Jump to content

Sprekk i akterspeilet på Rana 15, høres denne reparasjonen ok ut?

Alternes..

Recommended Posts

Hei.

jeg har en del spørsmål angående en sprekk jeg har i akterspeilet på båten min. og vil gjerne ha tips/ råd om eventuelle utbedringer.

Båten er en rana 15 fot fra sent 70/ tidlig 80 tallet. saken er at følgende: jeg har en liten sprekk i speilet like ved siden av motorfestet. båten er godkjent for 15 hk, men jeg har 25 hk på den.

sprekken var der når jeg kjøpte båten så denne har ikke oppstått på grunn av motoren min. det jeg så når jeg påmonterte min motor etter jeg kjøpte båten var at speilet ga faretruende mye etter, og da oppdaget jeg sammtidig sprekken i speilet som åpnet seg litt når jeg gasset på.

Nå har jeg montert en ny og større finerplate på speilet og har samtidig montert strekkfisker i motorfestene og har festet disse i rammen over kummen for og forsterke speilet. siden jeg har større motor en anbefalt.

nå virker speilet helt kurant og gir ikke etter en milimeter. ved pådrag, sprekken lukket seg helt i det jeg strammet til strekkfiskene og åpner seg heller ikke det grann.

spørsmålet mitt til dere erfarne båtfolk er da. er detter ok? jeg har ikke tettet sprekken på noen måte siden den kun er en milimeter bred og ikke synes lenger når fiskene ble strammet. trenger jeg å gjøre noe mer en dette med speilet? vil det holde over tid?

KNS medlem

• 4 uker senere...

dsc00084.jpg

dsc00086.jpg

dsc00089.jpg

Jeg har nå boret opp sprekken så jeg får fylt den med egnet masse. jeg har tenkt å gjøre følgende: slipe ned området rundt sprekken til jeg kommer til glassfiberen. pensle sårkantene på sprekken med polyester, fylle sprekken med glassfibersparkel og så legge to-tre lag med glassfibermatter over sprekk stedet og et stykke rundt. Høres dette greit ut??? har prøvd å legge inn bilde som dere ser over, men det ble det bare tull ut av. hvorfor kommer dette tullet på toppen frem og ikke bildene?

Redigert av Ingar (see edit history)

KNS medlem

Jeg tror ikke det har så stor hensikt å fylle igjen sprekken med egnet guffe. Det er ikke der styrken sitter, så det vil mest sannsynlig bare sprekke opp igjen. Reparerer iallefall ingenting, bare "skjuler" det.

Sprekken har etter all sannsynlighet kommet pga for mye bevegelse i akterspeilet. Feks pga en kombinasjon av litt for stor motor, og at plata som sitter i speilet er råtten sånn at styrken er svekket. Skal du gjøre dette bra må du dele innerliner og ytterliner, fjerne gammel plate og legge inn en ny fra innsiden. Det er litt jobb skal du gjøre det ordentlig.

Hvis du ikke gidder det, så kan du prøve å fordele trykket fra motoren bedre ved hjelp av stålplater, eller ved å montere strekkfisker øverst og støpe inn knær nederst.

Han skriver at han også skal forsterke med matter. Jeg synes det høres ut som en ok plan.

Siden det er snakk om 25hk er det jo ikke allverdens motorkraft, så det er mulig det holder.

Noe som jeg ikke kan tyde ut av bildene er om selve akterspeilet også er sprukket, eller om det kun er innerlineren?

Jeg tolket det som at kun innerliner er sprukket. Men det er vel en reel sjans for at det er begrenset stivhet igjen i treverk på innsiden sprekk eller ikke.

Han skriver at han også skal forsterke med matter. Jeg synes det høres ut som en ok plan. Å bytte ut plata er ikke bare litt jobb, det er en stooor jobb...

Noe som jeg ikke kan tyde ut av bildene er om selve akterspeilet også er sprukket, eller om det kun er innerlineren?

I speilet er det ikke antydning til sprekker. kun innerliner. Så du syntes min reparasjon kan duge? Som sagt så har jeg jo Montert strekkfisker i motorfestene, og etter at jeg gjorde det så gav egentlig ikke sprekken etter. jeg har kun boret opp sprekken siden du anbefalte meg å få dette fikset. det må nå i alle fall vare noen år skulle jeg tro. og foresten, hva slags glassfiber matter bør jeg bruke? de jeg har ser ut som om det er av billigsorten som er et virvar av tråder på kryss og tvers. men jeg har sett på nettet at det finnes en dyrere sort som er vevd kvadratisk sammen. jeg inbiller meg at denne typen er sterkere?

Redigert av sjøgata brygge (see edit history)

KNS medlem

Planen for reparasjon høres ok ut, men jeg ville vurdert å laminere over hele bredden av motorbrønnen, man må jo regne med at det har vært store påkjenninger på andre siden også.

fenderlisten må løsnes slik at forsterkningen kan utvides i denne området, 5-10cm på hver side av sprekken.

Det er vanlig å bruke 450g matte til slike jobber. Avgjørene viktig å fjerne all gelcoat samt bruke grovest mulig papir slik at overflaten gir godt feste. Den diamant-raspeskiven de har på Biltema er veldig bra.

• 3 måneder senere...

Ja nå er jeg tilbake til mine rana som jeg enda ikke har fått gjort noe med, da jeg ikke har inne plass til den og det må vel minst være 15++ før jeg kan starte med glassfiber arbeidet, men det nærmer seg nå forhåpentligvis med hjelp av litt varmluftsovner og lignende. jeg har fått en del råd og ideer men har nå bestemt meg for å ikke bytte den dårlige plata i speilet! da dette innebærer å måtte av med hele overbygget på båten.!

Jeg tenker derimot å gjøre som jeg har nevnt over, med å slipe ned sprekk området, fylle sprekken med glassfiber sparkel og så legge glassfibermatter over dette i gjenn. men jeg har nå også satt meg fore å legge en 4mm stålplate som dekker hele innersiden av brønnen og feste denne med gjennomgående bolter til den nye plata på speilet. tror dette vil bli meget bra. og varig løsning.

KNS medlem

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...