janma Startet 14.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2010 Hei, jeg har en 23 fot Bærumsnekke. Og den er veldig ustødig. hvormye ballast bør jeg ha i den? og hva vil dere anbefale å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 Spylervæskedunker fylt med brukte balanseringsvekter fra et dekkverksted pleier å være bankers. Lette å flytte rundt og finne optimal trim/stabilitet. Forutsatt at du har et problem fra først av, da. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Polarn Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 Ja, hva ska`n si. Jeg har forsøkt både sand i bilhjulsslanger og bly i kanner. Beste var nok bly i kanner da dette tok minst plass og ga mest vekt. Fikk aldri dette "badekaret" stødig noen gang. Ikke for å være negativ, men dette er den mest utsødige båten jeg noen gang har eid og vært om bord i generelt. Tips er ringe rundt til dekkomleggere og spørr om du kan få slike blylodd til avbalangsering. Jeg har prøvd å flytte litt på vekta da denne båten har mange skott men dog forgjeves. Denne båten ruller så sykt at jeg nervevrak i 1 meters sjø. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
:båt1 Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 hvilken båt var det Polarn??? håper da ikke du mener 770'n Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 Bærums snekka, Søk på finn så ligger det en der. Polarn tåler langt mer enn meg, det fikk jeg litt ufrivillig testet i sommer. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
:båt1 Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 jeg å men det var i Classicen min da men det er jo samme klasse som Polaren din så Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 Våt sand i bilslange.... blir veldig tungt... Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 For å få en stivere båt så må ballasten ned i kjølen. Så mye som mulig - så mye du synes du kan legge inn i forhold til fribordet. Jo høyere egenvekt jo bedre (tar jo mindre plass) - bly er derfor veldig bra. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 For å få en stivere båt så må ballasten ned i kjølen. Så mye som mulig - så mye du synes du kan legge inn i forhold til fribordet. Jo høyere egenvekt jo bedre (tar jo mindre plass) - bly er derfor veldig bra. mvh tuffff Njah ...både ja og nei. Legger du all ballast lengst mulig ned i kjølen, vil båten få knappe/raske bevegelser. Egen erfaring tilsier at ballast i tillegg må ut mot sidene. Men bly er å foretrekke, og langt tyngre enn sand. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
tuffff Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Ja, som jeg skrev: Skal du ha en stivere båt må ballasten ned i senter. Skal du ha en mykere båt må ballasten ut til sidene. Trådstarters båt var for myk sånn jeg oppfattet det. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Hei, Fant ikke ut hvordan en "Bærums-snekke" ser ut, men generelt kan man si at en båts stabilitet i seg selv består av to forhold: 1) Formstivhet (dvs fasongen på skroget) 2) Vektstivhet (dvs vektfordelingen og tyngdepunkt på samme) Formstivheten får du ikke gjort noe med. Hvis det er en tradisjonell snekke, så har den relativt rund fasong i undervannsskroget, og litt utfallende skrogsider over vann. Denne vil rulle endel, og krenger relativt fort til å begynne med. Når skroget krenger mye vil de utfallende skrogsidene gi økende stabilitet/oppdrift, og man kan si at båten er "slutt-stiv" En "Cabincruiser" har mer vinkelrette sider mot bunnen, og det skal mer til for å krenge denne -helt til den kommer til en viss vinkel -da går den rundt.. Denne kan man si er "begynner-stiv" (Her er det lett å assosiere til helt andre ting.... ) For å få en båt som er mer behagelig å være ombord i, ville jeg kombinert både ballast (bly) i bunn av båten, med noe vekt under dollbordet midtskips. Da vil båten være noe vanskeligere å krenge, samtidig som den blir tregere i rullebevegelsene fra side til side. Hadde engang ei snekke (smal som en kano), som rullet mye. La ganske mye vekt i bunn, og den ble håpløs å være ombord i...før jeg la noe vekt ut i borde i tillegg. Hjalp mye!! Gudd løkk! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Polarn Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Her er en fra finn som man ser skroget bra på. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24190546 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Auskar Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Dette er ikke noe forslag, men på eldre skøyter ble det brukt blåleire som ballast. Den ble kledd inn mellom spantene med pløybord. Blåleire hadde fine egenskaper på trebåter, nemlig denne at treverket ikke råtnet. Men selvfølgelig på nyere båter med bedre vedlikehold og utstyr for dette, har man gått bort fra dette for mange, mange 10-år siden. Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Takker for alle rådene, skal prøve og se hva jeg for til. Men det er litt vekslende råd om ballasten skal ned i kjølen eller fordeles på sidene. kanskje en kombinasjon er det beste ? er det noen som har en formening om hvor mange kilo det er snakk om ? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 He, he.... Det er ikke så veldig vanskelig. Putt mye ballast i kjølen først. Dersom du synes båten blir for stiv (hiver seg for hurtig i bølgene) så legger du ytterligere ballast ut mot sidene for å myke opp bevegelsene. Hvor mange kilo du må ha er vanskelig å si så mye om da vi ikke vet hvordan sjekta ser ut. Noen hundre kilo (2-300) burde gjøre en del på en 23 foter. Noen klarer lett 500 kg også. Min 28 foter har vel sånn ca. 2,5 tonn, men den er nokså dyp. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Det er vel mye å hente på å sette på trimflaps om det er mulig. Da er den i det minste mye mer stabil når man har fremdrift. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
janma Svart 18.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Har i dag lagt 110 kg i båten, fordelte det likt på begge sider. Og jeg må si jeg ble overasket over hvor mye det hjalp. Båten ble mye stødigere. Hadde ikke trodd det skulle utgjøre så mye :) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Det hørest jo bra ut. Det er ikke bra visst den blir for stiv heller med tanke på at man legger for mye i kjølen. Eg var på en snurper (gammel dyp kvalbåt) for en gode 20 år siden som det ble påmontert en 50 tonns kassekjøl. Det ble ikke værende ombord da den ble for knapp i bevegelsene. Maskindeler ble kasta ut av hyllene i stores rom i hekken og de hadde kanter på 10-20 cm høgde. Så litt testing med forskjellige vekter / plasseringer er vel å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Jeg har noe som må være avfall fra et verksted som driver med stansing i rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 ble påmontert en 50 tonns kassekjøl. Wow!!! Her snakker vi om real ballastering.... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
volfro Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Det hadde blitt påmontert en ganske høg bakk samtidig, men det er vel ikke til å legge skjul på at det var noen som hadde forregna seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.