Jump to content

GM 6,5 liter diesel


Trophy

Recommended Posts

Har kommet over en 6,5 liter TD 2000 mod som har gått ca 134000 km. Den mangler manifolder,starter og dynamo. Skiftet alle lager. Var visst ikke nødvendig , men ble gjort p.g.a

forsikringssak.

Hva trenger jeg for å gjøre denne om til " båtmotor" ? Flere her som har gjort det samme her tenker jeg :cryin:

Noen som vet hvor mange hk den yter som bilmotor, max omdreining osv. Hulda skrev i en annen post her at en kunne få dem opp i 300hk, men det er vel med en litt annen "innmat"

Får den for 30k. Uten at jeg har greie på det så virker det som en ok pris, ikke??

Hadde gjort seg med dieselmotor til neste sesong så kunne jeg dratt på lengre turer uten at det koster skjorta :cryin::cheers::yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Joda, prima motorer. Den eneste ulempen med V8 er at rådelagrene blir smale, og stiller derved større krav til oljen. For min motor anbefaler GM 30-olje. Så min motor går på Elf sin "single grade" olje. Når det gjelder marinisering, disse motorene blir også benyttet som stasjonærmotorer. Det går derfor an å få fatt i vannkjølte (grønt vann) industrimanifolder etc. En person jeg kjenner til kjøpte et par motorer av Forsvaret. Disse hadde blitt brukt til aggeregater.

Link to post

Har kommet over en 6,5 liter TD 2000 mod som har gått ca 134000 km. Den mangler manifolder,starter og dynamo. Skiftet alle lager. Var visst ikke nødvendig , men ble gjort p.g.a

forsikringssak.

Hva trenger jeg for å gjøre denne om til " båtmotor" ? Flere her som har gjort det samme her tenker jeg :headbang:

Noen som vet hvor mange hk den yter som bilmotor, max omdreining osv. Hulda skrev i en annen post her at en kunne få dem opp i 300hk, men det er vel med en litt annen "innmat"

Får den for 30k. Uten at jeg har greie på det så virker det som en ok pris, ikke??

Hadde gjort seg med dieselmotor til neste sesong så kunne jeg dratt på lengre turer uten at det koster skjorta :headbang::yesnod: :yesnod:

For et par år siden sjekket jeg pris på mariniseringsutsyr til denne motoren hos en som importerte disse. Det kostet fra 70-100k avhengig av hvor mange hk den skulle oppgraderes til.  Vedkommende ville ikke engang svare på hva denne pakken inneholdt av deler så jeg kuttet fort ut den planen. Jeg syntes heller ikke det svarte seg økonomisk.

Å marinisere en V8 m/turbo selv er ikke lett. Crossoveren sprekker veldig ofte når denne lages i rustfritt (Det er den som samler eksosen til turbo) Det blir også trangt med så mye rør og sveise. Her skal du ha litt mer peiling enn gjennomsnittet.

Alternativet er å montere en turbo på hver side(twinturbo) Da står man litt friere til hvor man legger rør og slanger, men vanskelig er det uansett!

 

Mener også at det ble brukt mekaniske pumper på marineutgaven og disse ble sist levert på 1995mod (tror jeg). Tviler også på at pumene som sitter i bilmotoren (185hk) er store nok til å føde motoren opp til 300hk. Dette bør du iallefall sjekke først.

Link to post

Det sitter en oppi Trondheim og importerer mariniseringsutstyr. Prisene er helt vanvittige.

 

Det er forøvrig helt korrekt det som skrives om turbo crossover. Her er det like greit å investere i noe skikkelig med en gang.

 

Førøvrig finnes det er par firmaer nedi Østfold som importerer disse motorene som brukte og kjørbare eller nye, eksempel:

www.minges.no

Ellers så går det vel an å ringe Stein Moe i Amcarklubben 72896005, det han ikke vet er ikke verd å vite.

Nå finner jeg naturligvis ikke det jeg egentlig lette etter av info., men slik er det bestandig.

 

Mener å huske, den gangen jeg lette etter motor, ville en "kjøremotor" komme på ca. 25.000. Jeg fikk totalrenovert et "objekt" som med søkke og snøre, gear, propellanlegg og en tur innom forliksrådet, kom på litt over 100.000.

