Jump to content

aq145 har vært under vann, hva bør gjøres før lagring?

jata

Recommended Posts

hei jeg har akkurat kjøpt meg en draco 2000dc som har vert en tur under vann.

etter at den ble hevet ble motoren umidelbart tømt og fylt opp med diesel,

klarte i går å få start på den og lot den gå en times tid. tømte da ut oljen og fylte på ny.

skal gjenta det samme i kveld. er det noen som har gjort noe lignende? tar det mange oljeskif

før alt vannet blir borte? ved første oljeskift var i hvert fall olja full av vann.

er det noe mer jeg må tenke på før jeg kjører den til lagring? motoren er en aq145.

Ville vel gått over hele det elektriske anlegg på motor, sørge for god tørk, spraye det inn med noe lurium stoff som et minimum. Hvor mange oljeskift det tar før oljen er fin ? Vet ikke helt, men du har ikke så mange valg, er bare å fortsette til oljen er ok.

PS! Du bør kanskje forandre emnetittel, hvis ikke blir tråden sannsynligvis stengt av moderator.

Redigert av Hansi (see edit history)

Tittelen bør innholde mer om spørsmålet, som ettersom jeg har forstått er hvor mange oljeskift som skal til for å få vekk vannet i motoren.

Tittelen bør også innholde hvilken type motor det er snakk, og kanskje også at det er snakk om en Draco 20DC, selv om det egentlig ikke er så viktig, tilslutt bør tittelen ha ett spørmåltegn ???? til slutt.

Når det kommer til motoren burde du ikke kjøre den i en time med vann i oljen, da det vil piske sammen en herlig røre du sannsynligvis må demontere hele motoren for å få ut.

Ta av oljefilteret og ta ut tappepluggen til oljen, og hell mer diesel igjennom motoren, vri motoren rundt for HÅND og hell på mer diesel, når du har gjort det tar du deg fem minutter :drink: , før du heller på MER diesel. Vask oljepåfyllingslokk, eventuelt ta av ventildeksel, og vask dekselet og vippetøyet.

Det er viktig å få vekk så mye som mulig FØR du begynner, ellers vil du aldri bli ferdig. Det skal ikke så mye vann til før smøreegenskapen til oljen er lik null, og råder og veivaksel sitter fastsveist i lagrene (EN TIME med motor som har vært under vann :eek: ).

Pass på at så mye som mulig av dieselen er ute av motoren, og hell på ny olje, og nytt filter, start opp, la gå i 3-4 minutter, bytt olje OG FILTER, start opp, la gå til varm, bytt olje og FILTER, etter ett par oljeskift og en to tre filter til bør det begynne å hjelpe.

Sjekk at det kommer olje til vippene, og at oljetrykket er som det skal være.

Uten å vite hva slags motor du har, hender det også at støtstenger må taes ut og blåses igjennom.

Ellers hjelper det ikke å være kjip på olje og filter i denne sammenheng.

Det er helt riktig. Det er livsviktig å bytte filteret hver gang oljen byttes, ellers vil man aldri bli kvitt vannet. Nå så jeg at motortypen sto i tittelen, og da vil jeg tipse om at filter og olje fint kan kjøpes på Biltema istedet for hos Volvo Penta, da filtrene og olje må kastes etter bare noen minutter i motoren uansett. Til neste år må oljen og filter byttes før båten settes på vannet igjen, og da kan du heller bruke en bedre olje hvis du ønsker da.

Gjør forøvrig som volfro sier, å bruke båten så mye som mulig før den settes bort for vinteren.

Edit: Til ditt svar under, nå som du er i gang hadde jeg ikke brukt mer diesel, men du trenger ikke la den gå så lenge om gangen, da du bare øker sjansen for havari. 5-10 minutter holder dersom det er fortsatt er antydning til at oljen blir grå/hvit. Når oljen holder samme fargen og det ikke er mer antydning til vann, er det sannsynligvis fortsatt vann igjen, så bytt filter og olje ett par ganger til uansett, det er billigere enn å bytte motor. Hvis motoren går like fint etter en time så går dette sikkert helt fint.

Redigert av adeneo (see edit history)

skulle kansje ha gjort den mer ren med diesel først ja. leste det for sent har hatt den i gang en time til i kveld og byttet olje og filter igjen. ser ut som oljen var bedre denne gangen. har allerede hatt ny olje og filter på den så det blir samme opperasjonen i morgen. hjelper det ikke da må jeg vel kjøpe meg ei kanne diesel.

motoren går helt fin uten ulyder av noe slag. har brukt biltemafilter ja og olje fra felleskjøpet. får ikke brukt den før vinteren fordi jeg må sjekke alt elektrisk og bytte alle innstrumenter før je setter den ut.

Redigert av Asle Johan Nyland (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...