Permagne Startet 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2010 (redigert) Da har jeg akkurat fått igjen motoren min fra service, en Suzuki DF 50hk. Jeg bruker 2 løse tanker på 22-26liter og tanker på bensinstasjon. Tankene er plassert under benken bak. Jeg ble på det sterkeste anbefalt av verkstedet å sette inn vannutskiller for at motoren ikke skulle ødelegges. Forstod det slik at det var ventilene som ble slitt/skadet ved å ikke kjøre med vannutskiller. Dette er nok derfor et fenomen på 4 taktere og ikke 2 takterne vil jeg tro. Jeg fikk sågar beskjed om å ikke starte opp motoren uten at jeg hadde innstallert vannutskiller. Verkstedets erfring var at de aldri fikk telefoner om problemer med motorer som hadde vannutskiller innstallert. Deres merke på vannutskiller var Sierra. Jeg har ikke bred erfaring med utenbordsmotorer og deres installasjoner, og mindre med 4 taktere, men er det unormalt å ikke ha vannutskiller? Hvilke erfaringer har dere i forhold til dette? Å innstallere selv anser jeg som en rett frem sak, pass på at det ikke blir for stor høyde mellom tank og filter virker som det som er kritisk. Luftbobler er nok mindre kritisk på utenbordsmotor kontra faste innstallasjoner. Hvor mye vann kan jeg forvente å tappe fra dette filteret, og gjøres dette før hver tur? Bør man innstallere kombinert vannutskiller og filter? En del spørsmål her, men jeg savnet en tråd som dekket temaet litt bedre for 4-takt utenbordsmotorer enn det jeg greide å søke opp. Per Magne Redigert 15.Oktober.2010 av Permagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Permagne skrev On 15.10.2010 at 9.49: Da har jeg akkurat fått igjen motoren min fra service, en Suzuki DF 50hk. Jeg bruker 2 løse tanker på 22-26liter og tanker på bensinstasjon. Tankene er plassert under benken bak. Jeg ble på det sterkeste anbefalt av verkstedet å sette inn vannutskiller for at motoren ikke skulle ødelegges. Forstod det slik at det var ventilene som ble slitt/skadet ved å ikke kjøre med vannutskiller. Dette er nok derfor et fenomen på 4 taktere og ikke 2 takterne vil jeg tro. Jeg fikk sågar beskjed om å ikke starte opp motoren uten at jeg hadde innstallert vannutskiller. Verkstedets erfring var at de aldri fikk telefoner om problemer med motorer som hadde vannutskiller innstallert. Deres merke på vannutskiller var Sierra. Jeg har ikke bred erfaring med utenbordsmotorer og deres installasjoner, og mindre med 4 taktere, men er det unormalt å ikke ha vannutskiller? Hvilke erfaringer har dere i forhold til dette? Å innstallere selv anser jeg som en rett frem sak, pass på at det ikke blir for stor høyde mellom tank og filter virker som det som er kritisk. Luftbobler er nok mindre kritisk på utenbordsmotor kontra faste innstallasjoner. Hvor mye vann kan jeg forvente å tappe fra dette filteret, og gjøres dette før hver tur? Bør man innstallere kombinert vannutskiller og filter? En del spørsmål her, men jeg savnet en tråd som dekket temaet litt bedre for 4-takt utenbordsmotorer enn det jeg greide å søke opp. Per Magne Forhandler har nok rett i at mange problemer på sjøen kommer av forurensninger i bensin da i første rekke vann. Det er imidlertid ett lite vannutskiller filter på din motor ett lite lyseblått plastglass du selv kan ta ut relativt enkelt å tømme. Det er derimot nesten umulig å se om det er vann i det samtidig at det er svært lite. Maritim har ett vesentlig større glass med tappeskrue i bunn dette er også av klar plast så du kan se om det er vann. Tapp ved behov. http://maritim.no/product.aspx?id=3947&groupkey=006003132 den vil nok passe motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 generelt er det lite problem med vann i tanker på så små tanker, som da ofte fylles, jeg hadde ikke bekymret meg. