Jump to content

Smålekkasje i eksosvannet - farlig?

Flammingokid

Recommended Posts

Hei, har lagt merke til(og sist fått noen kommentarer) på at det følger med noen små små dråper olje el i eksosvannet som går i sjøen. Det er microskopisk og filmen som dannes er uten fare for miljø eller vannlinjen - men lurer jo på om det ligger noen havari saker på lur her da...

Det er en 4 syl Yanmar med 3000 timer på baken i en seilbåt. Motoren går som en klokke og har ikke noe spesielt mye røyk eller liknende.

Takk for innspill og erfaringer.

MVh Nils

Redigert av Flammingokid (see edit history)

Jeg har akkurat ringt Miljødepartementet, Bellona, Sea Shepherds og Greenpiece, og alle har forsikret meg om at de i hele neste sommer vil ligge standby i Drammensfjorden på utkikk etter en Beneteau Oceanis 411 med Yanmar motor og oljelekkasje.

Alle som fører slik båt må påregne å bli stanset i legitimasjonkontroll for å avkrefte at deres navn er Nils, så se opp din miljøsnik, for dette kan bli farlig.

bp-oil-shores.jpg

Alle som fører slik båt må påregne å bli stanset i legitimasjonkontroll for å avkrefte at deres navn er Nils, så se opp din miljøsnik, for dette kan bli farlig.

Jeg har det samme på Tora. Hun spytter av og til ut litt olje/bensinblandet sot. Tror det er noe som samler seg i eksospotta og kommer ut av og til, spesielt ved oppstart.

Selv om jeg også heter Nils håper jeg å gå klar i legitimasjonskontrollen da jeg ikke har slik båt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja. Hulda har en markant oljelekkasje. Nå skal man heller ikke dømme en motor for hardt før den er innkjørt. Volvo definerer innkjøringsperioden til ca. 700 timer. Hulda har brukt 10 år på å nå nesten 300 timer. Motoren forbruker en liter olje på 10 timer (nokså konstant). Denne oljen forsvinner inn i forbrenningen, og gir seg utslag i blårøyk ved sterkt gasspådrag ved varm motor og etter noen minutter tomgangskjøring. Skriver dette kun for å belyse at det er flere måter oljen kan forsvinne på. Dessuten bør man ha en viss kontroll med oljen. Hvis det blir mer av den i bunnpannen, så er det et opplagt faresignal. Om det blir mindre av den etter hvert, så er det fra normalt til ikke så farlig (innen rimelighetens grenser). Blir oljen grå, så er det et faresignal. Aggeregatet mitt lager oljeringer på vannet, nesten så miljøverndepartementet får hikke. Aggeregatet får gå så lenge det gidder. Men aggeregatet bruker så lite olje at det ikke merkes. Men den lille 10-hesteren lager olje på vannet. Og det kommer absolutt ikke noe fra den 140 hk store hovedmotoren.

Det beste er nok å holde et fornuftig oppsyn med farge og mengde på den oljen som befinner seg i bunnpannen. Jeg vil si at det er viktigere enn å kjempe om hvilket fabrikat olje det befinner seg nedi der. Nå skriver jeg ikke til alle dem som har racingmotorer. Bare oss vanlig dødelige.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...