Jump to content

Hvilken propell til Princess 35 med 2x Cummins 250 hk?

Halvor

Recommended Posts

Hei!

Tok opp båten i dag og oppdaget at propellene har fungert som anoder. Flisete og dype groper i dem. Det sitter treblads propeller på båten i dag.

Har 2 stk Cummins 250 hk i båten. Skal jeg bytte til fireblads, eller bør jeg holde meg til treblads?

Er det noen som vet hvilken dimensjon jeg skal bruke på henholdsvis tre -eller fireblads propell?

Hvor bør jeg handle?

Takknemlig for svar!

Halvor

Har god erfaring med Winrace i Arendal... De regner ut rett propell for deg... men du må nok oppgi mere data enn kun effekten om dette skal bli rett...

Vekt på båt

Utveksling på gear

Effekt på motorer ved maks turtall

gjerne dagens propell størrelse, dagens maks hastighet og båtens skrogform..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det skal jeg finne ut. Takker for tipset.

Her et bilde av propellen. Ser ikke bra ut, men jeg logga 24,2 knop i dag på GPSèn allikevel. Hva trur folket om hvilken effekt en slik propell kan ha på hastighet? I tillegg var akslingene fulle av rur. Har det mye å si?

Halvor

dsc00372.jpg

Originale propellere til min P95 1992 mod. med 2xVP42 (2x230HK) og MS5B gearkasser med utveksling 2,43:1 (også originalt) er 20"dia. x 26"stigning x 3 blader, DAR 55 (jeg antar at DAR er bladarealet) Aquafoil. Akslingen er 1,5" med 1:16 taper. Ut fra de samme dataene fikk jeg laget et ekstra sett hos Westmekan i Nordfjordeid, pris kr. 16000. De anbefalte å skifte over til 4 bladers skewback som etter deres oppfatning ville gi mindre støy og mindre slipp enn 3 bladers. Det er ikke sikkert at du har samme dimensjon pga andre motorer med et annet dreiemoment og muligens gearkasser med annen utveksling. Om 4 bladers gir mindre støy enn 3 bladers, vet jeg ikke da de nye ikke er tatt i bruk enda.

Jeg ville funnet ut hvem som leverte til båten når den var ny. De har samlet masse erfaring og kan lage nye til deg. Jeg fikk selv nye propeller i fjor fra leverandøren som en gang på 1980 tallet leverte da båten var ny. Jeg har en Fairline, og det er vel kanskje samme leverandøren til Princess? De "garanterte" at jeg skulle oppnå 2800 omdreininger med de nye propellene (fikk 2450 med de gamle - uoriginale) - og jammen fikk jeg ikke akkurat 2800 på den ene motoren og 2850 på den andre motoren. Kostet 450£ per stykk, hvilke slettes ikke var så galt. Måtte dog vente litt da det var "produksjonskø". Jeg vurderte å gå for 4 blads, men endte på 3 blads med en noe annen utforming enn det de historisk originale hadde.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Det var jo interessante opplysninger. Hvor kjøpte du propellene dine, og hvordan gikk du frem for å finne ut hvem som produserte de originale propellene?

Jeg har et skrognummer og et produksjonsnummer fra Marine Projects. Princess Owners club kanskje?

Winrace opplyste meg i dag om at engelske båter hadde spesielle propellere på sine båter, og han ville ha de gamle for å kunne beregne de nøyaktig. Hørtes merkelig ut, men han har vel greie på det han prater om skulle en tro.

Takk for svar.

Halvor

Forsøk å ring direkte til Clements Engeneering / Clements marine og undersøk om de lagde for Princess, evt til nåværende produksjonsfirma for Princess, eller owners club. Jeg bestilte gjennom noen tidligere ansatte på Fairline-fabrikken som i dag arbeider for et norskt foretak. To av disse hadde jobbet med å lage min type båt på 80-tallet og visste hvor de skulle ringe hen. Det var veldig praktisk. Men den originale fasongen fra 1980 tallet laget de ikke lengre. Om jeg husker riktig er det Clements engeneering eller Clements marine som sto på fakturaen eller på "certifikatet" som fulgte propellene. Men det kan jeg finne ut hvis du vil.

