Jump to content

Hvor lenge holder en impeller uten vann?

Lotus

Recommended Posts

Kjørte motoren på tomgang ifm vinterklargjøringen. En stor balje bak ved utløpet og en tykk slange tilbake til råvannsinntaket på motoren. Gikk bra en lang stund.  I stede for å stoppe motoren, tok jeg en runde til forsiden av huset og blandet til frostvæske som skulle suges inn i systemet. Litt knot frem og tilbake med blanding og andre ting. 10 minutter senere runder jeg hjørnet og ser at slangen på mystisk vis har detti ut av balja. Sikker i det øyeblikket jeg snudde ryggen til og forsvant for å blande frostvæske.

Motoren er plutselig god og varm og Indre kjølesløyfe viser 70 grader. Intet problem, under normal driftstemperatur.

Eksosslangen er varm, men ser ut til å klare seg bra. Ingen svidd lukt, men det er tydelig varmt. Plast har jeg heldigvis ikke i eksossystemet.

Impellerhuset er varmt, men ikke varmere enn at jeg kan ta på det. Og nå ser impelleren ut til å suge greit også. Har hatt flaks tross alt, men impelleren kan da umulig klare mellom 5 og 10 minutter uten vann? Eller gjør den det? Dumt å kjøpe en ny til 700 kroner hvis jeg ikke må. Vanlig intervall for skifte er 1000 tiimer.

Noen som vet hvordan dette fungerer? Har jeg spist opp 100 impellertimer på 10 minutter? Er impelleren ok så lenge den i etterkant klarer å suge vann?

Lotus

PS: Olje- og filterbytte klarte jeg uten å drite meg ut.  Ingen søling over hode.

Vet at syrefri vaselin er brukt i forbindelse med "tørrkjøring" av båtmotor. Vaselinen smøres da i pumpehuset der impelleren sitter.

Du får skru av dekslet på vannpumpa og se etter hvordan impelleren din ser ut etter tørrkjøringen. Skal selv til å konservere båtmotorene mine med å kjøre igjennom frostveske snart, og ser av ditt inlegg at jeg skal blande ut frostveska på forhand.. :yesnod:.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hej Lotus !

skruva isär o titta, jag tror den har klarat seg om den fortfarande suger.......... :yesnod:

fortsett o använda den gamla tils du hade tenkt o skifte impeller!

du kan ju kjöpe en Biltema impeller (om det nu finns till din Yanmar!?) o ha som reserv

dom koster ju 1/10 av det du angav !

(til min MD31a koster en biltema impeller   89,90  SEK !)

S/Y Gunga Din

Ta den ut og smør den inn med glyserin (kjøpes på apotek bla.) noe som holder gummien myk.

Dersom du ikke kan se sprekker i bunn av skovlene når du bøyer de helt inn mot senter av impelleren kan du bruke den videre.

Er det derimot antydning til sprekker er det bare å skifte den, ellers kan du ende opp med å måtte demontere varmeveksler el. for å finne skovlene som mangler neste gang du skal bytte impeller.

Har selv sett impeller der halvparten av skovlene er borte klare å forsyne motoren med nok vann, så det at den fremdeles pumper vann er ingen indikasjon på tilstanden.

MVH Chrian

Sammenlign det du finner med Impeller_trouble_shooting_guide .

Den linken er for gammel, her er en ny: Impeller troubleshooting guide

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

(til min MD31a koster en biltema impeller   89,90  SEK !)

Kjører nå på 5 eller 6 året på samme impeller - fra biltema. Denne har ved flere anledninger blitt tørrkjørt under hageopphold, fungerer fortsatt. Har ikke tenkt å gjøre noe med denne før jeg ser at jeg mangler kjølvann eller får høy temp.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Takk! Min feil, rotet til adressen i linken på egenhåmd!  :yesnod:

Nei min feil, linken er til min gamle hjemmeside, som ble nedlagt nylig. Trodde egentlig at fila lå på baatplassen.no og ikke som link.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

1) orginal Yanmar til 700 kr

2) akkurat samme sak fra Jabsco til 350 kr

Først prøvde de å selge meg 1) men etter et skrik fra meg kom alternativ 2) på bordet.

Da jeg skulle kjøpe impeller hos TSG (med Yanmar verksted), var det motsatt.

Jeg fant originalimpelleren og skulle betale. Da kom det: "Er du helt sikker på dette,

vi har Jabsco impeller med minst like god kvalitet til halve prisen!"

TSG Strømmen, det er stedet for god service!

Lars H.

Nettopp hjemkommet fra herlig helgetur.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 år senere...
Noen som vet hvordan dette fungerer?

På 3000 omdr. holder impelleren ca 20-30 sekunder. Et tips . Fest løse slanger med strips eller ståltråd hvis du skal ta en kafferast under høstklargjøringa Lotus . Hvorfor ikke stenge bunnventilen å kjøre vannslangen rett i grovfilteret og la den gå 10 minutter. Avslutt med å fylle et par bøtter oppblandet frostveske direkte i grovfilteret .

Antar at den ble byttet, men at den gamle så like fin ut.... :rolleyes:

Håper det. Jeg hadde byttet den ut uansett.

Hvorfor gamble med en dyr motor og ikke minst sikkerheten for noen hundrelapper?

Hvis man risikerer å måtte stoppe motoren i kuling på grunn av varmgang eller få ødelagt ferieturen for familien

fordi en impeller til kr. 500,- er ødelagt (og som du visste var sliten!)

er man annerledes skrudd enn meg.

Det er ikke alltid like lett å se om en varmkjørt impeller er ødelagt eller hvor lenge den vil holde.

Selv om impelleren tilsynelatende er hel etter varmgang, kan gummien være ødelagt.

Den dyreste varianten er når impellerbladene brekker i små biter og følger med inn i kjølesystemet.

Der kiler bitene seg fast og stopper sirkulasjonen for all fremtid.

Da hjelper ikke den beste systemrens... :nonod:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Eksosslangen er varm, men ser ut til å klare seg bra. Ingen svidd lukt, men det er tydelig varmt. Plast har jeg heldigvis ikke i eksossystemet.
Lyddamper av polyester klarer seg mer i tørrkjøring en lyddamper av syrefast. Polyesterlyddamper er uten indre spenn og vis den er "proff" klarer den minimal 400 grader mens syrefaste lyddampere har flere ganger fått sprekker i sveisingene. Dette er grunnen til at eks. dyrere produsenter av agregater bruker ekshaustpott av polyester. Dem er dyrere en å lage dem av maskinformet syrefast stål men varer lenger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...