Jump to content

Mercury F-80 ELPT EFI vs. Optimax 90

BårdK

Recommended Posts

Hår gått fra innenbordsmotorbåt og skal nå kjøpe liten hyttebåt, men jeg er grønn på utenbordsmotorer - ikke at jeg var noe ekspert på Yanmar'en jeg hadde heller :giggle: .

Det er kampanje på Bellabåter og jeg skal muligens slå til på en 560 HT som selges sammen med motorene i emnetittelen. Hva er egentlig hovedforskjellene på disse to motorene og hva bør jeg velge?

Takker for info. Forhandler sier at de nesten bare selger Optimax og at de er billigere i innkjøp, har lavere bensinforbruk og billigere vedlikehold. Hvorfor produserer/selger man da 4-takteren?

Bensinforbruk og vedlikehold tror jeg stort sett er nok så likt på disse motorene, har hatt begge deler selv. At forhandler sier det selges mest Optimax tror jeg du skal ta med ei klype salt. Mesteparten av det som selges i dag er vel firetaktere: Yamaha, Honda, Suzuki,Mercury EFI,.Har i dag selv en 60 Suzuki(2010mod), og maken til bensingjerrig og stillegående motor har jeg ikke vært borte i tidligere. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg uten tvil gått for en fire-takter, 80 EFI i ditt tilfelle.

optimaxen er lettere, og mere effekt, og ganske likt bensinforbru, så ja, de selger nok som de sier, mye optimax.

til lm605, har du prøvd en 2010 e-tec eller optimax? virker ikke slik.

Har selv suzuki 4takt, og er også fornøyd med den, men "pulveret" du har i en 2takt er fenomenalt når du skal i gang.

hvordan er hastighetstallene og forbruk på max oppgitt fra forhandler?

Forhandler er forhandler.

Når jeg kjøpte min nåværende båt, Ryds 510 GTI, så fikk jeg mye rare anbefalinger fra forhandler.

En mente at 75 optimax var raskere enn 80 EFI fordi sistnevnte var så klumpete og stor....fakta er 5kg vektforskjell. Hvordan 75 skulle være raskere enn 80efi er også merkelig, siden 80hk har litt høyere toppturtall, og de har samme utveksling på undervannshuset. Dvs 80 har høyere propellturtall...

Optimax må en også fylle olje på, slipper på EFI, kun bensin i daglig drift.

Mer vedlikehold...synes ikke underkant av 2000 kr for årlig service inkludert oljer er helt greit. Så et en sparer enorme summer med Optimax tviler jeg på.

Og da koker det ned til preferanser. Jeg valgte 4-takt, og angrer ikke ett sekund.

Trul

Redigert av trulsant (see edit history)

Du skriver at du er opptatt av at motoren vil klare å plane ut båten greit med litt

mannskap i. Det er typisk 2 takts øvelse ,og der vil nok optimaxen virke vesentlig piggere ,mer

enn bare 10 hk ekstra. Nå er også optimaxen letter med 163 kg mot 80EFI på 175 kg. Dette er faktisk merkbart på en såpass liten båt.

Ellers er nok 4 takten bedre på både sakte fart, særlig dorging etc. Forbruket er nok ikke noe å bytte på ,men det ender opp på hva du skal bruke båten til.

Husk at undermotoriserte båter hverken er morsome å eie eller lette å selge. Vil nok tro at 75 optimax og 80 EFI er tilsvarende ytelses messig.

Med vesentlig lavere pris på 75 optimax vil jeg tro.

12 kg er nok merkbart...men utgjør jo ikke mye bensin i tanken da. Om en tenker slik.

På min båt på 500kg + 80 EFI motor så er iallefall ingen problem å få båten i plan. Gir på gass til jeg har ca 3200 o/min, og båten skir opp i plan og stabiliserer seg på 3500 o/min og 16-17 knop. Dette med 1-2 personen i båten på bakre benk. Legger jeg jernet flatt, så skjer det mere og raskere. Så tror nok ikke noen av motorene vil ha noe problem hverken med 80 eller 90 motoren.

Når det gjelder å selge båten, så er iallefall jeg skeptisk til to-takt. Sikkert uten grunn, men er nå en gang litt styr med å passe på at det er to-tokolje på tanken i motoren i tillegg til bensin på tanken. Der jeg fyller på ubetjent stasjon har de iallefall ikke olje.

Optimax er billigere, ca 5-10' billigere. Vil tro 90 Optimax og 80 EFI er ganske like prismessig. Sikkert derfor trådstarter sammenlikner disse.

