Jump to content

Iveco 8060 srm 33, 330hk, erfaringer?

rettepsnah

Recommended Posts

Har en Iveco motor for hånd, men er det noen som har erfaring med denne maskinisten ?

Evt noen som har manualen på motoren ?

Finner desverre ikke noe har på BP.

Er det noe jeg bør passe på / evt se etter av feil osv ?

Motoren kan startes på pall hos selger så jeg får hørt og sett den gå før evt kjøp.

Hva er forresten forskjellen på 8060 og 8061 med samme HK ?

hmmm, ikke samme selger.

Har lest den samme tråden og det er skikkelig bedrøvelig av Frydenbø...

Har forøvrig sendt gjentatte E-post til Frydenbø uten så mye som en bokstav i retur!!!

De har det jo så travelt hver gang jeg ringer, ber meg sende E-post, men hva nytter vel det.

Hvis noen fra Frydenbø skulle lese dette kan de bare viderebringe beskjed om at det sikkert er flere enn meg som venter og venter og venter.....

Har lest noe om rammelagre som ikke holder mål, men det er mye annet med andre motorer som ikke holder også...

venter i spenning på E-post med vidoe av prøvekjøring av aktuell motor.

Blir det handel havner maskinisten i Balticen til våren :-)

• 7 måneder senere...

Jeg tror det er mange forskjellige motorer som heter 8061 SRM, og da gjelder sikkert det også 8060 SRM. Den motoren jeg bytta ut i Balticen het 8061 SRM. Den var på 220hk med motorvolum på 5,5liter. Den hadde intercooler øverst på styrbord side og turbo bakerst på babord side. Dette var en nokså gammel modell, lagd mellom 81 og 83. Senere motorer med betegnelsen 8061 SRM som jeg har sett, har vært større og med annerledes utseende. Og med 6 liter slagvolum tror jeg. Jeg fant ut til slutt at modell-koden for min var 8061.04.051. Hvis man har de siste fem sifrene der, vet man sikkert veldig mye mer enn ut fra 8060 SRM eller 8061 SRM.

Men hvor man finner ut resten vet jeg ikke helt. Jeg fikk veldig god hjelp av SABB i Bergen før Frydenbø tok over, selv om min motor var fra et par år før SABB begynte å selge Iveco. Men en mail direkte til Iveco var bortkastet, og hvis det samme gjelder Frydenbø, så vet jeg ikke......

Jeg har heller ikke så mye å si om kvaliteten, særlig siden jeg hadde en helt annen motor enn den trådstarter spør om. Fikk vel bare prøvd min en sommer, og da var allerede Yanmar'n innkjøpt (pga. impulsreaksjon når jeg så etter girboks fordi jeg trodde den var røket, og så fant jeg en Yanmar 290hk med 85 timer på telleren til 149 båtpenger... Det viste seg at girboksen var fin, det var bare en underdimensjonert CV-aksel som hadde røket. Den visste jeg ikke at jeg hadde engang.... Ting skjedde litt fort de dagene der.... :blush::giggle::crazy: )

Søk etter Tommy_H. og Iveco, så finner du kanskje hjelp....

Har bare gode erfaringer med Iveco kjenner til500-330-220-170-130 hestere.

Alle er de brukt i opdrettsnæringa å gått fra 15-20000 timer uten problemer.

Den som trengte overhaling etter 2000 timer må det vøre noe spesielt med.

Vi å hadde en som gikk til dundas etter 1000 timer men det var ikke motoren sin skyld, men brukeren.

Vi har 9 stykker som er i daglig bruk i dag å går som et skudd.Har også agregater med Iveco i. :smiley:

Motoren har jeg ikke noen erfaring med, men SABB motor etter at Frydenbø overtok har tydeligvis en del økonomer blitt ansatt.

Jeg har tidligere kjøpt forbruksmateriell til motoren min der(Ford), men nå har prisene tatt helt av. En zink anode som tidligere kostet en drøy hundrelapp koster nå 255,-

Oljefilter spurte jeg bare om og det kulle de ha Kr. 700,- for. Det er riktignok et stort filter, men andre leverer det for 400,-.

