Kaptein_Kaos Startet 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2010 Hei ! Har en Ladac 1204 laderegulator koblet til den ene maskinen i båten min, begge dynamoene kjører ladestrømen inn på en skillediode som deretter lader både forbruk, og startbatterier. Problemet er at ved lavt turtall så lader den ene dynamoen med Ladac 1204 såpass mye at den andre dynamoen stopper lading, med det resultat at turteller/timeteller ikke går. (Volvo Penta Tamd 41 maskiner) Så det jeg lurer litt på er om det hadde vært mulig og koble begge dynamoene opp imot en og samme laderegulator, og dermed få helt "synkron" lading ?? Mvh: Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Ja Dette mener jeg var et av salgsargumentene til Ladac dvs. at de hadde mer enn nok kapasitet til å styre feltstrømmen til to dynamoer samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Mulig det går. Men jeg ville ikke stole på det. Når jeg kjøpte min nåværende båt, var det koblet slik, og det fungerte fryktelig dårlig. Jeg fikk ikke lading før motorene hadde gått i minst et kvarter. Da kunne de plutselig begynne å lade. Sånn ville ikke jeg ha det, så jeg har fjernet Ladac'en og satt på 2 separate regulatorer. Det fungerer bra. Nå kan det hende at det var noe feil med den regulatoren jeg hadde, men det gidder jeg ikke sjekke, da jeg sannsynligvis ikke ville stole på et slikt system, uansett. Derfor har jeg bygd om, og kommer til å gjøre flere endringer i vinter. Nå kjører jeg med to regulatorer parallelt rett på batteriene. Det fungerer greit, men skal koble inn automatisk skille mellom start og forbruk. Nå har jeg vendebryter, og det liker jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Å bruke en ekstern Ladac regulator på to dynamoer tror jeg ikke er noen god løsning. Hvilken batteribank skal regulatoren i såfall "sense" ifra? .......... Nå kan det hende at det var noe feil med den regulatoren jeg hadde, men det gidder jeg ikke sjekke, da jeg sannsynligvis ikke ville stole på et slikt system, uansett. Derfor har jeg bygd om, og kommer til å gjøre flere endringer i vinter. Nå kjører jeg med to regulatorer parallelt rett på batteriene. Det fungerer greit, men skal koble inn automatisk skille mellom start og forbruk. Nå har jeg vendebryter, og det liker jeg ikke. Har selv montert automatisk ladesammenkobling når en av dynamoene starter å lade. Hadde en episode der jeg måtte gå med bare den ene motoren. Selvfølgelig den som lada startbanken Etter det har jeg modfisert med et kraftig auromatisk skillerele. Se forøvrig denne tråden som omhandler selve modifiseringen! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Oystein Ny Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Jeg ville spurt Ladac om dette, de har super service :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Å bruke en ekstern Ladac regulator på to dynamoer tror jeg ikke er noen god løsning. Hvilken batteribank skal regulatoren i såfall "sense" ifra? Det vil si at slik jeg har det i dag ikke er optimalt ? senseledningen står i dag på forbruksbanken, men ladestrømmen går inn på en skillediode som fordeler ladestrømmen til både start og forbruksbatterier. Men ladestrømmen vil jo aldri overstige noe skadelig nivå, det er vel apmeren som er ødeleggende i dette tilfellet ? Er det ikke slik at om forbruksbanken er nedtappet så vil den ta "imot" den amperemengden som gis, og startbanken mottar det den har behov for ? Mvh: Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.