4-takeren er forressten en 4-syl. motor, og Optimax 3 syl. Kan vel gi noe mer vibrasjoner på lave turtall, og kosekjøring < 6knop er noe trådstarter skal bruke båten til. Om det er vannski den skal brukes til er nok Optimax best. To-takt har vel tradisjonelt noe sprekere mellomregister enn 4-takt, som tar igjen på toppen.

Truls

12 kg er nok merkbart...men utgjør jo ikke mye bensin i tanken da. Om en tenker slik.

På min båt på 500kg + 80 EFI motor så er iallefall ingen problem å få båten i plan. Gir på gass til jeg har ca 3200 o/min, og båten skir opp i plan og stabiliserer seg på 3500 o/min og 16-17 knop. Dette med 1-2 personen i båten på bakre benk. Legger jeg jernet flatt, så skjer det mere og raskere. Så tror nok ikke noen av motorene vil ha noe problem hverken med 80 eller 90 motoren.

Når det gjelder å selge båten, så er iallefall jeg skeptisk til to-takt. Sikkert uten grunn, men er nå en gang litt styr med å passe på at det er to-tokolje på tanken i motoren i tillegg til bensin på tanken. Der jeg fyller på ubetjent stasjon har de iallefall ikke olje.

Optimax er billigere, ca 5-10' billigere. Vil tro 90 Optimax og 80 EFI er ganske like prismessig. Sikkert derfor trådstarter sammenlikner disse.

4-takeren er forressten en 4-syl. motor, og Optimax 3 syl. Kan vel gi noe mer vibrasjoner på lave turtall, og kosekjøring < 6knop er noe trådstarter skal bruke båten til. Om det er vannski den skal brukes til er nok Optimax best. To-takt har vel tradisjonelt noe sprekere mellomregister enn 4-takt, som tar igjen på toppen.

Truls

Har du samme båt som trådstarter? høres ihvertfall ut som om 80 hk holder på din båt. Men vil uansett si at hva gjelder vibrasjon er nok optimaxen bedre en 4 takt. 4 cyl 4 takt er ingen ideel konstruksjon vibrasjonsmessig( det trengs balanseaksler/vekter) for å redusere dette.

3 cyl 2 takt derimot er en temmelig optimal konstruksjon. grunnen til dette er at 2 takteren smeller dobbelt så ofte dermed blir vibrasjone mindre og jevnere. Samtidig som at kravet til størelse på svingjul ,og balanserende masse er redusert.

Redigert av Vbunn (see edit history)

Har du samme båt som trådstarter? høres ihvertfall ut som om 80 hk holder på din båt. Men vil uansett si at hva gjelder vibrasjon er nok optimaxen bedre en 4 takt. 4 cyl 4 takt er ingen ideel konstruksjon vibrasjonsmessig( det trengs balanseaksler/vekter)

3 cyl 2 takt derimot er temmelig optimalt.

Hadde en Askeladden med en fire-takter som var veldig vibrasjonsfri og stillegående på lave turtall, men da jeg siden byttet til en Askeladden Excel med en 90 Optimax, så var vibrasjonene på denne motoren betydeligt verre en firetakteren. Når turtallet økte var imidlertid motorene jevngode ang. vibrasjoner. Syntes Optimaxen var veldig sprek motor, men ble noe plaget av eksos.røyk og noe mere støy sammenlignet med firetakteren. Nå må det jo legges til at de tre-syl. Optimaxene er jo forholdsvis moderate ang. støy, sammenlignet med sine større seks-syl. utgaver, da burde hørselvern inngå i leveransen!

Syntes Optimaxen var veldig sprek motor, men ble noe plaget av eksos.røyk og noe mere støy sammenlignet med firetakteren.

Jeg har funnet min ideelle båt på Finn i ca samme klasse+ som diskusjonen her, men på grunn av at motoren er en optimax så er jeg i meget sterk tvil da dorging er en meget vesentlig greie i båtlivet :fishing: . Angeående støy så viser vel tester at optimaxen støyer litt mer enn 4T ved tomgang-1000om, mens det ellers ikke er forskjell fra 4T. Ellers etter masse lesing på nettet om motorer, trøbbel og tester finner jeg ingen praktisk forskjell på nyere 4-Taktere(fra 2006) - Yamaha, Mercury eller SuZuki.(Har hatt 3 nyere yamaha).

Redigert av bindaling (see edit history)

Hvis dorging er endel av det en driver med, kan en hvis en har Smartcraft-instrument på Mercury 4-takt senke turtallet fra tomgang og nedover med 50 o/min steg. Kan være praktisk ved dorging, for min båt går 2,5 knop på tomgang, og er ikke alltid en ha så mye vekt på at det er sakte nok.

