SF Startet 16.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2010 (redigert) Hei, På min Apollo 30 er det ettermontert en form for slingrekjøler som jeg er usikker på om har noen positiv effekt på sjøegenskapene eller om de tvert i mot forringer sjøegenskapene. Jeg opplever at båten jager noe voldsomt med sjø inn aktenomtvers. Videre om jeg får sjøen inn fra siden og båten ruller så svinger den samtidig den veien som den legger seg. Legger ved noen bilder: På det siste bildet så ser du kjølene rett under flapsene. Skroget på Apollo 30 er et planende V-skrog som er kjent for gode sjøegenskaper. Jeg har 220 HK i båten og den gjør drøyt 20 knop på topp, løfter seg ut av vannet ved ca 12 knop og marsjer flott i 15-18 knop. Noen som har litt greie på skrog så kan si litt om hvilken effekt disse vil ha, både pluss og minus? Redigert 16.Oktober.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
salti Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 ser at sl kjølene er montert inntil skrog stega i bunnen der det er stor fart i vannet. klart at kjølene vil virke som ror under fart,samt at kjølene ser ganske store ut. hadde det vert min båt hadde eg røska kjølene bort. hvis du er usikker så ventiler dem.. borr huller i dem m hullsag v jevne mellomrom slik at du kan kjenne om du får endringer. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Vil de etter ditt syn ha noen posetive egenskaper slik de er montert? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
salti Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 blir bare synsig, eneste fordel eg ser dei kan gi er i sakte fart. hvis du sk inn i en bås,havn etc i sakte fart så vil retnings stabiliteten sideavdriften ved sidevind etc sannsynligvis bli bedre.men som du selv har erfart så vil du få mer gearing etc i sjø. grunnen er enkel kjøler i fart på den type skrog vil virke som ror. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 (redigert) Når en ser profilen bakfra på det nederste bildet kan det virke som et forsøk på å lage et negativt dobbeltchine for å gjøre båten mer lettplanende og gi mindre våt flate. Redigert 16.Oktober.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 (redigert) Han som monterte dem gjorde det etter en opplevelse han hadde midt i nordsjøen etter eget sigende, da han i tung medsjø opplevde at båten nærmest ble tverrstilt av en bølge. Selv opplevde jeg da jeg overtok båten at den var meget tung å dra over når jeg la om på ratt/ror i lav hastighet. Den tar lang tid før den reagerer om jeg ikke hjelper til med litt pådrag på motor. Mulig det er disse kjølene som gjør det? Redigert 16.Oktober.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mix Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Er det bare den vertikale biten som er modifikasjonen ? Kun en vertikal rett planke ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Ja det er støpt på en "planke" på ca 120cm x 20cm (har ikke målt) som står nesten vertikalt men ikke helt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
sailorboy Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Skroget på båten din mangler en klassisk kjøl, og har stor bæring i akterskroget. Du vil da oppleve giring av båten ved sjø aktenfor tvers uavhengig av disse slingrekjølene. Eiere av samme båttype kan vel bekrefte eller avkrefte dette. For å unngå giring ved sjø aktenfor tvers, er det kun en metode her. Gi mer pådrag på motoren for å stabilisere båtens vridning i sjøen. Vannstrømmen fra propellen virker som en egen ballast i slike tilfeller. Slingrekjølene størrelse og plassering er for nære båtens rullakse til å ha noen særlig virkning. For at en slingrekjøl skal virke så må båtens treghets moment fra vannets rotasjon ved båtens rulling økes. Dette gjøres ved å plassere slingrekjølene lengst fra båtens rullakse. For din båt vil dette være ved overgang fra undervanns skrog til side på båten. Stikker slingrekjølen for langt ut, er det lett å ødelegge disse, så en mellomting mellom det optimale og det praktiske må finnes for den enkelte båt. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 (redigert) Ok. Da kan du nok se bort fra mitt forslag om forsøk på dobbeltchine. Redigert 16.Oktober.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 (redigert) For din båt vil dette være ved overgang fra undervanns skrog til side på båten. Det forklarer kanskje hvorfor nyere utgave av samme båt har påmontert finner i denne overgangen? Se vedlagt bilde av en Apollo 3001 Turbo, samme skrog og overbygg men med noen modifiseringer. Redigert 16.Oktober.