margarus Startet 15.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2010 (redigert) var ute på tur i dag med sjømannen og marnaen starta som ett skudd og gikk greit. tempen holder seg fin men jeg får ikke full effekt. å ruse motoren i fri er ingen problem. men jeg får kun 1500 omrd på full gass og full vrid på propell forrover. av og til litt mindre. den ryker også en god del på full gass.ryker ganske hvitt. har dette noe å si ? jeg har en teori om uforbrent bensin grunnet feil tenning? i følge marna sin bruksanvisning så skal motoren maxe på 2000omrd. den går heller ikke helt rent på på full gass. jeg er rimelig sikker på at det er noe tull med tenning, nå er alt av tennings deler nytt å stiften er justert til 0.4mm åpning. for og eliminere eventuelle feil kilder så må eg få lånt meg ett stroboskop og sjekke at tenning er korrekt. i boka står det Grunn innstilling 2 grader (e.ø.d ?? ) og 1200rpm stroboskop stilling 11 grader. da skal lampa blinke akkurat på 11 grader? viss jeg stiller den inn på det. vil det være rett tennings tidspunkt på hele turtalls registeret da? hva med mekanikken i fordeleren. såg ut som noen sentrifugal greier som skal jeg fortenning ved turtall. hva menes med slutnings vinkel +-3grader ang forgasser. jeg har stilt inn tomgangs skruet på forgasser armen slik at tomgang holder seg fint på runt 800 omdr i manualen står det 600 men det blir alt for lavt for meg. hvilken grunn innstilling skal jeg prøve med på med lufte skruen for og kunne justere inn en stabil gange på 600 omrd? noen motor guruer her som gir meg noen tips? hilsen en som er ny med gammle innenbords maskiner:) Redigert 15.Oktober.2010 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Tviler på om motorn skal klare fullt turtall med maks vridning på propellen! De vribare jeg har hatt og sett så ligger bladene nesten vannrett! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 ikke hos meg vertfall. når jeg bøyer meg over rekka og ser på propellen kan jeg så vidt skimte at den vrider seg. er veldig lite her vertfall Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Glem boka ! Gamle motorer må justeres på gefylen, opgitte verdier er rettningsgivende ! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Har du mye slark i omvekslings lagerert da ? Og det er som puddingen sier glemm boka, bruk øret. Men når du gir full gass med belastning skyter det i forgassern da? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 viss jeg gir full gass i fri gear den kommer da litt over 2000 rpm og den skyter litt ut av gasser da. men det skyter ikke ut ved full gass i gear., havner på 1400-1500 rpm da men en luggete gange. føles som di siste sekundene før den går tom for bensin. hakker litt men den stopper ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Har du justerbar eller fast dyse ? Har vært borti bellegg i faste dyser som gjør att motorn går for magert og ikke orker turtall, men da nyser de gjerne i forgassern. Har du gummislange eller gummiskjøter på avgassrørret ? Det kan skje att gummin deler seg og blokkerer avgassutløpet innvendig , Da får du som regel dårlig effekt /turtall og skyting i forgasser`n. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 (redigert) har eksos slange i fra manifoild til potte og fra potte til utblås bak. er vell slange nermest manifoil som må sjekkest da helst.. ang forgasseren er dette en solex gasser. jeg har ikke hatt den oppe enda.. er så forbaska trangt å skru på sidene av motoren i denne båten. vet ikke om jeg kommer til og skru av forgasser faktisk.. Redigert 15.Oktober.2010 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 sjekk hele du pluss potta. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 (redigert) her er bilde av eksosen på full gass og 1400 omdr Redigert 15.Oktober.2010 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Får ikke opp bilde , har ikke peil på data .får bare ett litte symbol oppe i h.hjørne Bernt Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 (redigert) Er det reduksjnsgear på motoren din? hvis ikke så tror du aldri klarer 2000 o/min Med reduksjonsgear 1.91:1 så yter motoren 15hk ved 2000 o/min. Uten reduksjonsgear yter den 10hk ved ca1500 o/min. Du skriver at den ryker hvitt(damp), tyder på enten for varm motor, for lite vann i eksosen eller rett og slett at det ikke er spesielt varmt i lufta nå. Hadde den fått for mye bebensin så ville røyken vært svart. Du har Solex forgasser ser jeg, hvis den er gammel og sliten så kan du justere til du blir grå i håret uten at det blir helt bra. De problemene du nevner er typiske for denne motoren med den forgasseren. Prøv å få tak i en Dellorto forgasser. Marna har nye. Redigert 16.Oktober.2010 av færd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 16.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 hvordan ser jeg om jeg ha reduksjons gear ? er 2 spaker som kommer opp av gearkassa. gir og frigir og propell vridning. er også oljepåfylling. eller er det red gear kun på motorer med fast aksel ? du sier du kan justere uten at det aldrig blir bra.. det er jo kun 1 plass en kan justere det er luft blanding på tomgang. ellers er det jo faste dyser... Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Du kan ha reduksjonsgear på begge variantene, på din modell så vil det i tilfelle være et mellomstykke mellom motor og koblingskassa, se tegning nederst til høyre her: http://marna.no/subdet29.htm på modellen med MS gear så sitter reduksjonen eventuelt etter gearkassa. Det ble vel litt feil å skrive som jeg skrev ang. forgasseren din, det jeg mente var at hvis den er gammel og sliten vil du aldri få motoren til å gå som den skal selv om tenning og alt annet er i orden. Jeg kjenner flere som hadde tilsvarende problemer med denne motoren og løsningen var å bytte til ny Dellorto forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Hei Margarus. Fant du ut av dette? Jeg har tilsvarende problemer med min Marna MB 10 A. Mye røyk i eksosen og liten effekt i forhold til fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.