Jump to content

Import av båt fra England for bruk til Charterfiske


Vikane Inlander

Recommended Posts

Spekulerer i å opprette et foretak for å drive med charterfiske, og i den forbindelse har jeg kommet over en rekke aktuelle båter på de britiske øyer.

Er det noen her som kan gi meg en kjapp innføring av regler for slik import, hvilke avgifter må jeg ut med med tanke på f.eks moms og hk avgift, slipper man unna noe av dette ved bruk i et foretak ?

 

Hvilke krav og regler eksisterer for båter, utstyr og skipper for å føre et slikt fartøy, hvilke papirer, sertifikater kurs osv må man inneha ?

 

Setter stor pris på alle innspill her.

Link to post

Det er et laangt lerret å bleke. Her er en grov oversikt:

 

Skal du leve av det, er det verd å satse.

Skal du ha deg stor båt på billig vis; glem det.

 

Du må ha fartstid, sikkerhetskurs, D5.

Båten må importeres på vanlig måte med Hk-avgift og MVA betalt.

Den må utrustes ihht alle krav som gjelder passasjertrafikk. Ved firmaimport kan MVA fås tilbake, men ikke Hk-avgift. Båten og du skal gjennom Skipskontrollen før dere er klar til dyst.

 

Tenker du deg en småbåt (under 25 bt og 15 m) og kun begrenset passasjertrafikk i sommermånedene, er det noe enklere, men egentlig ikke mye.

 

Lykke til med avgjørelsen først og fremst.

Link to post

Om båten er 10,5 meter og du skal ha 12 pass eller færre tror jeg du kommer mye lettere unna dette.

Tror faktisk også du kan seile sertifikatfritt eller med D5L hvis det sier deg noe. Regner med at du kommer til å få en del svar her men mange av disse blir synsing. OBS! det er heller ikke fasiten jeg kommer med.

 

Saken blir jo to-delt, båten og deg.

 

Jeg tror heller ikke at du må betale hk-avgift.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

5 års fartstid må dokumenteres (fartsbok ført av rederi)før du kan løse ut D5-sert. som du går ca ett år på kurs for å kunne ta teoretisk og praktisk.

 

Fru Jacobsen; du tar litt feil her. Hk avgift slipper han ikke for denne bruken, men D5L kan godtas for sommerbruk på så liten båt. DA er det enklere krav til fartstid. Men ikke særlig lempeligere krav til båten.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post

Ok, godt mulig jeg tar feil men hvorfor skal det kreves hk-avgift på noen charter-båter og noen ikke?

Har det med størrelse/fartsområde etc. og gjøre?

 

Ang. navigatørsertifikater kan du ihvertfall seile med under 12 passasjerer med D5L, mulig som du sier bare om sommeren, men hvor går i så fall datogrensen her?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Her kommer det påstander i hytt og vær . . . .

 

Med D5L kan man i utgangspunktet føre fritidsfartøy opp til 50 brutto i stor kystfart.

 

Man kan med D5L også føre passasjerfartøy med inntil 12 passasjerplasser, men da skal fartøyets LOA ikke overstige 15 meter. (Dvs da er grensen på 50 BT vanligvis ikke så relevant).

 

Det med sommermånedene kommer inn i forbindelse med fart på elver og innsjøer; da kan man nemlig med D5L føre inntil 100 passasjerer.

 

Men, når det gjelder passasjerfart kommer kravet om mer sikkerhetsopplæring enn det som ligger inne i D5L-pensum og det blir aktuelt med attest fra godkjent sjømannslege. Også radiosertifikatet kan bli et spørsmål, men det ligger uansett utenom D5L.

 

Det som påstås om MVA og HK-avgift er også delvis på bærtur, men det får andre korrigere.

 

Sluttkommentar: ligningsmyndighetene er VELDIG oppmerksom på at noen forsøker å skaffe seg stor fritidsbåt under dekke av utleie. Du må derfor regne med å bli fulgt med argusøyne . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Båttypen som er aktuell for min del er lite egnet som fritidsbåt, det er stort sett båter som er brukt som arbeidsbåt i.f.m f.eks fiske som er aktuelle.

Det kan nok hjelpe. Den ene gangen jeg hadde kontroll fra skattefolkene ville de se min gamle POSEIDON - LCZV fordi de mente det var en lystbåt. Men da de gikk iland igjen var de visstnok overbevist om at så galne folk at det hadde denslags som "lystbåt", nei det fantes ikke :-)

Forstår jeg deg rett når jeg kan se bort i fra fartstid Poseidon, og hva menes med LOA ?

For å løse sertifikatet D5L kreves en båtpraksis "... disponert og regelmessig brukt en båt med minst 8 meters LOA i minst 3 år ...". (LOA = Lengde over all).

Alternativt kan man ta "Praktisk utsjekk". Dette finner du mer om på sjøfartsdirektoratets sider - og på mine hjemmesider www.baatskolen.no

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg foreslår at du nå tar kontakt med Skattedirektoratet og Sjøfartsdirektoratet.

 

Selv har jeg vært igjennom D5 og utrustning av en 62' med passasjersertifikat for 34 pax i sin tid, og senest i -04 sertifisering av en 29' for 8 pax; da holdt det med D5L (som er det eneste jeg har i dag, da det er besværlig å opprettholde 18mnd fartstid uten yrkesmessig relasjon til sjøen; jeg er pensjonist).

 

Reglene og kravene endres og skjerpes ofte; derfor sier jeg: Ta kontakt med myndighetene først!

Du kan komme til å finne det veldig besværlig å få båten sikkerhetsgodjent.

 

PS

Vedr. Hk-avgift, så fikk jeg IKKE den refundert i -04. Mulig det praktiseres noe forskjellig for ny og bruktbåt, størrelse, fartsområde, osv. eller at reglene generelt har endret seg de siste år.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...