Jump to content

Kjøre igjennom med frostvæske på Yanmar 3QM

Retox_93

Recommended Posts

Hvor mange liter tror dere e trenger få å kjøre igjennom frostvæske i hele motoren? Motoren e sjøvannskjølt

Dette er første gangen e gjør dette. Kjøpte 3 kg med frostvæske fra biltema. Ta blande 50/50 ? med vann?

Har et annet spørsmål også, Fikk tak i en del til en ankervinsj, men har ikkje funnet noe informasjon om den på nettet. Vetus står det på den. Noen som kan fortelle meg litt om den?

bilde0092.jpg

50/50 blanding er ok. Først hadde jeg kjørt gjennom kun ferskvann et kvarters tid bare for å skylle ut salt. Deretter ville jeg plukket ut anodene før jeg hadde kjørt inn frostvæskeblandingen og latt den sirkulere et kvarters tid. Frostvæske og anoder samtidig kan gi for høy spenning.

Winchen på bildet er vel en hel winch? Tror du må være mer spesifik. Ellers så kan du vel gå på hjemmesiden til Vetus og titte for mer informasjon.

Du finner noen Vetus vinsjer (windlass) her, også en manuell, kanskje det er den du har (lite tydelig det bildet ditt)

51515.jpg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Slik gjør jeg det.

Blander ca 1,5 liter frostveske med 4 liter vann ca 5,5 liter totalt.

Lar motoren gå ca. 5 min med ferskvann og så til slutt kjører jeg frostveske blandingen gjennom.

Stopper motoren når frostvesken er slutt, (har tidligere hatt en person utenfor båten som set at det til slutt kommer ut kjølevann med blå farge = frostveske. På denne måten har jeg "regnet meg frem til ca 5 liter.

For min motor Volvopenta MD 2020 i seilbåt er det nok med ca. 5 liter. andre trenger muligens mer.

NB Siden jeg ikke har tenkt å starte motoren om vinteren føler jeg ikke at jeg trenger 50/50 blanding. Min blanding holder nok ikke mer enn - 15 grader, men siden båten ligger i boblehavn og en lyspære i motorrommet blir det skjelden mer enn 5 til 10 minusgrader i motorrom. Samtidig fryser ikke vesken helt selv om det skulle bli -15 grader, men blir litt grøtete.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...