Jump to content

Hvor mye veier min Polar 29?

Ronald

Recommended Posts

Jeg skal snart ha båten opp for vinteren, og ny leverandør av bil m/kran vurderes. Spørsmålet som kommer opp er hvor tung båten er?

Båten er en Polar 29 m/akterkabin, 1981-modell, og originalmotoren (VP MD21B) er den som står i enda.

Når jeg kjøpte den mener jeg det ble nevnt ca 4 tonn. På annonser og annen info jeg finner på nettet har jeg sett både 3t, 3,2t og 3,5t. Sistnevnte ser ut til å være mest referert. Polar som produserte båten den gang er konkurs, men jeg har prøvd å komme i kontakt med kilder som hadde kotakt med fabrikken den gang. Hos disse blir det sagt 3,5t, men at 'de eldre' modellene veide ca 3,8t pga (bl.a.) tykkere skrog. Et spørsmål er jo da om min 1981-modell er 'eldre' eller 'nyere' - båtene ble produsert i perioden tidlig 70-tall og fram til 1984.

Er forresten oppgit vekt normalt med tomme tanker? Jeg ser for meg at jeg legger på ca 200kg til halvfull diseltank og div. kopper og kar, det er jo totalvekta som kranfører trenger å vite.

Det skal kanskje mye til at noen her inne kjenner til detaljer for denne båten utover det jeg allerede har nevnt, men jeg prøver meg altså...

Det står vekt ca 3tonn på din 29, men kranbilsjåføren min mente min 770 veide ca 3 tonn, så da bør vel din veie noe mer. Nå sitter det TMD40 i min da med full dieseltank og "sommerlastet"

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Kopien av brosjyren for 1983 mod. som jeg la ut kopi av er jo for "tom" båt.Det produsenten oppgir BØR jo være for "tom" båt.

Legger du til litt diesel,vann og det du måtte ha personlige ting,så veier nok en 29 foter nærmere 4 tonn.

Mener å huske at Polaren min ble veid til 3,8 tonn ved ett løft til vinteropplag i 2003 eller 2004.

Har nå båt som produsent oppgir veier 8090 kg, og denne ble veid til 9800 kg da jeg hadde den på land i juni i år.Da hadde jeg både mye diesel og vann + alt av personlige ting om bord.

Kopien av brosjyren for 1983 mod. som jeg la ut kopi av er jo for "tom" båt.Det produsenten oppgir BØR jo være for "tom" båt.

Legger du til litt diesel,vann og det du måtte ha personlige ting,så veier nok en 29 foter nærmere 4 tonn.

Takk for svar, alle sammen!

Brosjyra var i tillegg artig å ha sett, det er første gang. Skjønt, den avklarer ikke alt. Det står 3.000 kg. Enig at det antakelig er for "tom" båt. Det som imidlertid ikke er like klart, er om "tom" i denne sammenheng er med eller uten motor? Normalt ville jeg sagt med motor, men det er jo angitt to motoralternativer. Er de virkelig så like i vekt at det ikke er nødvendig å oppgi to ulike verdier for båtens vekt m/motor?

Uansett, jeg har sagt til kranbilsjåføren at vi er under 4 tonn, og det virket greit for han. Men over 4 ville han unngå. Jeg tipper han har vekt på krana, skal be ham lese av om så er tilfellet.

Redigert av Ronald (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...