Jump to content

PC med GPS som kartplottar - kva for kart/program?

S/Y Emma

Recommended Posts

Eg tenkte eg skulle sette opp PC-en min som kartplottar ved hjelp av ein USB-GPS eg har liggande. Har tidlegare brukt SeaClear med kart frå Kystverket (jfr. tidlegare tråd her på båtplassen). Men eg skulle gjerne brukt vektorkart, og kart som dekkjer meir av verda enn berre norskekysten. Eg går ut i frå mange her på baatplassen brukar PC som plottar.

Kva for kartprogram brukar de, og kva for digitale kart er populære til bruk på PC?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

OziExplorer henter norske kart fra kystverket. Trenger en nettilgang hvis det skal lastes ned kart underveis. Men det kan man gjøre når man er på nett hjemme også for å spare kostnader på datatrafikk.

er dette gratis, og uten at man må ha 18 millioner drivere og ekstra programmer?

er dette gratis, og uten at man må ha 18 millioner drivere og ekstra programmer?

OziExplorer er ikke gratis. Sjekk hjemmesidene deres.

Ingen av disse programmene trenger ekstra programmer eller spesielle drivere utover den driveren som gjør GPS-mottakeren synlig i operativsystemet som en COM-port (hvis det er en USB dings).

Derimot trenger alle programmene kart, enten du får dem med programmet, du kjøper dem separat, du scanner og kalibrerer papirkart (som iallfall var metoden med OziExplorer før i tida) eller de lastes ned on demand fra et eller annet sted.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Har testet flere kartprogram men Tiki og OpenCpn har jeg brukt i båten.

Begge programmene er genialt enkle å bruke, Tiki har mest snacs foreløbi å er et norsk program, OpenCpn er gratis, enkelt samtidig som det har mer enn du trenger å er lett å bruke. Kan anbefale begge disse, det blir en smaksak og et spørsmål om hvilke kart du får tak i å til hvilken pris.

Når allt dette er sagt vil jeg varmt anbefale en kartplotter for de som ikke har en helt tørr båt, som et tillegg til en plotter er en pc supert men den tåler veldig lite fukt å nesten aldri et fall i dørken, videre er de ofte noe vriene i dagslys med mindre du har den inne i mørket. Det er mine erfaringer.

TIKI levers i to versjoner, en for rasterkart og en for vektorkart. Det er nok den første versjon med rasterkart som er mest kjent.

Legger til et klipp fra TIKI der vektorkart omtales.

"NAVIONICS er vektorkart med full dekning i hele Norge inkl. Svalbard - og praktisk talt hele verden. Navionics er de mest populære kartene for kartplottere, og leveres i små brikker som kan brukes på PC med Navionics egen kartleser."

Jeg kjører følgende konfigurasjon:

Asus EEE, nokså dedikert til båtbruk.

Software:

- OpenCPN og Cmap

- Tiki Navigator for Navionics Gold

- Ugrib

Hardware ellers:

- Kartleser Navionics med kartbrikke - via USB (for Tiki)

- Navibe GPS mus via USB (fra Claes Ohlson)

- Nasa AIS mottaker med dedikert VHF antenne og seriell to USB

Alt funker utmerket untatt at jeg ikke fikk Tiki å snakke med AISen. Bruker nå mest Open CPN. Få det veldig fint til med både kart, "vindpilene" fra Ugrib, og alle båter fra AISen samtidig.

Viktig er at nå du har fått oppsett å virke skriv ned alt hvordan det er og ikke bytt USB portene på ting du stapper inn i PCen!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Støtter TIKI og ozi vektorkart da?

Ja det finnes støtte for vektorkart i tiki, jeg oppfatter forøvrig at trådstarter etterlyser en omfattende dekning å at kansje det er viktigere enn kartformatet, der kan det godt være at jeg antar feil.

Hva kartene heter er for meg ikke så viktig, At brukergrensesnittet i kartprogrammet er intuitivt betyr mye mer for meg som bare leser bruksanvisningen hvis jeg får noen "deler" til overs.

Takk for tipset Worse! Jeg skal prøve igjen når jeg har neste båt på plass. Akkurat nå ligger alt i en skuff - regner med å få neste båt til våren. Men det var kjekkt å vite at Nasa AIS virkelig funker med Tiki - som jeg i utgangspunkt synes er bedre en OpenCPN.

Det er et utrolig greit verktøy for å planlegge seilasen innimellom ferger og fraktefartøy av alle slag, og VITE at man går klar og med god margin. Det går helt av seg selv, advarsel med fremvisning av CPA med tid og minstedistanse og grafisk visning på skjermen. Minuset er selvsagt at man får en navigasjonsmessig utfordring mindre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ja, hele familien var en tur til Shetland i sommeren. Vi traff på en del tåke og gikk inn til Lerwick med sikt under 100 m. Da var AIS utrolig kjekkt å ha. - Jeg HAR forresten meldt meg inn i KNBF :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...