John Andersen Startet 12.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2010 Jeg er ikke båtmann og trenger info om hvordan tettninger og smøring av aksel skal være. Skal montere aksel i 23 fot Herwa snekke. Har aksel og stevnbeslag fra gammel båt. Det ser ut som det mangler et rør som er brukket i stevnbeslaget. Akselen er av messing og cå 32 mm. Mangler også flensen som skal sitte på aksel mot motor. Motoren er en saab 2g. Håper noen har info om hvordan og hvor jeg finner det jeg trenger. Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Hvis du legger ut noen bilder så er det mye lettere og komme med noen råd. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Nidelv 24 Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 (redigert) Dersom du går inn på maritim.no og laster ned katalogen, så vil du se på side 148 hvordan en komplett akselanlegg med stevnebeslag skal se ut. Kanskje det kan gi deg litt hjelp. Redigert 12.Oktober.2010 av Helge Nidelv 24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 I dokumentarkivet ligger der trolig håndbøker for Sabb 2G. Der vil du finne gode skisser. Sitér dette innlegget Link to post
John Andersen Svart 12.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Skal forsøke å ta noen bilder en av de første dagene. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Du finner også en god del informasjon på hjemmeside til Sleipner Motor. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Merk deg at Sabb har sin egen løsning der selve akselen skyves frem og tilbake. De andre systemene er basert på trekkstang/trekkhylse. Sitér dette innlegget Link to post
John Andersen Svart 12.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Vet du om dette påvirker typen av tettninger Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 Hvilke tetning? Sabb-systemet har god gammeldags og justerbar pakkboks med talg/grafittpakning som tetter rundt den roterende akselen. Se om du finner noe i dokumentarkivet her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
John Andersen Svart 14.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 Ja nå har jeg funnet noe om aksel i dokumentasjon. Ser det er smøring fra fettkopp inne i båten til stevn akselhylse. Denne går inn i hylsen utvendig og jeg lurer på om noen vet hvordan denne skal inn i båten. Skal jeg bore et hull på skrå ned til der hvor røret skal inn? Hvor sikkert er dette når det gjelder lekkasje inn i båten. Røret skal på skrå inn i hylsen like bak skroget. Båten min er en plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 Hei! Sjekk ut på sidene til Frydenbø.Der ligger det antagli instruksjonsbok,iallfall til 10 hestern. Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 http://temp.sabb.no/cda/doclist.aspx?zone=19 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.