Jump to content

ballast, hva bør en bruke?

janma

Recommended Posts

Ja, hva ska`n si. Jeg har forsøkt både sand i bilhjulsslanger og bly i kanner. Beste var nok bly i kanner da dette tok minst plass og ga mest vekt. Fikk aldri dette "badekaret" stødig noen gang. Ikke for å være negativ, men dette er den mest utsødige båten jeg noen gang har eid og vært om bord i generelt. Tips er ringe rundt til dekkomleggere og spørr om du kan få slike blylodd til avbalangsering. Jeg har prøvd å flytte litt på vekta da denne båten har mange skott men dog forgjeves. Denne båten ruller så sykt at jeg nervevrak i 1 meters sjø.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

For å få en stivere båt så må ballasten ned i kjølen. Så mye som mulig - så mye du synes du kan legge inn i forhold til fribordet. Jo høyere egenvekt jo bedre (tar jo mindre plass) - bly er derfor veldig bra.

mvh tuffff

Njah ...både ja og nei.

Legger du all ballast lengst mulig ned i kjølen, vil båten få knappe/raske bevegelser. Egen erfaring tilsier at ballast i tillegg må ut mot sidene.

Men bly er å foretrekke, og langt tyngre enn sand.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Hei,

Fant ikke ut hvordan en "Bærums-snekke" ser ut, men generelt kan man si at en båts stabilitet i seg selv består av to forhold:

1) Formstivhet (dvs fasongen på skroget)

2) Vektstivhet (dvs vektfordelingen og tyngdepunkt på samme)

Formstivheten får du ikke gjort noe med. Hvis det er en tradisjonell snekke, så har den relativt rund fasong i undervannsskroget, og litt utfallende skrogsider over vann. Denne vil rulle endel, og krenger relativt fort til å begynne med. Når skroget krenger mye vil de utfallende skrogsidene gi økende stabilitet/oppdrift, og man kan si at båten er "slutt-stiv"

En "Cabincruiser" har mer vinkelrette sider mot bunnen, og det skal mer til for å krenge denne -helt til den kommer til en viss vinkel -da går den rundt.. Denne kan man si er "begynner-stiv"

(Her er det lett å assosiere til helt andre ting.... :rolleyes: )

For å få en båt som er mer behagelig å være ombord i, ville jeg kombinert både ballast (bly) i bunn av båten, med noe vekt under dollbordet midtskips.

Da vil båten være noe vanskeligere å krenge, samtidig som den blir tregere i rullebevegelsene fra side til side.

Hadde engang ei snekke (smal som en kano), som rullet mye.

La ganske mye vekt i bunn, og den ble håpløs å være ombord i...før jeg la noe vekt ut i borde i tillegg.

Hjalp mye!!

Gudd løkk! :sailing:

Dette er ikke noe forslag, men på eldre skøyter ble det brukt blåleire som ballast.

Den ble kledd inn mellom spantene med pløybord.

Blåleire hadde fine egenskaper på trebåter, nemlig denne at treverket ikke råtnet.

Men selvfølgelig på nyere båter med bedre vedlikehold og utstyr for dette, har man gått bort fra dette for mange, mange 10-år siden.

He, he.... Det er ikke så veldig vanskelig. Putt mye ballast i kjølen først. Dersom du synes båten blir for stiv (hiver seg for hurtig i bølgene) så legger du ytterligere ballast ut mot sidene for å myke opp bevegelsene. Hvor mange kilo du må ha er vanskelig å si så mye om da vi ikke vet hvordan sjekta ser ut. Noen hundre kilo (2-300) burde gjøre en del på en 23 foter. Noen klarer lett 500 kg også.

Min 28 foter har vel sånn ca. 2,5 tonn, men den er nokså dyp.

mvh tuffff

Det hørest jo bra ut. Det er ikke bra visst den blir for stiv heller med tanke på at man legger for mye i kjølen.

Eg var på en snurper (gammel dyp kvalbåt) for en gode 20 år siden som det ble påmontert en 50 tonns kassekjøl.

Det ble ikke værende ombord da den ble for knapp i bevegelsene. Maskindeler ble kasta ut av hyllene i stores rom i hekken og de hadde kanter på 10-20 cm høgde.

Så litt testing med forskjellige vekter / plasseringer er vel å foretrekke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...