paso Startet 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2010 Hei! Kjøpte meg en tresnekke i vår, en meget pen Grimstadsnekke som var godt holdt og fin i lakken, ser like fin ut nå. Må jeg ta denne båten opp for vinteren eller kan den ligge på sjøen til neste vår? Tenker da spesielt om skroget kan bli skadet siden det er i vann hele tiden. Motoren er en FM12-16 som er ferskvannskjølt og det er frostvæske i kjølesystemet, så det tåler frost. Ikke is der båten ligger. Hvis båten kan ligge ute så tenkte jeg å legge en presening over hele båten ned til skorget, noen ulemper med en slik løsning (fuktighet eller andre skader etc)? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Den tåler jo vann. Men hvis det blir is der den ligger må den opp. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
NilsPils Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Problemet med tresnekker er ofte regelmessig tilsyn om vinteren De lekker jo gjerne litt og når/hvis de blir tynget av sne kan de plutselig lekke mye. Derfor tar jeg Tora (også Grimstadsnekke) opp om vinteren. En tresnekke har også godt av en årlig vårpuss. Plastbåten Saowanee overvintrer i boblehavn. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Brodern Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Ja det er jo sant. Jeg ser jo det på min snekke. Over vannlinja er det svært lite trutning som skjer. og "trykkes" båten ned i vannet pga snø/is på båten har man antagelig ubåtsnekke rimelig kjapt. Hvis man da ikke har godt med landstrøm/ladingstrøm og gode lensepumper selvfølgelig. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
paso Svart 12.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Hei! Dette er å vestlandet, ytterst i havet. Veldig lite snø her, hvis det kommer noe så kan jeg alltid raskt få det fjernet. Er det kun snø som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Det vil jo trykke båten ned i vannet, og dermed vil bordgangene som ikke er trutnet komme under vann. Og da sier det fort blupp, i verste fall Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
gon Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Dette med snø kan selvfølgelig være et problem, og er ikke trevirket godt nok beskyttet av olje og lakk overalt, kan det nok ta preg av å ligge for vær og vind året rundt, men ellers tar ikke båten din skade av å ligge ute om vinteren. Tunjolla mi ligger gjerne innefrosset i tykk is et par måneder hver vinter og har ikke så langt tatt skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Lensepumper kan jo fryse om det blir frost, og da sier det fort "blupp".... Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Den forrige snekka overvintret noen sesonger i sjøen (tildekket av presenning). Gikk helt fint, men det er klart at den må passes godt ift evt tilleggsvekt (snø) som tynger båten ned. Synker den først litt dypere i vannet, så går den fort til bunns (utrutnede planker over vannlinje) Merket egentlig også at det som ikke var 100% av lakkflater, nok ble forverret ganske mye gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
SamH Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Du finnes trespisende/borrende organismer i havet, makk/maur, som gjerne angriper under kjølen og ellers der hvor bunnstoffet er slitt. Hvor utsatt en er varierer fra plass til plass og hvor lenge du ligger stille. Lavt saltinnhold i vannet, frysetemperatur eller tørking tar knekken på uhumskhetene før de får gjort mer skade. Ta snekka opp om du ikke skal bruke den i vinter, det er relativt sett bekymringsløst og den trutner i løpet av få dager om den blir satt ut tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 (redigert) Den greier seg bedre på sjøen enn på land, hvis du følger med båten forøvrig. Da tenker jeg på pumping, fortøyninger og is. Ser du ikke plages med is, og da er det problemet borte. har du båten under jevnlig oppsyn og fortøyninger er bra ( vinterstid er gjerne tider for Storm ) så har den ingen skade av å ligge ute hele vinteren. Tar du den på land, får du allikevel noe arbeide. Den bør da dekkes til med presenning, hvis det kommer vann i den ( vet ikke om båten din er selvlensende )? så bør du jevnlig strø litt grovsalt i kjølen på båten innvendig for å hindre frostskader. Forøvrig regner jeg med at du foretar båtpleie som vanlig, med bunnsmøring osv, en gang i året, enten høst eller vår. Har jo lettere for å oppstå så lekkasjer på trebåter som står på land også, treverket beveger seg mere da under forskjellige forhold. treverket tørker inn når det står på land. Må også huske på at når båten ligger i sjøen så er temp stort sett jevn under vannflata. har du båten på land og ikke i oppvarmet hus, så vil temp variere mye, alt fra minus 15C til pluss 12C vinterstid - alt etter hvor man bor. Dette vil påvirke trebåten, og kan ikke gjøres noe ved med bare bruk av presenning. Så nei trebåten må ikke på land for vinteren, hvordan skulle det da ha gått for lofotfiskere tidligere når båtene måtte på land midtvinters midt i sesongen? Redigert 15.Oktober.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.