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Da kan du nok se bort fra mitt forslag om forsøk på dobbeltchine. OK, takk for innspillet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Takk for alle innspill å langt, kort oppsummert så ser det vell slik ut: Pluss Mulig noe mer retningsstabilitet i lave hastigheter Minus Bidrar ikke til å gjøre båten mer lett planende slik de er montert Vil fungere som ror og kan være grunnen til at båten svinger ved sjø inn fra siden Har liten effekt som slingrekjøler (sideveis stabilitet) da de er montert for nær båtens rulleakse Kan se ut som det bare er å ta dem av Noen andre som har synspunkter? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Superkul Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 jeg har ikke greie på det men når jeg la ut spørsmål om slingre kjøl på båten vår fikk jeg svar at di skal være ca 1/3 av båtens lengde og midt under??? dvs jeg syntes dine lå bak og ikke på midten men forskjellen var at jeg hadde motor i midten og du bak?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
SF Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Ja jeg husker den tråden din, litt av den grunn at jeg var usikker på om mine var slingrekjøler i det hele tatt, eller om de skulle gi andre egenskaper. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 (redigert) Da ble det til at jeg fjernet disse, en Bosch "fein kopi" gjorde jobben greit. Kjølene var lagd av plater i finer innstøpt i glassfiber og polyester. [ Det gjenstår litt sliping, sparkling og noen lag to-komponent primer så er jobben gjort. Tar det en dag det er litt bedre vær, er kald og våt nå Redigert 22.Oktober.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SeaRaymond Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 gleder oss til å høre om forandringene, forhåpentligvis til det bedre. Men litt pussig at ikke han som monterte de kunne yte erfaringen fra før disse ble montert kontra etterpå, om det altså gav flere negative egenskaper en positive. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Ser det gikk bra SF , varmere i neste uke!? () Sto krakken i vegen? Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
SF Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 (redigert) gleder oss til å høre om forandringene, forhåpentligvis til det bedre. Ser frem til det selv men det blir nok ikke før sjøsetting til våren Men litt pussig at ikke han som monterte de kunne yte erfaringen Han var klar på at disse hadde bidrat positivt men han var litt lite konkret på hvordan, jeg vet at verkstedet der båten var vinterlagret frarådet han å gjøre dette nettopp av de grunner som jeg erfarte. Når jeg selv fikk erfare hvordan båten oppleves i sidesjø så begynte jeg å tvile litt på opplysningene fra selger. Jeg opplevde at min båt var svært dårlig i sidesjø og aktenomtvers, og det samsvarer ikke med tester, og erfaringer fra andre med samme båt. Derfor etablerte jeg denne tråd for å få litt råd og de pekte i samme retning som tankene mine...dvs fjern dem Redigert 22.Oktober.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 (redigert) varmere i neste uke!? () Sto krakken i vegen? Heisann Hallais, Kanskje ikke varmere men forhåpentligvis litt tørrere Det gikk helt fint slik krakkene stod men jeg må muligens flytte litt på dem når jeg skal slipe vekk glassfiberrestene som står igjen på båten. Vi får se....må kanskje ta med en jekk og noen ekstra støtter neste gang. Redigert 22.Oktober.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
haugi Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Er jo tross alt en grunn for at disse ikke er montert originalt. Etter min mening har ikke slingrekjøler noenting på en planende båt og gjøre, og iallfall ikke slik de var montert. Skal det være slingrekjøl, så bør de være på en deplasementsbåt, montert "midtskips" og slik at de peker skrått utover. Kan si at dette er rett, men det høres mest fornuftig ut i mine ører:) God tur til våren uten slingrekjøl, det skal jeg ha iallfall;) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2010 Hei Henning, der var den karen også på BP Nei de har nok ikke noe på denne båten å gjøre, jeg har alt kappet dem av Har du fått testet nybåten? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
haugi Svart 14.Desember.2010 Del på Facebook Svart 14.Desember.2010 Har fått testa litt, men det er jo litt begrensa hva en får ut av det midt på vinteren. Men syns det virker greit, litt småplukk er det jo, men det er sånn en kan kose seg med i vinter. TV antenne og kabeltrekk i targabøylen som står på programmet i første omgang :) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2010 Ja det frister ikke så mye med båt i kulda, har kjøpt meg to gamle Honda CB750 som jeg har begynt å pusse opp. Kjekkere å stå inne på et varmt verksted å holde på med det :-) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.