Jump to content

Prosjekt: "Jeg lager doghouse til min seilbåt"


Servicemannen

Recommended Posts

Spennende Servicemannen. Fint at slike prosjekttråder smitter. Gleder oss til å se bilder av prosjektet ditt.

Lykke til

Siste vinter gikk ut i ett med oppdrager i andre båter og tiden jeg hadde til eget prosjekt forsvant. Nå er jeg i gang på ny og har avsett 2t per dag, ellers blir jeg aldrig ferdig. Bilder jeg tok siste vinter finner jeg ikke og bør ta nye snart av hele doghouse som viser åssen den ser ut. Den er av tradisjonal fiskebåt utsende med vinduer som peker framover i overkant. Høyde fra cockpitdørk blir mellom 187-190cm, litt vanskelig med nøyaktig mål.

 

oktober_2010_027.jpg

Her er bakre delen på sideveggene i støping.

 

oktober_2010_028.jpg

Litt mer av de samme.

 

oktober_2010_029.jpg

Her ser man innom sb vindu foran. Bak er en plate som skal brukes til tak.

 

oktober_2010_031.jpg

Takplater som dekker 25% areal på hver side plasseres her.

 

oktober_2_2010_001.jpg

Her er midden i tak på plass og oppbyggning av bjelk i bakkant foregår.

I hull skal plasseres skiveluke fra Lewmar.

 

oktober_2_2010_002.jpg

De ser kanskje litt amatørmessig ut under laminat, men de er kun disse bildene som kan dokumentere de :wink:

 

oktober_2_2010_004.jpg

Litt mer av divinysell og 450gr duk til å få bjelken i bakkant sterkere.

 

oktober_2_2010_005.jpg

Nå trenger kun litt mer på underside og i bakkant til å den bjelken blir brukbar til en 52fot uthavsbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg lager vanlig aldrig tegninger av de jeg gjør, tinger blir bare som dem blir :thumbsup:

Har noen papirer med mål jeg tok av båten. Skal ta bilder av dem neste gang og forklare dem litt.

 

 

oktober_3_2010_001.jpg

oktober_3_2010_002.jpg

Her lager jeg nedre del av bjelken bak på tak og finiserer litt sparkel før laminering.

 

 

oktober_3_2010_006.jpg

Viktig med riktig arbeidsklær. Dem gir man inspirasjonen... :cool:

 

 

oktober_3_2010_007.jpg

oktober_3_2010_008.jpg

oktober_3_2010_010.jpg

Her er laminering i gang. Bør sette ca 900gr til før jeg blir fornøyd.

Bakre kanten er ikke som bildene viser, rom er lite større en doghouse og vanskjelig å ta bilder der inne. Den har en fin bue hele veien, ca 270cm lang.

 

 

oktober_3_2010_009.jpg

oktober_3_2010_011.jpg

Langt er i land, men når bakre bjelken blir ferdig kan jeg sette doghouse ned på gulv og jobbe på litt enklere måte. Lager åpning for sidevinduer etter at takplate blir ferdig laminert.

Link to post
Share on other sites

Dette blir sikkert praktisk og behagelig..om det blir tilsvarende "linjelekkert" stiller jeg meg tvilende til...!

Hadde et lignende "arrangemennt" på min tilårskomne Viksund, men rev det bort av estetiske hensyn.

Jeg tror nok at kalesje med innsydde vinduer gjør samme nytten og er mye penere..

Link to post
Share on other sites

Kalasje gjør bra nytte til dem som er ute etter en slik løsning. Jeg bruker min båt over 300 dager i året og der er en stor fordel med doghouse med ståhøyde. I tillegg til fastmontert VHF, eget stereoanlegg og flere slike duppedingser blir nedsenkbar 22" skjerm i taket koblet opp mot plotter/radar og mediesystem om bord. Kanal blir under vinduer som blåser varmt luft opp etter dem. Jeg tror opplevelsen blir som med en ny båt etter at den gamle kalasjen blir borte. Om noen som sitter på kaia synes den båten med dette hus ikke ha vakreste linjene gir jeg fan i der den båten er kun til meg og mine.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vekta på den blir ca 150kg med utstyr. Totalvekt på overbygg med targa, delvis hardtop og kalasje blir ikke mer en vekt på teaktekk.

