Jump to content

Hvorfor er det pluss forbindelse mellom starter og dynamo?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har skrevet tidligere hvordan jeg har koblet sammen start og forbruksbatterier, jeg har kort fortalt koblet pluss fra dynamo rett til forbruksbatteri og pluss fra startbatteri rett til dynamo. Jord er felles i gods. Jeg har bryter på plussen på begge batteriene. Likevel er det strøm på starteren når forbruksbatteriet er innkoblet og omvendt. WTF?? Jeg skjønner ingenting. Det er ingen kabler som går mellom dynamo og starter. Hvordan kan det være mulig?

Link to post

Det finnes vel også et tykk kabel mellom starterbatteri og startmotoren,

dette har skjelden noe bryter i mellom fordi selve "bryteren" er da starterinnslaget dvs. starterreléet.

 

Dynamoen har ikke noe å gjøre med starteren,

unntatt at man bruker starterkablen som "vidre" ledning mellom dynamo og starterbatteri i nesten alle kjøretøy.

Bare at andre kjøretøy vanligvis ikke ha flere batterier.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

På min båt står det konstant strøm frem til startreléet.

Det er først når reléet blir aktivert at det blir spenning til startmotoren.

Jeg har to hovestrømsbrytere (Start og forbruk), men der er det slik at strøm til startreleet kommer fra startbatteriet uavhengig av om hovedbryteren til start er koblet inn eller ikke.

Det virker som bryteren kun er til for å skille de to batteribankene fra hverandre. Om jeg feks har klart å tappe startbatteriet, kan jeg bare skru over bryteren og da vil jeg kunne starte med strøm fra forbruksbanken. Med bryteren utkoblet, kan jeg tømme forbruksbanken uten at startbatteriet blir påvirket.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Med bryteren utkoblet, kan jeg tømme forbruksbanken uten at startbatteriet blir påvirket.

Og akkurat der ligger selve faren at man tapper på start i det hele tatt.

 

Ideelt sett skulle det være så at ikke noe untatt motorkretsen er tilkoblet startbatteriet i det hele tatt.

Vendere/brytere blir gjerne glemt eller brukt feilaktig,

og det er hovedgrunn for at man fant opp reléer og skilledioder. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dersom man ikke har ett større elektrisk anlegg, men bare ett startbatteri og ett eller to forbruksbatterier til 12 volt, så må da det enkleste være det beste.

Hvis man følger tegningen over, kan det ikke bli enklere. Man setter bryteren på 1 når man kjører båt, og på 2 når man bruker strøm mens motoren er av.

Når forbruksbatteriet er tomt, setter man bryteren på 1+2 for å lade, selv om det kan diskuteres paralellutladning og faren med strøm til motor mens man ligger i havn, er det vel sånn det er gjort på de fleste båter, og det funker!

En annen fordel er at man bare kan vri over til forbruksbatt. for å starte hvis det skulle være noe galt med startbatteriet.

Det eneste man må passe på er å ikke vri bryteren over "off" posisjon mens motoren går for å ikke svi diodene i dynamoen.

 

Nå har jeg sett at det er en del som har rimelig greie på elektrisk i båt på forumet, noe ikke jeg har, så det sikkert noen som har mer peiling på dette her som kan svare på hva problemet er med ett slikt oppsett.

Link to post

Alt du sier er helt riktig.

Likevel finnes det en problem: Mennesker, så enkelt er det.

 

Mennesker glemmer og tar feil, vettu,

og det skjer både vanligvis og flest når man har minst behov for det.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Må vel innrømme at jeg er en smule distre jeg også. Så derfor har jeg et idiotsikkert ladeopplegg: 100% adskilte kreter på start og forbruk, med hver sin hovedbryter og ingen mulighet til å kople dem sammen manuelt. Så har jeg et BEP rele som kopler dem sammen ved lading, og fra hverandre når motoren stopper. Da har jeg alltid strøm til start, uansett hva jeg måtte forbruke i uthavn. BEP releet er koplet sånn at det slår inn startbatteriet når forbruksbanken kommer over 13,7 volt, dvs motsatt av hva brukanvisningen sier. Da skånes releet maksimalt, ved at de store ladestrømmene til forbrukbanken går utenom releet. Startbatteriet trenger skjelden noe videre lading, da det kun brukes et par sekund ved start. Og om jeg av en eller annen grunn likevel skulle ha behov for å starte med forbruksbanken, så har jeg et sett med lange startkabler liggende ombord. Greit også for å hjelpe andre strømløse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...