Det er mulig tidligere SABB Motor ikke tjente penger, men jeg synes påslagene deres nå er hinsides.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Angående deler bruker vi Normarin Båt i Kr sund N å dem har serva oss på en topp måte. Vi har aldri kjøpt brukte deler, men ser av å til at det fins på finn.no Filter å visse slitedeler som impeller bruker vi ikke orginal.Mange har overgang av filter å saltvannspumpa er Johnson/Jabsko. Imp. på Biltema etc. Har aldri byttet turbo, men det har sikkert Turboservice A/S som vi bruker på den biten. Delepriser Iveco sett opp i mot Japsemotorer så som Isuzu-Nissan-Janmar er dem rimeligere.

Brennstoffutrustningen er stort sett Bosch. Jeg vill ikke hær å nå anbefale noen motor, men vi er godt fornøyd med Iveco. :yesnod:

Det var en innom butikken i sta og han påsto hardnakket av iveco motorene måtte bankes med slegge og skytes for at dem skulle stoppe , men tilgang på deler var han mer skeptisk på.. men som skrevet lengre oppe her så er det sikkert mulig å kjøpe nytt. Fant en master med 220 HK Iveco til brukbare pris og derfor ville jeg sjekke opp litt

Det var en innom butikken i sta og han påsto hardnakket av iveco motorene måtte bankes med slegge og skytes for at dem skulle stoppe...

Det samme hørte jeg før jeg kjøpte den båten jeg har nå. Så jeg har en Iveco 8061 SRM33 med 330 hk i kjelleren.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Den eldste Ivecoen vi har er vel 15 år 8061 170 hk tung drift gått ca 20000 timer. Fortsatt i bruk.Har gått bra hele tiden.Den har det ikke vert problem med det lille av deler vi har trengt.(bare slitedeler)

Kan ikke være dårlig når det overlever 15 år å 20000 timer i opdretsnæringa, med den bruken som er dær (ikke altid pen kjøring)Men sikkert ikke lurt å kjøpe en sånn å sette inn i Cabincruseren å tro den varer livet ut. :confused:

Fant en master med 220 HK Iveco til brukbare pris og derfor ville jeg sjekke opp litt

På papiret så den Masteren ut til å være et godt kjøp, shop shop!! :thumbsup: Har kjørt Master 820 med akkurat den motoren i mange år. Kjørt ca. 1400timer i vårt eie. Nesten problem fri, har byttet turbo på 1200timer og svanhalsen på eksosen fikk endel tæring, så den ble byttet i 2009. Svanhalsen var dyr!! Ikke noe problem med deler. Ingen olje eller vannforbruk. Samme motor kom i flere hk utgaver fra 180-220-240-270HK. Tung motor, Mastern blir litt tung i hekken, og lager ennå mer bølger i 9-12knop en vanlig.. ellers så har jeg ikke noe nagativt å si, gjør ca. 22-23knop med denne motoren.

Tusen takk for svar, det var bra tilbakemelding. Var ikke klar over at dem kom med disse og trodde noen hadde puttet ned noe rart. Vet di om den ivecoen tyngre en 41 motoren til volvo på 200 hk ? Og så ble jeg jo fryktelig nyskjerrig når du sier at samme motor kom med diverse HK. Er det større turbo evt trykk på pumpa som er forskjellen på 220 og 240 eller er det vesentlige motorforskjeller ?

Var grådig skeptisk til denna motoren , men det hjelper med litt gode tilbakemeldinger.

Er ikke sikker men vil tro den er litt tyngere enn VP 41 motoren.

180 hk er vel bare turbo, å så kommer dem med Intercooler etter vert ikke sikker vilken utgave det begynner på. Å så er det forsjellig utrusting av dieselpumpe å dyser på de forskjellige modeller.

8061 har en tillegsbenevning som kan være 20-25-33 etc. å det er disse nr.som sier hvor mange hk det er. i tilleg er det lett å tung drift. 20-25 etc er lettdrift.Vår 8061 SRM 25 er 170 HK tung drift.Kjenner et par Viksund speedsjarker som har 330 hesteren, dem å har gått bra.

Anders hvis jeg ikke husker feil så har jeg sett en Fiat traktor på bruket ditt.Vil tro det ikke er mye oljelekasjer på den, er kjent for å vere tett. Fiat er jo Iveco båtmotor.

Redigert av Sayana (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...