Er litt forskjell i service kostnadene på sikt,Yamaha 80 er 4 syl motor med en jevnere og mer vibrasjonssvak gange,krever olje og filter skift samt en ny reg reim i ny og ne samt er langt mer utsatt for tyveri.

Optimax har mer bråk og risting,men er langt rimligere i vedlikehold da den kun har 3 stk longlifeplugger og en skvett med 2T olje av og til,men den krever en noe dyrere olje på UV huset....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Er litt forskjell i service kostnadene på sikt,Yamaha 80 er 4 syl motor med en jevnere og mer vibrasjonssvak gange,krever olje og filter skift samt en ny reg reim i ny og ne samt er langt mer utsatt for tyveri.

Optimax har mer bråk og risting,men er langt rimligere i vedlikehold da den kun har 3 stk longlifeplugger og en skvett med 2T olje av og til,men den krever en noe dyrere olje på UV huset....

Nå har vel de nye større fire-takts motorene vedlikeholdsfrie registerkjede og ventiler i dag,så noen registerreim som må skiftes er jo ikke da aktuelt.I tillegg kan du vel kjøre en fire-takter i årevis på samme tennplugger, kontra en to-takter som er mer kresen på tennpluggene.(Min tidligere Opti 90 hadde i hvert fall noen svært sotete plugger). Må jo også kalkulere med veldig dyr to-takts olje til Optimaxen, særlig for den orginale som jo skal brukes, i følge manualen.Så når alt kommer til alt tror jeg utgifter til service og bruk er nokså likeverdig på to og fire-taktere. P.S. At fire-taktere er mere utsatt for tyveri, sier jo en del?

Redigert av LM 605 (see edit history)

Det trengs ikke noen spesiell girolje til optimax 90 over 80 EFI. Det holder i massevis med standard API GL 4/5 alt etter hva det står i manualen til en 70-80 kr literen. Du kan også trygt bruke standard 2 takts olje for selvsmøring dvs TCW3 biltema olje etc. Hvis du er villig til å gjøre service selv ihvertfall er det penger å spare på å gå 2 takt. Hvis du antar at du måtte tatt ett skift per år av 5 liter olje på 4 takten. Koster det deg 300 kr på biltema for 5 liter 2 takts olje. Da kan du kjøre mellom 300 - 500 liter bensin igjennom motoren avgengig av bruk.

Det var snakk om plugger også der har 4 takten en fordel med lavere pris samt lengre levetid på pluggene.

Er litt forskjell i service kostnadene på sikt,Yamaha 80 er 4 syl motor med en jevnere og mer vibrasjonssvak gange

Nyere Merc F80 er ikke basert på Yamaha blokka

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ref manual, så SKAL optimaxen ha DFI olje, kan vel til nød blande inntil 50% vanlig maritim2taktsolje. Bruker du uorginale oljer og deler, så kan garanti bortfalle ref manual.......

Hvis du leser litt nærmere så ser du at den skal kunne gå på TCW3 dette av konkurranse hensyn. Dvs at produsenten ikke skal ha monopol på oljemarkedet til den motoren. Dette gjelder ficht, etec etc også. Men det er ett forbehold hvis du kjører med en spesielt lav innstilling på olje f.eks nå etec gjør kreves det xd100 olje, da kan nok garanti bortfalle. Men kjører du normale innstillinger står det svart på hvit at TCW3 olje er godkjent med andre hvilken som helst vannkjølt 2 takts olje tilgjengelig i dag.

Deler til motoren osv er en helt annen sak. 50 % vanlig olja da tenker jeg du tar livet av den på grunn av det!!

Nyere Merc F80 er ikke basert på Yamaha blokka

Det er vel slik med F80 4T som med F100 4T: Fra og med 2007 modellene produsert høsten 2006 er "rene merc - motorer" med større sylindervolum enn tidligere modeller. "Rene merc - motorer" var også 2006 modellene(produsert 2005), men da med samme sylindre som yamahamotorene i.flg. Brunswick.

Eneste feilen med Optimax (gjelder alle størrelser) er at det ryker noen coiler nå og da. Er forøvrig helt samme tenningsystemet på 4T EFI motorene (+/- noen sensorer) hvor det også ryker litt coiler. Optimax 75/90/115 er forøvrig samme motor, bare forskjellig programvare på ECU'en, og annen girutveksling på 115HK'en.

Generelt sett bråker Optimax'en mye mer på lavere turtall, men har veldig bra dreimoment pga kompressoren. Så blir litt smak og behag.

R

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...