Retox_93 Startet 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2010 Hvor mange liter tror dere e trenger få å kjøre igjennom frostvæske i hele motoren? Motoren e sjøvannskjølt Dette er første gangen e gjør dette. Kjøpte 3 kg med frostvæske fra biltema. Ta blande 50/50 ? med vann? Har et annet spørsmål også, Fikk tak i en del til en ankervinsj, men har ikkje funnet noe informasjon om den på nettet. Vetus står det på den. Noen som kan fortelle meg litt om den? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 50/50 blanding er ok. Først hadde jeg kjørt gjennom kun ferskvann et kvarters tid bare for å skylle ut salt. Deretter ville jeg plukket ut anodene før jeg hadde kjørt inn frostvæskeblandingen og latt den sirkulere et kvarters tid. Frostvæske og anoder samtidig kan gi for høy spenning. Winchen på bildet er vel en hel winch? Tror du må være mer spesifik. Ellers så kan du vel gå på hjemmesiden til Vetus og titte for mer informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Du finner noen Vetus vinsjer (windlass) her, også en manuell, kanskje det er den du har (lite tydelig det bildet ditt) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Magne A. Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Ikke helt sikker men jeg pleier og kjøre gjenom en 4 liters kanne halvblandet (3HM35 fra 87'), åpner ikke kranene men lar blokka stå med frostveskeblandingen over vinteren, men det mulig kranene burde åpnes. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 hva slags kran? Tenkte bare å koble av kjølevann slangen og ta den oppi bøtta med frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Si ifra vis noen trenger den vinsjen. Uten motor. Selger den billig pågrunn av at e ikkje trenger den Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Slik gjør jeg det. Blander ca 1,5 liter frostveske med 4 liter vann ca 5,5 liter totalt. Lar motoren gå ca. 5 min med ferskvann og så til slutt kjører jeg frostveske blandingen gjennom. Stopper motoren når frostvesken er slutt, (har tidligere hatt en person utenfor båten som set at det til slutt kommer ut kjølevann med blå farge = frostveske. På denne måten har jeg "regnet meg frem til ca 5 liter. For min motor Volvopenta MD 2020 i seilbåt er det nok med ca. 5 liter. andre trenger muligens mer. NB Siden jeg ikke har tenkt å starte motoren om vinteren føler jeg ikke at jeg trenger 50/50 blanding. Min blanding holder nok ikke mer enn - 15 grader, men siden båten ligger i boblehavn og en lyspære i motorrommet blir det skjelden mer enn 5 til 10 minusgrader i motorrom. Samtidig fryser ikke vesken helt selv om det skulle bli -15 grader, men blir litt grøtete. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.