Lotus Startet 25.September.2004 Link til dette innlegget Startet 25.September.2004 Kjørte motoren på tomgang ifm vinterklargjøringen. En stor balje bak ved utløpet og en tykk slange tilbake til råvannsinntaket på motoren. Gikk bra en lang stund. I stede for å stoppe motoren, tok jeg en runde til forsiden av huset og blandet til frostvæske som skulle suges inn i systemet. Litt knot frem og tilbake med blanding og andre ting. 10 minutter senere runder jeg hjørnet og ser at slangen på mystisk vis har detti ut av balja. Sikker i det øyeblikket jeg snudde ryggen til og forsvant for å blande frostvæske. Motoren er plutselig god og varm og Indre kjølesløyfe viser 70 grader. Intet problem, under normal driftstemperatur. Eksosslangen er varm, men ser ut til å klare seg bra. Ingen svidd lukt, men det er tydelig varmt. Plast har jeg heldigvis ikke i eksossystemet. Impellerhuset er varmt, men ikke varmere enn at jeg kan ta på det. Og nå ser impelleren ut til å suge greit også. Har hatt flaks tross alt, men impelleren kan da umulig klare mellom 5 og 10 minutter uten vann? Eller gjør den det? Dumt å kjøpe en ny til 700 kroner hvis jeg ikke må. Vanlig intervall for skifte er 1000 tiimer. Noen som vet hvordan dette fungerer? Har jeg spist opp 100 impellertimer på 10 minutter? Er impelleren ok så lenge den i etterkant klarer å suge vann? Lotus PS: Olje- og filterbytte klarte jeg uten å drite meg ut. Ingen søling over hode. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Vet at syrefri vaselin er brukt i forbindelse med "tørrkjøring" av båtmotor. Vaselinen smøres da i pumpehuset der impelleren sitter. Du får skru av dekslet på vannpumpa og se etter hvordan impelleren din ser ut etter tørrkjøringen. Skal selv til å konservere båtmotorene mine med å kjøre igjennom frostveske snart, og ser av ditt inlegg at jeg skal blande ut frostveska på forhand.. . Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Arnstein Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Kan ikke du bare skru fra og se selv da? Pass på pakningen på dekkselet. Hvis du ikke ser noe unormal slittasje, så må den være ok. Faren med impellere er at de blir morkne/sprø og at vinger faller av og tetter kjølekanaler. Ikke nødvendigvis at de blir utslitt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Jens_P Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Normalt så snakkes det 20 - 30 sek. uten vann er max. Jeg ville definitivt åpnet pumpa og tatt ut impelleren for kontroll. Sammenlign det du finner med Impeller_trouble_shooting_guide . Det som er definert som "Problem 4" i moderat utgave er normalt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Droll Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 I de bøkene som jeg har liggende ( div påhengere 5 > 150 hk ) er det gjentatt med svært jevne mellomrom Just five secounds without water will damage the waterpump . Gummi mot metal uten vann , slites fort ved 800rpm . Ta den ut og sjekk , se samtidig etter gummirester ( ser ut som rester etter bruk av vislelær ) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lotus Svart 25.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Får nok skru av dekselet ja, men ikke før til våren. Tipper jeg også trenger en ny impellerdekselpakning da, hvis det da ikke er en o-ring innenfor dekselet. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Hej Lotus ! skruva isär o titta, jag tror den har klarat seg om den fortfarande suger.......... fortsett o använda den gamla tils du hade tenkt o skifte impeller! du kan ju kjöpe en Biltema impeller (om det nu finns till din Yanmar!?) o ha som reserv dom koster ju 1/10 av det du angav ! (til min MD31a koster en biltema impeller 89,90 SEK !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chrian Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Ta den ut og smør den inn med glyserin (kjøpes på apotek bla.) noe som holder gummien myk. Dersom du ikke kan se sprekker i bunn av skovlene når du bøyer de helt inn mot senter av impelleren kan du bruke den videre. Er det derimot antydning til sprekker er det bare å skifte den, ellers kan du ende opp med å måtte demontere varmeveksler el. for å finne skovlene som mangler neste gang du skal bytte impeller. Har selv sett impeller der halvparten av skovlene er borte klare å forsyne motoren med nok vann, så det at den fremdeles pumper vann er ingen indikasjon på tilstanden. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Tipper jeg også trenger en ny impellerdekselpakning da, hvis det da ikke er en o-ring innenfor dekselet. Lotus jag har ingen o-ring, og har återanvändt gamle pakningar utan problem vid flere tilfellen,du kan ju alltid pröve vid bryggan, får du det ikke tett så åk o kjöp ny! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Sammenlign det du finner med Impeller_trouble_shooting_guide .Den linken er for gammel, her er en ny: Impeller troubleshooting guide Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
