jensemann2 Startet 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2010 Jeg har skrevet tidligere hvordan jeg har koblet sammen start og forbruksbatterier, jeg har kort fortalt koblet pluss fra dynamo rett til forbruksbatteri og pluss fra startbatteri rett til dynamo. Jord er felles i gods. Jeg har bryter på plussen på begge batteriene. Likevel er det strøm på starteren når forbruksbatteriet er innkoblet og omvendt. WTF?? Jeg skjønner ingenting. Det er ingen kabler som går mellom dynamo og starter. Hvordan kan det være mulig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Jeg har skrevet tidligere hvordan jeg har koblet sammen start og forbruksbatterier, jeg har kort fortalt koblet pluss fra dynamo rett til forbruksbatteri og pluss fra startbatteri rett til dynamo. Ikke rart du har pluss på dynamo uansett ut fra dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Det finnes vel også et tykk kabel mellom starterbatteri og startmotoren, dette har skjelden noe bryter i mellom fordi selve "bryteren" er da starterinnslaget dvs. starterreléet. Dynamoen har ikke noe å gjøre med starteren, unntatt at man bruker starterkablen som "vidre" ledning mellom dynamo og starterbatteri i nesten alle kjøretøy. Bare at andre kjøretøy vanligvis ikke ha flere batterier. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Hei Index. Vennligst forklar du det detaljert hvis det ikke var klar. Jeg må nå stikke ut en stund. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
RSL Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 På min båt står det konstant strøm frem til startreléet. Det er først når reléet blir aktivert at det blir spenning til startmotoren. Jeg har to hovestrømsbrytere (Start og forbruk), men der er det slik at strøm til startreleet kommer fra startbatteriet uavhengig av om hovedbryteren til start er koblet inn eller ikke. Det virker som bryteren kun er til for å skille de to batteribankene fra hverandre. Om jeg feks har klart å tappe startbatteriet, kan jeg bare skru over bryteren og da vil jeg kunne starte med strøm fra forbruksbanken. Med bryteren utkoblet, kan jeg tømme forbruksbanken uten at startbatteriet blir påvirket. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
adeneo Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Gjør det slik så virker det. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Med bryteren utkoblet, kan jeg tømme forbruksbanken uten at startbatteriet blir påvirket. Og akkurat der ligger selve faren at man tapper på start i det hele tatt. Ideelt sett skulle det være så at ikke noe untatt motorkretsen er tilkoblet startbatteriet i det hele tatt. Vendere/brytere blir gjerne glemt eller brukt feilaktig, og det er hovedgrunn for at man fant opp reléer og skilledioder. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
jensemann2 Svart 14.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Derfor jeg tenkte å kjøpe meg et sånt Bep rele også koble slik som han over her tegnet:) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Grunden til å koble b+ rett på starter er det at da sparer man tykk kabel til batteriet . Der er jo 25¤ eller mer fra srarter til batteri fra før. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Ja. Og det er også bra, så lenge det gjelder å forsyne bare startkretsen/startbatteriet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
adeneo Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Dersom man ikke har ett større elektrisk anlegg, men bare ett startbatteri og ett eller to forbruksbatterier til 12 volt, så må da det enkleste være det beste. Hvis man følger tegningen over, kan det ikke bli enklere. Man setter bryteren på 1 når man kjører båt, og på 2 når man bruker strøm mens motoren er av. Når forbruksbatteriet er tomt, setter man bryteren på 1+2 for å lade, selv om det kan diskuteres paralellutladning og faren med strøm til motor mens man ligger i havn, er det vel sånn det er gjort på de fleste båter, og det funker! En annen fordel er at man bare kan vri over til forbruksbatt. for å starte hvis det skulle være noe galt med startbatteriet. Det eneste man må passe på er å ikke vri bryteren over "off" posisjon mens motoren går for å ikke svi diodene i dynamoen. Nå har jeg sett at det er en del som har rimelig greie på elektrisk i båt på forumet, noe ikke jeg har, så det sikkert noen som har mer peiling på dette her som kan svare på hva problemet er med ett slikt oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Alt du sier er helt riktig. Likevel finnes det en problem: Mennesker, så enkelt er det. Mennesker glemmer og tar feil, vettu, og det skjer både vanligvis og flest når man har minst behov for det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
NilsPils Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Jeg er av den litt distre typen. Derfor vil jeg ikke ta sjansen på bryter med 1, 2 og begge. Det ville garantert ende med at jeg en dag ligger i uthavn uten startstrøm. Derfor har jeg automatisk laderele (som kan overstyres). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Må vel innrømme at jeg er en smule distre jeg også. Så derfor har jeg et idiotsikkert ladeopplegg: 100% adskilte kreter på start og forbruk, med hver sin hovedbryter og ingen mulighet til å kople dem sammen manuelt. Så har jeg et BEP rele som kopler dem sammen ved lading, og fra hverandre når motoren stopper. Da har jeg alltid strøm til start, uansett hva jeg måtte forbruke i uthavn. BEP releet er koplet sånn at det slår inn startbatteriet når forbruksbanken kommer over 13,7 volt, dvs motsatt av hva brukanvisningen sier. Da skånes releet maksimalt, ved at de store ladestrømmene til forbrukbanken går utenom releet. Startbatteriet trenger skjelden noe videre lading, da det kun brukes et par sekund ved start. Og om jeg av en eller annen grunn likevel skulle ha behov for å starte med forbruksbanken, så har jeg et sett med lange startkabler liggende ombord. Greit også for å hjelpe andre strømløse... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
atvv Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Til Adeneo, alle. Vist bryteren står i 2, så går det vel ingen lading til starte batteriene, gjør det vel?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Det gjør nok ikke det nei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.