Jump to content

Yamaha 70 hk vs Yamaha 90 hk

Sorlandschips

Recommended Posts

Heisann!

Skal ha meg ny motor og lurer bare egentlig på en ting..

Det står mellom en Yamaha 70 hk CES og Yamaha 90 hk 3 cyl..

Er bensinforbruket veldig ulikt på disse to motorene?

Motoren skal på en 17 fots Hydrolift og hvis jeg sparer mye bensinpenger på å kjøpe 70 hk, er jeg villig til å heller miste de 5-7 knopene..

Så ja, hva kan dere anbefale?

1.jpg

Eller?

320_yamaha70hpoutboardmotoroilinjected_170510587076_0.jpg

Redigert av Sorlandschips (see edit history)

Hvis du slakker av litt med 90-hesteren, så tror jeg ikke den bruker så mye mer enn 70 ville på full fart.

Jeg hadde kjøpt 90.Det er ikke bare toppfarten, men aksen er og gøy.

Hadde en sånn på en gammel shakespeare noen år..solgte den til overpris etter 3 minutter på finn.no :saint:

Ved lik fart vil nok 90 hesteren bruker mindre eller ihvertfall ikke nevneverdig mer bensin. Du må tenke på at 90 hk er en vesntlig større motor

1150 cc mot 850 cc. Dette vil nok gjøre en vesntlig forskjell på akselerasjonen på motoren. Hadde selv en 60 hk yamaha samme konstruksjon som 70 du har avbildet.

Denne opplevde jeg som relativt lat i aks, men grei på topp. Har hørt at 90 hk er en realtivt pigg motor så sats på den hvis pris ,og tilstand er okei.

Du sparer nok ikke nevneverdig med bensin på velge 70 hk over 90 hk med den båten der. :thumbsup:

ces er vel egentlig en motor med ca 20% tyngre gearkasse ! en motor for små lette båter med høy toppfart.

Blir ofte brukt i racing!

90 hk er en standar motor så det kan tenkes du oppnår samme hastighet eller mer med 70 hk, men her er jo båten som er den avgjørenede faktor.

Bernt

Hadde selv en 60 hk yamaha samme konstruksjon som 70 du har avbildet.

Denne opplevde jeg som relativt lat i aks, men grei på topp. 

Hva slags båt hadde du denne på?  Har en sånn på en Wesling 490 der den har gjort en grei jobb. Fikk båten i plan med 10personer , men det tok sin tid... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hva slags båt hadde du denne på?  Har en sånn på en Wesling 490 der den har gjort en grei jobb. Fikk båten i plan med 10personer , men det tok sin tid... 

Båten er en 17 fots båt med moderat v bunn. Båten er forholdsvis lett i forskipet dette gjør at den kan være tung å bryte rett opp i plan.

Har hatt mange forskjellige motorer på båten ,og det var ikke det at den ikke gjorde en helt okei jobb. Toppfart var bra men akselerasjonen fra stående start var litt seig, motoren gikk reint og pent. Hadde en liten periode en johnson 50 4 takt på. Den klarte nok noen knop mindre på topp men skyvet fra stående start var nok ikke dårligere. Nå bruker jeg en 70 hk evinrude 4 takt denne er bedre på toppfart naturligvis samtidig som at den er vesentlig piggere i aks særlig med last.

Hadde for noen år tilbake en musling 430 med yamaha 50 samme som 40 dvs den lille 40 hk, den virka litt hissigere en 60 hk utgaven på tross av at den var ibedre stand ,og nyere.

Så for trådstarter vil jeg tro at 90 vil gi vesentlig råere skyv fra start , særlig når båten skal brukes til kjøre med.

Hva slags båt hadde du denne på?  Har en sånn på en Wesling 490 der den har gjort en grei jobb. Fikk båten i plan med 10personer , men det tok sin tid.. 

Hva slags personer kan nå dette ha vært da... må ha vært små personer? :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hva slags personer kan nå dette ha vært da... må ha vært små personer?  :saint:

Det var 2stk på 90-100kg, resten av "mindre kaliber" , dvs rundt 60kg.    Dette var i 95. Motoren har gått et høyt og ukjent antall timer i mitt eie  - og er nok ikke i nærheten av å klare det samme idag.  Så det blir vinterprosjekt å få den freshet opp igjen.  Nye stempler/ringer , samt kanskje topp og reeds fra yamaha-rebuild.com

Var en wesling til i havna som hadde Yamaha F50, den var forbausende kvikk i aksen med lett last + gav 1 knop dårligere toppfart.  Men med mer last så slet den mer.    Skulle gjerne hatt en 90hk på weslingen ja..

Og ja, yamahas 3syl 40hk gir bra skyv opp i plan på Musling 430

Har en hydrolift brosjyre fra ca 1990 , der oppgis T17 til å kunne få 41knop m/ Yamaha 70, 49knop m/ Yamaha 90. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Så det blir vinterprosjekt å få den freshet opp igjen. Nye stempler/ringer , samt kanskje topp og reeds fra yamaha-rebuild.com

Jeg oppdaget http://www.powerheadkit.com/ etter jeg hadde overhalt min motor.

Bra priser der. Verd å sjekke ut Ivar.

Jeg la til yamaha-rebuild.com i favorittene mine. Der hadde de MYE snadder!!Greit å ha slike sider :thumbsup:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...