Jump to content

Er det kjølproblemer på nye Bavaria seilbåter?

Junke

Recommended Posts

Hei

Det var en som fortalt at Lunde båt holdt på å demontere kjøler på en rekke båter for tiden (mer enn 10)

Er det noen som vet om dette er kun reparasjoner etter sommersesongen (grunnstøtinger), eller er det ett problem med nyere båter?

En del av disse har jo nå nytt design/konstruktør, så det kan jo være en konstruksjonsfeil.

Håper ikke de havner i samme problem som sist.

(nei, dette er ikke ment som en Bavaria hetsetråd :wflag: )

Jeg trodde det bare var Match serien og enkelte cruisere som sliter med at kjølen faller av jeg. Særlig de som går på grunn. For det er ikke disse båtene lagd for å gjøre. I motsetning til de skikkelige båtene fra Sverige.

I og med at kjølen mest påvirker seilegenskapene ser det ikke ut som om kjøl er så viktig - det er jo sjelden man ser en seilende Bavaria. Jeg venter egentlig bare på en tråd om en Bavaria eier som skal montere "snekkeflaps" på båten slik at den ikke graver hekken så mye ned og øker toppfarten i stedet.

Han som mista kjølen på en Cruiser på vei hjem - han gikk fra Bohuslän til Asker uten at han merket at kjølen var borte. Han "bavariaseilte" han da - dvs med virtuelle seil. Tydelig at formsatabiliteten er meget god på disse båtene.

Det finnes minst en Bavaria der halve kjølen falt av. Bavaria mente lenge at dette ikke kunne skje uten videre - og eieren måtte gå via advokat for å få ny kjøl fra verftet. Hans kostnader til bevis på produksjonsfeil dekket ikke verftet

Så til trådstarters spørsmål: jeg har ikke hørt om noen feil utover det her. Det virker heller ikke som om kjøl er så viktig for mange av eierne heller - så det er kanskje derfor vi ikke har hørt om det?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dette ble jo omtrent som forventet. Mangen kommentarer og lite med fornuftig innhold.

Om dette er riktig, må jo NOEN sitte på info hva dette gjelder. Det skal vel være messe der i helgen, men da har de vel muligens fjernet/fikset disse båtene.

Husk at dette trenger IKKE å ha noe med dårlig kvalitet å gjøre. En kan jo se for seg at båter har blitt levert med jern kjøl, som var bestilt med bly kjøl.

Men litt fakta på bordet hadde vert OK. Noen som skal innom der i helgen?

Da går det jo an å fiske litt info.

At du ikke forstår et faktabasert innlegg (for fakta i innlegget vil du nok slite litt med å finne feil i) som er skrevet en anelse syrlig og ironisk er helt greit. At du ikke liker det jeg skriver er jo ditt problem. Og ikke har jeg tenkt å høre på deg når det gjelder hva jeg skriver heller. Beklager om det var slikt du forventet. Om du ønsker å bedrive aktiv sensur av meninger eller uttrykksformer kan det være de trenger moderator på OT forumet :wink:

Du kan - om du ser en dobbel bunn i det som skrives - tolke mitt innlegg som et svar på de første svarene fra Enzo og Mulligan. Men jeg forsår at du ikke tok den ja :smiley:

Vi kan ikke ha det slik at ingen tør å skrive noe om Bavaria fordi man er redd for "nok en" bavaria diskusjon. Det er etter min mening mye mer alvorlig enn dine forsøk på meningssensur. For om det er en generell holdning at Bavaria ikke kan diskuteres da har forumet et langt større problem enn at noen ikke forstår alt som skrives.

Jeg registrerer at du ikke så at jeg også svarte på spørsmålet til trådstarter - men det var kanskje ikke så viktig for deg. Så jeg gjentar det jeg skrev - men litt tydeligere slik at alle kan få det med seg en gang til "read my lips":

Jeg har vært i Leangbukta - der Lunde bpt holder til - og Lunde er importør av Bavaria seilbåter i Norge - to ganger siste måneden - senest for ca 2 uker siden - og ikke sett noe slik aktivitet. Hadde jeg sett at det var linet opp en masse nye Bavariaer og at man byttet kjøler på samlebånd hadde jeg nok spurt hva som skjer - hos de som holder på.

Thorlyn - jeg har blitt både kjølhalt og det som bedre er her så mange ganger at jeg har sluttet å la meg påvirke av det. Om noen skulle lure - liksom :rolleyes: Om noen mener at jeg bryter reglene for forumet så klag til moderator eller skipsraadet - så kan de avgjøre.

