Jump to content

Lufting av dieselmotor for dummies (meg)

pwh

Recommended Posts

Forsøkte i helgen å hjelpe noen venner i nød med å lufte dieselmotoren (Mercruiser dtronic 2,8DL).

De hadde fått start på motoren, den gikk i ca 10 min og så stoppet den.

Jeg sjekket forfilteret; drivstoffet var helt rent.

Ved lufting av systemet kom det først en mengde luftbobler, til slutt ren diesel. Likevel startet ikke motoren. Ny lufting, på ny mye luft i systemet.

Mine kunnskaper sluttet der, så vi tok båten på slep istedet.

Men spørsmålet gjenstår; hva gjorde jeg feil her, evt. hva annet burde jeg ha gjort/sjekket før jeg ga opp ?

(dette er første sesongen min med diesel, så dette er helt nytt for meg)

Luft på vanlig måte fram til dieselfiltret (høgtrykkspumpen) og etter dette må du sikkert i tilegg lufte helt ut til rørene som går inn til dysene. Dette gjøres ved ar røret løsnes ved inngangen til dysa, en kjører så startmotoren til diesel uten luft kommer. Gjør dette med alle rørene. Men husk ikke kjør startmotoren for lenge av gangen. Høgtrykkspumpen vil ikke bli skadet av å kjøre slik da det vil være diesel til å smøre den i systemet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Luft på vanlig måte fram til dieselfiltret (høgtrykkspumpen) og etter dette må du sikkert i tilegg lufte helt ut til rørene som går inn til dysene. Dette gjøres ved ar røret løsnes ved inngangen til dysa, en kjører så startmotoren til diesel uten luft kommer. Gjør dette med alle rørene. Men husk ikke kjør startmotoren for lenge av gangen. Høgtrykkspumpen vil ikke bli skadet av å kjøre slik da det vil være diesel til å smøre den i systemet.

Og at du teiter igjen med en gang du ser lufta er borte (mens du kinner). Ta lange pauser minst 10 min så du ikke brenner startmotoren etter kinning i mer en 10-15 sekunder.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...