Som jeg nevnte i mitt innlegg lenger oppe, opererte Princess den gang med noe de kalte DAR (som jeg antar er arealet) og med typebetegnelse Aquafoil. Etter det jeg forsto da jeg tok kontakt med Princess After sales (epost sales@teignbridge.co.uk)eksisterte ikke denne produsenten lenger. Det var derfor jeg gikk til West Mekan og bestilte derfra ut fra de opplysningene jeg fikk fra Princess sammen med båt- og motor- og gearopplysningene.

Det kan forresten i samme forbindelse nevnes at bestillingen gikk via West Mekan til en italiensk produsent som ikke kunne levere pga brann i produksjonslokalene. Bestillingen gikk deretter til den japanske produsenten Mikado som leverte propellerene ca 14 mdr etter bestilling. Typebetegnelsen på de nye er Mikado Z 20x25. De er så høyglanspolerte og fine at jeg har nesten ikke hjerte til å sette de på! :yesnod:

Redigert av kes (see edit history)
  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg har også det samme problemet med propeller.Har sjekket med Princess i Bergen,(hovedimportør)

og Sleipner. De hjelper deg med orginale propeller. Sleipner mente at alle båter blir testet hver for seg for å oppnå maksimal effekt. De er derfor avhengig av HIN nr.som står på akterspeilet

Som er identiteten til din båt. Jeg tror propellene er av merke Tainbridge eller noe i den dur.

Jeg valgte å gå ned litt på diameteren på mine Michigan 21 x 23 Et lokalt maskineringsverksted

gjør dette. Grunnen er at jeg mangler 400 omdr på 2600. Dette er også Cummins 250 hk. med ZF gear

1,53-1

Dette med propeller er vanskelig tema. Kjøper man orginalt, så er nok båten noe tyngre nå enn

for 20 år siden, og motorer blir vel ikke akkurat sprekere de heller, så en orginal propell

behøver nødvendigvis ikke være det optimale i dag.

Men lykke til.

hilsen

Polarvik

• 2 uker senere...

Originale propellere til min P95 1992 mod. med 2xVP42 (2x230HK) og MS5B gearkasser med utveksling 2,43:1 (også originalt) er 20"dia. x 26"stigning x 3 blader, DAR 55 (jeg antar at DAR er bladarealet) Aquafoil. Akslingen er 1,5" med 1:16 taper. Ut fra de samme dataene fikk jeg laget et ekstra sett hos Westmekan i Nordfjordeid, pris kr. 16000. De anbefalte å skifte over til 4 bladers skewback som etter deres oppfatning ville gi mindre støy og mindre slipp enn 3 bladers. Det er ikke sikkert at du har samme dimensjon pga andre motorer med et annet dreiemoment og muligens gearkasser med annen utveksling. Om 4 bladers gir mindre støy enn 3 bladers, vet jeg ikke da de nye ikke er tatt i bruk enda.

Hei Kes! (og andre for den saks skyld)

Er du sikker på at konen på propellen er 1:16? Driver og skal bestille nye propellere, men leverandøren mener at jeg måler feil på akslingen. Jeg får 38 mm, men han mener bestemt at det må være 38,1 mm. Han sier videre at det er vanskelig selv for proffe å måle en aksling med skyvelær??? Jeg har standard Princess pakkboks.

Han sier at han mener konen må være 1:16, men jeg får ikke en dritt igjen hvis det viser seg at koningen er feil når propellene leveres.

Han har regnet ut at 4 bladers Skew Back 19x26 er den propellen jeg skal ha.

Noen kommentarer?