Så skal de ikke stikkes under en stol at noen Bavaria eiere er så opptatt av å fortelle at de har valgt verdens beste båt og alle andre er stupide som ikke forstår at en zerieprodusiert deutsche yacht er das beste im welt (ref den fantastiske testen av Bavaria 40 linket til i annet innlegg). Da blir de jo både enkle og lette å erte. Jeg har selv en slik en i omgangskretsen - til stor glede etter et par glass rødvin en sen aften. Det slår aldri feil liksom :flag_bp:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har vært i Leangbukta - der Lunde bpt holder til - og Lunde er importør av Bavaria seilbåter i Norge - to ganger siste måneden - senest for ca 2 uker siden - og ikke sett noe slik aktivitet. Hadde jeg sett at det var linet opp en masse nye Bavariaer og at man byttet kjøler på samlebånd hadde jeg nok spurt hva som skjer - hos de som holder på.

jeg må innrømme at jeg ikke kunne lese dette mellom linjene på det første innlegget. :confused:

Men det var jo avklarende i forhold til spørsmålet :thumbsup: Hadde jo for så vidt holdt å skrive dette

Så skal de ikke stikkes under en stol at noen Bavaria eiere er så opptatt av å fortelle at de har valgt verdens beste båt og alle andre er stupide som ikke forstår at en zerieprodusiert deutsche yacht er das beste im welt (ref den fantastiske testen av Bavaria 40 linket til i annet innlegg). Da blir de jo både enkle og lette å erte. Jeg har selv en slik en i omgangskretsen - til stor glede etter et par glass rødvin en sen aften. Det slår aldri feil liksom

lekkert :cheers_wine:

Tviler på at Bavaria gjør samme feilen en gang til.

-------

i samtale med Dufor sin salgssjef på messa i Hamburg , sa jeg, at jeg syns skivene under boltene på 45 foteren så noe smale/tynne ut, og at det ville gitt et mye bedre intrykk hvis anleggsflaten hadde vært litt større.

Da svarte han at Dufor hadde ikke mistet noen kjøler ennå. så det var ikke nødvendig. Da forlot jeg den båten.

Bavaria er som folkevogna engang var, noe skal jo vitsene handle om. Men jeg syns det er litt lite bavaria vitser. Vi burde lage en egen vitsetopic. :thumbsup:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Vet ikke hvorfor så mange bav'er må fikse kjølen nå for tiden, men det kan være så enkelt at det er grunnstøting. Veldig fort gjort å smelle på og disse båtene tåler veldig lite av slikt. Har en kjenning med fransk båt der den ikke tålte 2,5 knop mot stein. Da blir det fort endel reperasjoner. Mange som har slike bunnkjenninger i løpet av en sommer.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Var en tur nede hos Lundebåt nå i kveld og jaggumeg drev de å forflyttet i alt åtte båter tror jeg det var, alle uten kjøl. Det hele foregikk åpenbart i all hemmelighet for alle lys i området var slukket, selvgatelysene, og ingen av truckene de benyttet hadde lysene på. Det hele var ganske spooky! :ghost: Skal sikkert hjemme disse bort før de har åpent hus i helgen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mulig det - her er et ordrett sitat fra det som står i innlegget mitt. Du må ikke engang lese mellom linjene :wink:

Det var jammen ikke mye fakta du hadde å komme med, nærmere bestemt ingen ting. Bare sure oppstøt.

Men nok om det og mer av noe annet, Match 42 har ihvertfall kjølproblemer. Dette ble håndtert helt elendig av Bavaria, mens Lunde har utbedret de norske Matchene. Mulig de gjør det samme nå hvis nye modeller har problemer, men det er jo helt på tryne å holde det hemmelig. Får håpe Bavaria har lært av tidligere tabber og fått festa kjølene ordentlig, eller ihvertfall klarer å håndtere problemet. De har jo samarbeid med BMW nå, skulle likt å sett BMW legge lokk på hvis de hadde produsert biler hvor f.eks. bremsene svikter...

Jeg har bruk for en god bavariavits hvis noen kan hjelpe meg.

Du kan jo begynne med å lete frem gamle Albin-Vega-vitser, og bytte ut "Vega" med "Bavaria", som for eksempel denne: Hvordan vet du hvilken av båtene som krysser som er en Vega? Det er den som går for motor :tongue:

Når det gjelder kjølreparasjoner på i størelsesorden 10 Bavriaer: Det finnes jo ganske mange Bavriaer etterhvert, og mange førstegangskjøpere velger jo Bavaria. Så da er det vel ikke så merkelig at endel går såpass på grunn at de velgere å la Lunde gjøre reparasjonen, særlig hvis laminatet rundt kjølinnfestingen er skadet, for da tipper jeg det er best å demontere kjølen før du gjør utbedringen.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...