisk og filmen som dannes er uten fare for miljø eller vannlinjen - men lurer jo på om det ligger noen havari saker på lur her da... Det er en 4 syl Yanmar med 3000 timer på baken i en seilbåt. Motoren går som en klokke og har ikke noe spesielt mye røyk eller liknende. Takk for innspill og erfaringer. MVh Nils Redigert 11.Oktober.2010 av Flammingokid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Jeg tror du kan ta det med ro. Eksempelvis vil sot kunne gi slike oljeflekker. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Jeg har akkurat ringt Miljødepartementet, Bellona, Sea Shepherds og Greenpiece, og alle har forsikret meg om at de i hele neste sommer vil ligge standby i Drammensfjorden på utkikk etter en Beneteau Oceanis 411 med Yanmar motor og oljelekkasje. Alle som fører slik båt må påregne å bli stanset i legitimasjonkontroll for å avkrefte at deres navn er Nils, så se opp din miljøsnik, for dette kan bli farlig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Alle som fører slik båt må påregne å bli stanset i legitimasjonkontroll for å avkrefte at deres navn er Nils, så se opp din miljøsnik, for dette kan bli farlig. Jeg har det samme på Tora. Hun spytter av og til ut litt olje/bensinblandet sot. Tror det er noe som samler seg i eksospotta og kommer ut av og til, spesielt ved oppstart. Selv om jeg også heter Nils håper jeg å gå klar i legitimasjonskontrollen da jeg ikke har slik båt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Flammingokid Svart 13.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 He he he .. Nå ser disse instansene neppe meg i Drammensfjorden da. Limfjorden kanskje. Men ellers - takk for beroligende svar. Blir alltid lett nervøs når det gjelder uregelmessig eksos og olje den veien. Mvh Xxxx Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 Det kan være mange kilder - alt fra sot/uforbrent drivstoff til menstruerende oljekjølere. Det er lurt å ha en ide om hva det er. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Flammingokid Svart 14.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Sant - skal ta en titt med mekanikern når han kommer for å skifte olje etc nå. Hvis menstruerende oljekjøler, er det etterfylling som er risikoen da? Mvh Nils Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Risikoen er at den blåser HELT på ett eller annet tidspunkt, slik at du i stedet for å miste olje ut i sjøvannet, får sjøvannet inn i oljen. Ikke akkurat en drømmesituasjon. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Når sant skal sies, og det skal det jo, så er det ikke noe drømmesituasjon å kvitte seg med oljen i motoren heller. Oljen ligger under høyere trykk enn sjøvannet i mesteparten av oljekretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Ja oljen er det jo best å beholde men det går jo å etterfylle etter hvert som menstruasjonen reduserer på mengden. Men selv det er jo også litt dumt for lommeboken. (Snart kommer vel miljøfantastene og mener noe også). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Ja. Hulda har en markant oljelekkasje. Nå skal man heller ikke dømme en motor for hardt før den er innkjørt. Volvo definerer innkjøringsperioden til ca. 700 timer. Hulda har brukt 10 år på å nå nesten 300 timer. Motoren forbruker en liter olje på 10 timer (nokså konstant). Denne oljen forsvinner inn i forbrenningen, og gir seg utslag i blårøyk ved sterkt gasspådrag ved varm motor og etter noen minutter tomgangskjøring. Skriver dette kun for å belyse at det er flere måter oljen kan forsvinne på. Dessuten bør man ha en viss kontroll med oljen. Hvis det blir mer av den i bunnpannen, så er det et opplagt faresignal. Om det blir mindre av den etter hvert, så er det fra normalt til ikke så farlig (innen rimelighetens grenser). Blir oljen grå, så er det et faresignal. Aggeregatet mitt lager oljeringer på vannet, nesten så miljøverndepartementet får hikke. Aggeregatet får gå så lenge det gidder. Men aggeregatet bruker så lite olje at det ikke merkes. Men den lille 10-hesteren lager olje på vannet. Og det kommer absolutt ikke noe fra den 140 hk store hovedmotoren. Det beste er nok å holde et fornuftig oppsyn med farge og mengde på den oljen som befinner seg i bunnpannen. Jeg vil si at det er viktigere enn å kjempe om hvilket fabrikat olje det befinner seg nedi der. Nå skriver jeg ikke til alle dem som har racingmotorer. Bare oss vanlig dødelige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.