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Har aldri hørt at dette er et "kjent" problem hverken i båthavna eller hos forhandler/verksted ang. vann i bensinen ved slike småtanker. Imidlertid er det jo stort sett standard med et extra bensinfilter/vannutskiller på båter med større faste tanker som ikke har noen tappemulighet i bunnen, og som oftes i tillegg står med bensin på tanken gjennom vinteropplaget(les:kondens).Hvis dette hadde vært et problem så hadde vel de store båtfabrikantene ( Askeladden, Yamarin, Uttern,o.s.v.) montert dette på fabrikkene før båtene blir sendt ut til forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 LM 605 skrev On 15.10.2010 at 13.20: Har aldri hørt at dette er et "kjent" problem hverken i båthavna eller hos forhandler/verksted ang. vann i bensinen ved slike småtanker. Imidlertid er det jo stort sett standard med et extra bensinfilter/vannutskiller på båter med større faste tanker som ikke har noen tappemulighet i bunnen, og som oftes i tillegg står med bensin på tanken gjennom vinteropplaget(les:kondens).Hvis dette hadde vært et problem så hadde vel de store båtfabrikantene ( Askeladden, Yamarin, Uttern,o.s.v.) montert dette på fabrikkene før båtene blir sendt ut til forhandler. Det er ikke uvanlig at det dannes kondens i løsetanker heller. Det hender også at vann trenger inn via lufteskruen i regnvær hvis tanken ikke er i beskyttet rom. Det er høyere krav til bensinen på moderne innsprøytnings motorer enn en gammel 2 takter. Uttern f.eks har ofte levert vannutskiller og partikkelfilter på motorer i størrelses klassen nevnt ovenfor. Valiant rib gjør også dette, mekelig at de store ikke gjør det! Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 (redigert) Har tenkt litt på kondensering og kommet til følgende resonement. På løse tanker har man jo en ventil som man stenger, og dette gjør jo tanken helt tett. Da er det ikke mulig at det kondenserer vann i tanken. Slik jeg ser det vil man få kondensering i tanker som har åpen ventil mot luft, og når temperaturen i tanken er lavere en luftas duggtemperatur. Da vil lufta i tanken kondensere ut vanndråper, og når det skjer vil det trekkes inn ny luft i tanken som kan kondensere. På disse små tankene som er helt lukket når båten ligger i havn er det ikke tilgang til luft som kan kondensere. Vurderer å innstallere en vannutskiller uansett for å se om det kommer noe vann, kostnaden er liten i forhold til konsekvensen ved et "havari". Vil tro det vannet som kommer sannsynligvis stammer fre bensinstasjonens tankanlegg. Hva er problemet med vann i bensinen? Jeg vil tro at har du mye vann så får du ikke start. Jeg har vanskelig å tro at kondensvann kan gjøre noen skade på motoren. Vann fordamper fort når det kommer i sylinderen, og vil da evt kun senke temperaturen i sylinderen. Jeg har innsprøytning tror jeg, så kanskje dysene ikke tåler det? På verkstedet ble ventiler nevnt, og noe med gummiering, uten at jeg fikk det begrunnet. Det kan jo være fordi det ikke er noen grunn til bekymring... Per Magne Redigert 15.Oktober.2010 av Permagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 LM 605 skrev On 15.10.2010 at 13.20: Hvis dette hadde vært et problem så hadde vel de store båtfabrikantene ( Askeladden, Yamarin, Uttern,o.s.v.) montert dette på fabrikkene før båtene blir sendt ut til forhandler. Både Yamarin og Buster har slike montert fra fabrikk. Har også lest et sted at på større Yamaha kreves et slikt filter, 10micron eller bedre, for at motorinstallasjonen skal anses som godkjent. Ifølge en oppegående Yamaha/Honda/Tohatsuforhandler jeg kjenner, så står problemer relatert til bensin for størstedelen av det de får inn av feil. Mitt inntrykk er også at dagens EFI/e-tc/Optimax motorer er mer finspiste på drivstoffet - samt at dagens bensin med diverse miljøtilsetninger tåler lagring dårligere enn før. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vbunn Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Motoren din har innsprøytning ja. Problemet med vann i bensinen er først ,og fremst for injection annlegget ditt. Så jeg vil si at en vanutskiller i tillegg, er en grei investering. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Sikkert ingen dum ide og montere inn et extra filter/vannutskiller på "mindre" motorer som har løs tank,syntes bare det er rart ikke dette blir montert standad i fra leverandøren hvis dette er et utsatt punkt for eventuelle driftsproblemer.På mine tidligere Askeladdenbåter hadde 605Explorer og 525Excel slike extra filter/vannuskiller montert,men på min nuværende 475 Fee-style (m/ Suzuki 60A), så er ikke noe extra filter/vannutsk. montert. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Ikke noe å spekulere i,monter 10 mikron filter med vannutskiller.Du kjøper mange av dem for en ødelagt innsprøytningsdyse+at du får tryggheten på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.