Jump to content

Hvordan fungerer egentlig "søk i forum" knappen?

Heaven can wait

Recommended Posts

Heisann..

Har mange ganger forsøkt å søke etter forskjellige ting her på båtplassen... resultatet har vært at jeg ikke har funnet det jeg søker etter og ergo har postet ett nytt emne... .. og jeg får bestandig hyggelige svar på det jeg spør om... men som regel er det noen som f.eks sier ... ( det du spør om står i denne tråden).. jeg takker og bukker for det, men hvordan i huleste finner dere tilbake til trådene?

For eksempel i dag var det noen som ikke fant D6 tråden... det gikk ikke lenge før den var øverst i forumet igjen.. Da fikk jeg for meg at dette måtte testes.. Jeg søkte i (søk i forum) nederst på sia og regnet med at når jeg søkte etter "trøbbel" ville trøbbel med volvo penta d-serie komme blant de første treffene... men den gang ei :headbang:

Hva er det jeg gjør feil her, hvordan tenker dere når dere skal søke? :blush:

Hilsen nordlænning som ikkje finn nåkka a det han søk på :wflag:

Redigert av Heaven can wait (see edit history)

Hei!

Jeg for min del har vel egentlig den samme erfaringen som du har ang. søk direkte i baatplassen sitt søkefelt. Verdens beste søkemotor heter etter min smak google, så hvis du går til www.google.com og deretter prøver å søke derfra med følgende tekst: "baatplassen.no trøbbel Volvo D6" så har jeg en mistanke om at du kan være noe heldigere enn når du søker direkte i baatplassen sitt søkefelt.

Det er helt sikkert noen som kan si mer om hvorfor søkene er så dårlige, og sikkert noen som kan gi gode tips om hvordan du skal gå fram for å få det til... men jeg bruker som sagt bare google når det er noe jeg skal lete etter.

Søk på "trøbbel" + "volvo" med avhukning for "søk kun i titler" gav 5 treff - det øverste var omtalte tråd. Etter min mening er søkemotoren helt OK, men det er viktig å tenke seg litt om når en søker. Så mye som VP diskuteres her ville det være merkelig om ikke det finnes svært mange tråder med volvo og trøbbel...(og det ser en lett dersom en fjerner avhukning for "søk kun i titler").

Søk på "trøbbel" + "volvo" med avhukning for "søk kun i titler" gav 5 treff - det øverste var omtalte tråd. Etter min mening er søkemotoren helt OK, men det er viktig å tenke seg litt om når en søker. Så mye som VP diskuteres her ville det være merkelig om ikke det finnes svært mange tråder med volvo og trøbbel...(og det ser en lett dersom en fjerner avhukning for "søk kun i titler").

Heisann.. Enig med deg at søker man på volvo og trøbbel får man mange svar.. men jeg hadde trodd at når man søkte ord rett på en tråd ville tråden komme opp først..

Før dette høres ut som jeg klager vil jeg bare si at det ikke stemmer... lurte bare på hvordan dere gjør det sånn at jeg kan lære av det da.

Takk for gode svar

Beklager hvis jeg ordla meg "bryskt" på et-eller-annet vis. Ikke meningen. Søkemotoren er absolutt ikke perfekt og jeg har klønt en del selv fra tid tid annen, men akkurat denne utfordringen mente jeg å kunne bidra på. Det er selvsagt også et bra tips å bruke google til å søke hvis søkemotoren ikke strekker til. Bruker en linken under "søk" så søker google bare på BP (dette kan også gjøres ved å legge inn "site:baatplassen.no" som et av søkeordene i et hvilket som helst google-søk, og er veldig bra til å søke bla. avisarkiver o.l.)

Redigert av Fantino (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...