Halvor

Redigert av Halvor (see edit history)

15122010935.jpg

15122010936.jpg

Fant dogle falmede og skjøre pergamenter nede i en skuff. Stammer fra dengang jeg byttet aksling på min P35. Det funka for meg den gangen og propellen passet perfekt, men skyld ikke på meg om du kan ha annen propell og andre mål. Min propell var en original Princess 4-bladers fra 1991.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Halvor, ref ditt innlegg #15. Jeg har ikke hatt av propellene og målt konen (taper) til 1:16, dette er opplysninger som ble gitt av Princess. Akslingen din (hvis original) er halvannen tommer dia. eller som du nevner, rett over 38 mm. Det du skal være litt oppmerksom på, er kilmålet. Dette kan variere i både plassering, størrelse og dybde etter det jeg har hørt. Hvis du ikke har hatt av propellene og målt dette, bør du gjøre som jeg gjorde, nemlig å få laget propellene uten å ha brosjet ut rom for kile. Dette skal jeg få laget når propellene settes på når den tiden kommer. Foreløpig sitter jeg framdeles i kjellerstua og speiler meg i propellerbladene :yesnod: .

Redigert av kes (see edit history)

Sitter i kjellerstua og speiler meg i propellbladene ja. Den var fin! Slik låter det fra en ekte båtmann.

Takk for svaret. Jeg har tatt mål på kilsporet, og det ser ut som at det er det samme som rem har på tegninga si.

Blir veldig spennende dette her. I går fikk jeg en mail fra Sleipner som sa at de hadde hatt problemer med å finne riktige propellere til P 35. De anbefalte å bruke original 3 bladers. Som jeg sa, det får briste eller bære. Jeg prøver med 4 blads Skew Back så får vi se. Skal rapportere resultat til sommeren.

Ha en riktig god jul, ta en runde med messingpuss på propellene og ta deg en propelldram! (nytt begrep innført etter innlegget ditt).

Halvor

og ta deg en propelldram!

...... og bli litt på en snurr.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei!

Takk til dere alle for innspill. Utrolig fint å få litt veiledning i ting man ikke har drevet med før.

I dag har jeg fått laget nye slanger og nipler til oljekjøleren for giret. Dvs nippelen som gir vannsmøringen til akslingen/ pakkboksen. Disse var igjenrustet, og den ene nippelen knakk tvers av da jeg skulle stramme den litt. 189 kr for deler og jobb på TESS. Inte fel.

Får ikke jobbet noe mer på båten ennå da det er meldt 24 blå utover. Har motorene innendørs og skal begynne å skifte slangeklammer, bunnpannepakninger, slipe, grunne, og lakkere. Det blir nok en sen sjøsetting i år i og med at jeg nå har slipt meg helt inn til gelcoat + litt til. Epoxy skal påføres, og jeg venter til jeg har nok + grader til å få et bra resultat. Legger ned mye arbeid og penger dette året på ting man ikke ser, men jeg har en treårsplan for å få båten strøken.

Igjen takk for hjelpa, og håper å kunne få diskutere andre ting med dere utover våren. Kun noen dager igjen til sola snur.

God jul til dere alle!

Halvor

Jeg brukte en vanlig gummislange som jeg fikk fabrikklemt på skrukoblingen som festes på pakkboksen. I den andre enden som festes på nippelen til oljekjøleren bruker jeg syrefaste slangeklemmer.

Den slangen som satt der var også av gummi, men hadde metallstrømpe utenpå. Denne hadde rustet, og hadde videre tæret på nippelen.

Skal du bytte nippelen er det tommegjenger på den, som på alt annet på Cummins. Brukte messingkobling som TESS bestilte.

Det skal sies at jeg har den første 6 BTA motoren, og den har en litt annen løsning på aftercooleren og oljekjøleren til giret. Det kan hende at den nyere versjonen har et annet system enn det er på min.

Aftercooleren på mine motorer sitter på toppen av motoren som en slags plate, mens på de nyere modellene( 1992 og nyere tror jeg ) sitter aftercooleren som en sylinder på venstre side sett fra giret. Oljekjøleren sitter på skrå rett ved siden av denne. På min sitter oljekjøleren på tvers, sentrert over giret.

Lykke til!

Halvor

Redigert av Halvor (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...