Jump to content

Eksosbend Yanmar 222Hk, hvor kjøpe? Råd vedr. montering?

Tallisman

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Har nå demontert Eksosbendet og det hvar i 12 time da det viste seg at bendet har stor tæring innvendig. dette hadde ikke holdt mange timene til.

Hei, jeg har samme motor selv og lurer litt på om jeg skal demontere for en sjekk da den er snart åtte år gammel. Hva fikk deg til mistenke at bendet var tært? Hvor gammel er motoren? Hvor mange timer har den gått?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

snart åtte år gammel. Hva fikk deg til mistenke at bendet var tært? Hvor gammel er motoren? Hvor mange timer har den gått?

Mitt bend var tært i stykker på under 3 år. Oppdaget ved en tilfeldighet da bendet måtte av grunnet annet arbeide :headbang:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Er du i tvil så er det jo en rask jobb å ta av bendet for sjekk, Arnstein.

Hvor mye bendet er tært/rustet kommer an på flere ting iflg Yanmar mekaniker som jeg snakket med.

Kjører du mye hardt slik at eksostemp er høy ofte og lenge vil det kanskje måtte skiftes tidligere enn om man kjører "penere".

For oss som ligger i ferskvann/brakkvann kan det også være en fordel og ha lengre levetid da man etter hver tur får kjørt ferksvann gjennom bendet.

Boka sier vel bytte ved 1000 timer, og sjekk ved 500-600. Hvis bendet er helt og fint bør man jo ikke bytte det uansett antall timer. Hadde en Yanmar som hadde gått ca 3500 timer for en del år siden og der var det ikke byttet. Den hadde imidlertid også gått i ferskvann etter hver tur.

Mitt bend hvar 12 år og hadde ikke holdt noe særlig lengre så jeg hvar heldig som fikk tatt bendet av og erstattet med ett nytt før jeg fikk skade på turboen som i verste fall ville ført til en kostnad på ca 32000 og da gjør en jobben selv en kan nok plusse på noen tusen hvis en setter denne jobben bort til ett verksted. Yanmar sier 7 år så skal dette av for sjekk.Ditt bend er sannsynligvis ok men jeg anbefaler att du demonterer og tar en sjekk. for og hvære på den sikre siden.Løs di tre mutterene så kan du trekke bendet rett av boltene som står fast i turboen du må trekke bendet av slangen for og kunne inspisere orndlig dett er innerrøret i bendet som er viktig dette må hvære helt og ikke sundtrustet.

Hvis man lager et opplegg for å skylle gjennom med ferskvann etter kjøring på sjøen, vil bendet (og alt mulig annet) vare lenger. Jeg har en hageslangestuss tilkobling med tilhørende kuleventil etter sjøvannsfilteret. Pleier å la hovedinntaket være åpent, og så kobler jeg på vann fra brygga og lar det strømme baklengs gjennom filteret en stund før jeg starter motoren. Det kan jo åpne opp eventuelle tilstopninger der også. Hvis det er bra med vann fra brygga, blir det bare ferskvann som suges gjennom motoren når den går på tomgang etterpå. Siden jeg hele tiden har hovedinntaksventilen åpen trenger jeg ikke å bekymre meg for over- eller undertrykk osv. Etter noen minutter stopper jeg motoren og kobler av slangen fra land. Viktig å huske å stenge den kuleventilen for påstikket da. Er det under vannlinja synker du hvis både den og hovedinntaket står åpne. Er det over vannlinja slipper man å tenke på det, men da suger impelleren luft på neste tur hvis du har glemt å stenge. Mine slanger er gjennomsiktige, så jeg kan hele tiden se hva som foregår.

Jeg vet også at noen har montert et tilsvarende påstikk etter sjøvannspumpa isteden, for å kunne spyle gjennom med ferskvann ev. frostvæske uten å starte motoren. Det krever at miksebend og eksossystem er lagt opp slik at man ikke risikerer vann baklengs inn gjennom eventuell turbo og eksosmanifold. Noen har f.eks. en svanehals som krever eksostrykk og løftepotte for å få vannet ut riktig vei før det blir så fullt at det renner over i feil ende.

På min motor sier Yanmar inspeksjon av bendet hvert 2. år og bytting hvert 4. år, og prisen er ca. 7 båtpenger, tror jeg. Mulig det er overdrevet, men sånn som de er montert hos de som har det "tørre" isolerte bendet mellom turbo og miksebend, vil en intern lekkasje kunne slippe sjøvann rett ned i turbo osv. Kjekt å redusere risikoen for det også da....

Men skylling av sjøvannskretsen med ferskvann hjelper ikke bare på levetiden for dyre eksosbend. Det sikrer at anodene varer hele sesongen, øker levetiden på de andre komponentene (tre varmevekslere pluss intercooleren hos meg), og reduserer behov for eventuell demontering og opprensking pga. sink, groe, korrosjon osv. inni der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...