880 Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 (til min MD31a koster en biltema impeller 89,90 SEK !)Kjører nå på 5 eller 6 året på samme impeller - fra biltema. Denne har ved flere anledninger blitt tørrkjørt under hageopphold, fungerer fortsatt. Har ikke tenkt å gjøre noe med denne før jeg ser at jeg mangler kjølvann eller får høy temp. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jens_P Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Den linken er for gammel, her er en ny: Impeller troubleshooting guideTakk! Min feil, rotet til adressen i linken på egenhåmd! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SveinHa Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Takk! Min feil, rotet til adressen i linken på egenhåmd! Nei min feil, linken er til min gamle hjemmeside, som ble nedlagt nylig. Trodde egentlig at fila lå på baatplassen.no og ikke som link. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Marwin Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Lotus: Impelleren koster da ikke SÅ mye? Jeg ville ha byttet.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jens_P Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Nei min feil, linken er til min gamle hjemmeside, som ble nedlagt nylig. Trodde egentlig at fila lå på baatplassen.no og ikke som link.Jeg gir meg ikke! Linken var kopiert fra dokumentarkivet, og den fungerer. I min iver etter å redigere "navnet" på linken hadde jeg endret adressen i stedet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sebaldus Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Da jeg skulle ha nye impeller til en Yanmar 4LH HTE hadde Yanmarverkstedet to typer: 1) orginal Yanmar til 700 kr 2) akkurat samme sak fra Jabsco til 350 kr Først prøvde de å selge meg 1) men etter et skrik fra meg kom alternativ 2) på bordet. Fremdeles dyrt i forhold til f.eks Biltema, men akkurat impeller er jo litt viktig... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 1) orginal Yanmar til 700 kr 2) akkurat samme sak fra Jabsco til 350 kr Først prøvde de å selge meg 1) men etter et skrik fra meg kom alternativ 2) på bordet. Da jeg skulle kjøpe impeller hos TSG (med Yanmar verksted), var det motsatt.Jeg fant originalimpelleren og skulle betale. Da kom det: "Er du helt sikker på dette, vi har Jabsco impeller med minst like god kvalitet til halve prisen!" TSG Strømmen, det er stedet for god service! Lars H. Nettopp hjemkommet fra herlig helgetur. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
vanntrivsel Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Noen som vet hvordan dette fungerer? På 3000 omdr. holder impelleren ca 20-30 sekunder. Et tips . Fest løse slanger med strips eller ståltråd hvis du skal ta en kafferast under høstklargjøringa Lotus . Hvorfor ikke stenge bunnventilen å kjøre vannslangen rett i grovfilteret og la den gå 10 minutter. Avslutt med å fylle et par bøtter oppblandet frostveske direkte i grovfilteret . Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 (redigert) Lotus gjorde denne tabben erfaringen i september 2004, (-- reference to evil site removed --). Jeg antar problemstillingen er løst nå i 2008 Redigert 21.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Jeg er også litt spent på utfallet på denne eksidenten for 4 år siden Ble det skifte av impeller? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Antar at den ble byttet, men at den gamle så like fin ut.... Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 (redigert) Antar at den ble byttet, men at den gamle så like fin ut.... Håper det. Jeg hadde byttet den ut uansett. Hvorfor gamble med en dyr motor og ikke minst sikkerheten for noen hundrelapper? Hvis man risikerer å måtte stoppe motoren i kuling på grunn av varmgang eller få ødelagt ferieturen for familien fordi en impeller til kr. 500,- er ødelagt (og som du visste var sliten!) er man annerledes skrudd enn meg. Det er ikke alltid like lett å se om en varmkjørt impeller er ødelagt eller hvor lenge den vil holde. Selv om impelleren tilsynelatende er hel etter varmgang, kan gummien være ødelagt. Den dyreste varianten er når impellerbladene brekker i små biter og følger med inn i kjølesystemet. Der kiler bitene seg fast og stopper sirkulasjonen for all fremtid. Da hjelper ikke den beste systemrens... Redigert 21.September.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Enig, men impelleren holder en god stund uten vann ved tomgangskjøring (null pådrag). Jeg byttet også da det skjedde meg noe lignende for noen år siden. Den gamle så imidlertid helt fin ut, men som du sier - hvorfor gamble.. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Eksosslangen er varm, men ser ut til å klare seg bra. Ingen svidd lukt, men det er tydelig varmt. Plast har jeg heldigvis ikke i eksossystemet.Lyddamper av polyester klarer seg mer i tørrkjøring en lyddamper av syrefast. Polyesterlyddamper er uten indre spenn og vis den er "proff" klarer den minimal 400 grader mens syrefaste lyddampere har flere ganger fått sprekker i sveisingene. Dette er grunnen til at eks. dyrere produsenter av agregater bruker ekshaustpott av polyester. Dem er dyrere en å lage dem av maskinformet syrefast stål men varer lenger. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
olpi Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Hmmm, for noen år siden kom en innom butikken med en Wetus lyddemper/vannlås som var smeltet. Det skjedde iflg eieren kort tid etter at vannet forsvant i eksosen. Han ville ikke ha en slik igjen Den holdt m.a.o. ikke veldig lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.