 

Nå er det heller ikke bare å kline på en turbo på en NA-motor eller omvendt, motorene har forskjellige stempler...

Link to post
  • 3 uker senere...

Har vært i kontakt med peninsular og de har komplett pakke for marinisering av 6,5 l V8 motor.

Kr 42500,- + mva. Motorblokka får jeg for 30k. Det blir selvfølgelig litt ekstra, som sjøvannspumpe og sjøvannsfilter osv. Blir kjøling fra drev for lite for denne motoren? Hvor lavt kan jeg få turtallet på denne motoren( tomgang)?? 650 omdreininger??? Omdreining er viktig da jeg har tenkt å bruke cobra drevet som jeg har.

Denne motoren vil yte 225 hk når den er ferdig !!! (Ingen kompressor) På vilken omdreining kan jeg" marsje" med denne motoren?

Er veldig gira på dette opplegget og synes det virker lovende og at jeg kommer ut av det med en OK pris.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Har vært i kontakt med peninsular og de har komplett pakke for marinisering av 6,5 l V8 motor.

Kr 42500,- + mva. Motorblokka får jeg for 30k. Det blir selvfølgelig litt ekstra, som sjøvannspumpe og sjøvannsfilter osv. Blir kjøling fra drev for lite for denne motoren? Hvor lavt kan jeg få turtallet på denne motoren( tomgang)?? 650 omdreininger??? Omdreining er viktig da jeg har tenkt å bruke cobra drevet som jeg har.

Denne motoren vil yte 225 hk når den er ferdig !!! (Ingen kompressor) På vilken omdreining kan jeg" marsje" med denne motoren?

Er veldig gira på dette opplegget og synes det virker lovende og at jeg kommer ut av det med en OK pris.

Skal du gi 30K for motoren og 42K + mva for marinisering så kan du vel like gjerne kjøpe deg en helt ny ferdig fra USA, be dem fjerne mariniseringen og ta den inn som bilmotor. Den koster jo rundt 10K USD over there for en marinisert 6,5 liter Det er jo snaue 68K i kongeriket pluss litt moms og frakt så er vel på det samme som den hjemmesnekrede.

 

Mener da at www.65ldiesel.com har no som kan brukes. Kan jo kontakte dem.. import fra USA er jo gunstig med en dollarkurs i fritt fall. skal sjekke linkene mine og se om ikke jeg finner flere adresser....

 

Jeg får vel litt på pukkelen siden jeg snakker om omgåelse av avgifter her, men det tåler jeg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Til Sydvesten

Er interrisert i sånne adresser ja :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Jeg skal se hva jeg har på pc'en på jobben i morgen. Har jo jaktet på motorer til Stauden i et par år så noen har jeg vel. Jeg har kjøpt meg et par forhåpentligvis pent brukte TAMD41A i New York, blir sendt til meg i slutten av oktober. Jobber også med et par delemotorer fra samme land når jeg først er i gang.. En 41A og en 41P kan jo være kjekke å ha siden prisen er lav

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

quote]Omgåelse av avgifter

 

Ingen kan hekte deg for den her fordi GM 6,5 liter V8 er en lastebil/pickupmotor. Kjøper man motor og marinisering separat og skrur sammen selv så er dette helt lovlig, men kan ikke omsettes/videreselges før det er gått 5 år. Hvis jeg kjøper den motor blokka som jeg har på hånd og mariniserer denne selv så kan ingen kreve meg for hk avgift :smash:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Kjøper du motor innenlands er alt OK. Det er meningen at avgiften skal beregnes ved innførsel men så lite som et kjøp av mariniseringsutstyr kan falle inn under avgiftsplikten. Kjøper du motor utenlands fra, avhenger avgift/ikke avgift av om motortypen «markedsføres som egnet til marinisering». Ikke akkurat et presist kriterium, nei.

 

Reglene finnes her: http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-2001121...1-1451-020.html

 

Å ta inn motor «i mariniseringshensikt» uten å oppgi det er ganske vanlig etter det jeg har hørt ... kanskje blir det sett litt gjennom fingrene med det ... men å gjøre det er likevel å utsette seg for straff etter tolloven.

 

Straffebestemmelsene er her: http://www.lovdata.no/all/tl-19660610-005-013.html

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Det er nk elt riktig som du skriver her . Mere er det vel ikke å si om den saken :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...