 

 

oktober_4_2010_002.jpg

Her er en av tegningene jeg brukte. Fant den på gulvet med litt polyester på...!

 

 

oktober_4_2010_003.jpg

Her er hovedtegningen. Øverst til venstre er fronten i cockpit med inngangsdør. Til høyre er plan der sprayhood er på sett fra siden og nederst er den sett ovenfra. Plan lagde jeg fra en gammel branndør, massiv og fin til å starte byggning på. Jeg ser for meg åssen sluttresultat blir i starten og bruker vanlig ikke tid på kompliserte tegninger til de jeg driver med.

 

 

oktober_4_2010_004.jpg

Her er takplaten med sluttlaminat og kant begynnt å ta på seg form. Skiveluke på plassen sin.

 

 

oktober_4_2010_005.jpg

Tak er stort, 275cm bred og 153cm lang. Drenering fra midden blir litt utfordring. Om noen har forslag til løsning på den oppgaven takker jeg for råd.

Link to post
Share on other sites

oktober_5_2010_022.jpg

Her er instrument panel under snekring. Der skal bli 4stk ST6002+ instrumenter, AIS fra Simrad med liten skjerm, Ray54e VHF, sambygd CD/DVD spiller og høyttalere på underside. I tillegg blir noen andre små duppedingser plassert der og.

 

 

oktober_5_2010_026.jpg

Her på styrbordside har jeg støpt inn en kraftig trebjelk. Der blir hengsel til luke som skjerm skal sitte i skrudd til. Dreneringsrør fra akterkant av takplate er på plass.

Link to post
Share on other sites

Jeg legger 3x450gr innvendig og utvendig. Bjelken bak har 5x450 utvendig og innvendig i tillegg til at den har tredobbel kjerne med 2 ganger 2x450gr duk. Fleste flater er runde og de gir bra styrk. Jeg har ikke beregnet ut hva jeg trenger minimal, gjør de bare nokk sterk på alle steder. Om resultat bli 30kg mer vekt bryr jeg meg ikke om i den båten.

 

Doghouse blir laminert fast på båten og den skal tåle en del juling. Fikk glassmester fra Sverige i besøk i går og han skal levere hammerfast herdet glass i aluminium rammer. De glasset skal tåle slag fra en 5kg slegge uten å ta skade. Til siduvinduer i hytta tar jeg samme type glass i dobbel isoleringvariant.

Link to post
Share on other sites

Sjark-seiler :lol: Dette blir ikke pent.

 

 

Det er jo en svensk seilbåt (husker ikke navnet) som har styrhus i samme profil, hvor vinduene skråner innover. Ser slett ikke stygt ut, og er sikkert ganske praktisk, mht. sjøsprøyt. Jeg synes vi skal vente med å bedømme prosjektet til vi får se bilder av det ferdige resultat, og hvordan det vil kle resten av båten. :lipseal:

Det må ihværtfall være mye bedre å stå tørt inne i et doghouse enn å bli klissvåt og kald bak et ratt i en cockpit :thumbsup: Stå på og fullfør prosjektet! Skal bli spennende å se det ferdig :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder med figaro, synes det er en ganske god idè. Estetikken kan sikkert diskuteres. HR har en variant med "sjark" look synes jeg huske. Og med norsk vær og den nåværende norske sommeren tror jeg sericemannen er inne på noe her.

 

http://www.blocket.se/malmo/Maxi_100_PS_Doghouse_22616105.htm?ca=16&w=3

Denne er en annen variant jeg kunne tenkt meg.

 

Gleder meg til å se slutten på dette prosjektet.

 

Hvilken båt skulle dette bygget på?

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Veldig fasinerende å se teknikken med å bygge i de materialene.

 

 

 

Tror dette kommer til å bli veldig fint - i tillegg til praktisk.

 

Hvor høy blir doghouset over det eksisterende hytte-arrangementet?

 

 

Virkelig ei flott skute også!

 

 

 

:thumbsup:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...