Jump to content

Mercury F-80 ELPT EFI vs. Optimax 90

BårdK

Recommended Posts

F80 motoren er faktisk samme helt opp til Verado 175 den, får bare kompressor fra 135hk og oppover.

Den er en solid blokk på 1,7 liter, med gjennomgående bolter fra veivlager til toppen.

Samme som Optimax hva gjelder varianter...80hk har restiriktor mellom luftfilter og gass-spjeld og annen software enn F100, og opp til 115 er det software + annen utveksling på undervannshus, 2,03:1 mot 2,33:1 på de mindre.

80 hk ytes mellom 5-6000 på F80, mens F100 yter det mellom 5500-6000, mens F115 må opp i 6400 for å få toppfart. Tyder på ca samme dreiemoment på alle motorene, bortsett fra at de mindre får litt mindre mat på topp, og faller av noe.

Coil har jeg også byttet på garanti, som forøvrig er 5 år om en kjører original service en gang i året, til ca 2000 kroner inkl. oljer.

Redigert av trulsant (see edit history)

Da er båten bestilt for levering til våren med Optimax 90.Så får jeg heller pilke enn å dorge fiskemiddagen

Gratulerer med valget. :flag_bp: Du skal ikke være redd for å dorge fiskemiddagen. Jeg har en 115 hk (2004) som jeg dorger med uten noen problemer.

Anbefaler deg ellers å følge manualen vedrørende innkjøring nøye. Her tror jeg det "syndes" mye. Et godt tips er å kun benytte Mercury Optimax olje.

Jeg har bare gode erfaringer med Optimax. Lykke til. :flag:

Gratulerer med valget. :flag_bp: Du skal ikke være redd for å dorge fiskemiddagen. Jeg har en 115 hk (2004) som jeg dorger med uten noen problemer.

Anbefaler deg ellers å følge manualen vedrørende innkjøring nøye. Her tror jeg det "syndes" mye. Et godt tips er å kun benytte Mercury Optimax olje.

Jeg har bare gode erfaringer med Optimax. Lykke til. :flag:

"Chagall" er inne på noe svært viktig anngående innkjøring.Lykke til. :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...