FredrikK Startet 13.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2010 Med fare for å virke helt fjern får jeg bare spørre siden jeg ikke aner om det går an, hehe driver og ser på en båt, men den selges uten motor(innenbords), og lurer da på om det går an å sette inn en komplett motor med automatgirkasse? vet den må mariniseres men ellers? F.eks. går det an å sette inn en komplett MB Diesel med 4 trinns automat kasse i en båt, altså med automatkassa. koble opp så det går an å sette i "drive","nautral" og "reverse" og tilpasse mellomakslingen til å passe på drev/agregat? vil man da kunne få et greit turtall på propell i forhold til motor? har ikke mye peil på girsystemer på båt, derfor får jeg høre med dem som vet, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 Automat i båtkan du lese litt om i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/34903-automatkasse-i-baat/page__p__449550__hl__automat__fromsearch__1#entry449550 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
spjærøy26 Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 det er gjort føre, men du må ha brems på akslingen, så den er helt stoppet føre reverse, festligt prosjekt, men sikkert billigere og finne en komplett motor med gir. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 Du har normalt sett ikke behov for flere gir forover i båt siden belastningen er såpass stor og konstant. En båt kjører konstant i oppoverbakke belastningsmessig. Dessuten trenger du et thrustlager på akslingen, da en bilkasse ikke har dette. Thrustlageret er nødvendig for å ta trykket fra propellen, dette er ganske betydelig siden det jo er det som driver båten fremover. Kjører du dette trykket rett inn i en gearkasse uten thrustlager så tar den kvelden rimelig umiddelbart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 Garantert jallaopplegg. Om du har motor allerede med automatkasse får du selge kassen og kjøpe deg et svinghjul pluss et marinegear. Videre trenger du manifold, varmeveksler, oljekjøler og sjøvannspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 Oppdaget nå at du snakker om en båt med drev. Da trenger du jo ikke gear i det hele tatt, kun tilpasse overgangen fra motor til drev fra den gamle motoren! En automatkasse innimellom her vil bare rote det til for deg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 Korrekt Index. Svinghjul trenger han dog og helst med ekstra vekt for å kompensere for manglende clutch.Dette for å få stor nok svingmassen.Står en del om dette i boka til Markussen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 Svinghjul må byttes ja, og demperplate monteres. Jeg må se til å få skaffet meg den der boka til Markussen snart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FredrikK Svart 13.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 okei så det er altså mulig, men lite økonomisk i lengden, hvis det ikke blir gjort ordentlig. for å få det ordentlig må jeg tilpasse mye, som er tidkrevende (kanskje kostbart) og stor fare for jallamekk. tror jeg bør gå for en annen løsning her gitt, tror etter det jeg har lest nå, at man må ha ganske så stor motor for at man skal kunne utnytte autokassa for fult? Oppdaget nå at du snakker om en båt med drev. Da trenger du jo ikke gear i det hele tatt, kun tilpasse overgangen fra motor til drev fra den gamle motoren! En automatkasse innimellom her vil bare rote det til for deg... javel, er giret i drevet på en måte?forover og bakover? det gjør jo alt mye lettere, da er det nesten bare å marinisere en motor og lempe nedi og lage overgang til drevet? hehe, nå ble jeg mye mer gira på den båten gitt. båten jeg tenker på nå hadde det stått en volvo penta b20 motor i, dette er vel bensin og jeg vil helst ha diesel i båten hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 Det kan også hende det blir nødvendig å gjøre et inngrep i dieselpumpa for at turtallsregulering skal fungere. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.