Jump to content

CFD simulering og animasjon av luftstrøm over seil

olews

Recommended Posts

Jeg sitter og lurer på om jeg skal starte et prosjekt for meg selv med animasjon av luftstrøm over seil. Computational Fluid Dynamics software har jeg brukt litt før og OpenFOAM er gratis (i motsetning til Fluent og StarCFD).

Jeg liker særlig filmen StarCFD_Anim3.m2v på Youtube,

, dette er korrekt trimmede seil, men hvordan ville luftstrømmene se ut med ikke optimal trim ? Hvordan ser lusene ut f.eks. Det er en ting å se lusene i forseil og se at de f.eks ligger riktig nederst på seilet, men ikke den øverste, noe som tilsier feil twist i forseil. Hvordan vil luftstrømmen endre seg når man haler inn/ut, flytter skjøtepunktet etc. Det er utrolig hva man kan lære av å faktisk kunne se luftstrømmen strømme over riggen. Lusene er bare enkeltpunkter.

Jeg har OpenFOAM, men mangler en geometri av en typisk seilbåt. Dessuten må man lage enimasjoner av resultatene.

Kanskje flere kunne være intressert i å delta på et slikt prosjekt ?

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...