Jump to content

Slingrekjøl, bør jeg fjerne disse? - Apollo 30


SF

Recommended Posts

Hei,

 

På min Apollo 30 er det ettermontert en form for slingrekjøler som jeg er usikker på om har noen positiv effekt på sjøegenskapene eller om de tvert i mot forringer sjøegenskapene. Jeg opplever at båten jager noe voldsomt med sjø inn aktenomtvers. Videre om jeg får sjøen inn fra siden og båten ruller så svinger den samtidig den veien som den legger seg.

 

Legger ved noen bilder:

 

slingrekjoel_01.jpgslingrekjoel_02.jpg

 

 

 

slingrekjoel_03.jpgslingrekjoel_05.jpg

 

 

På det siste bildet så ser du kjølene rett under flapsene.

 

Skroget på Apollo 30 er et planende V-skrog som er kjent for gode sjøegenskaper. Jeg har 220 HK i båten og den gjør drøyt 20 knop på topp, løfter seg ut av vannet ved ca 12 knop og marsjer flott i 15-18 knop.

 

Noen som har litt greie på skrog så kan si litt om hvilken effekt disse vil ha, både pluss og minus?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

ser at sl kjølene er montert inntil skrog stega i bunnen der det er stor fart i vannet. klart at kjølene vil virke som ror under fart,samt at kjølene ser ganske store ut. hadde det vert min båt hadde eg røska kjølene bort. hvis du er usikker så ventiler dem.. borr huller i dem m hullsag v jevne mellomrom slik at du kan kjenne om du får endringer.

Link to post

blir bare synsig, eneste fordel eg ser dei kan gi er i sakte fart. hvis du sk inn i en bås,havn etc i sakte fart så vil retnings stabiliteten sideavdriften ved sidevind etc sannsynligvis bli bedre.men som du selv har erfart så vil du få mer gearing etc i sjø. grunnen er enkel kjøler i fart på den type skrog vil virke som ror.

Link to post

Han som monterte dem gjorde det etter en opplevelse han hadde midt i nordsjøen etter eget sigende, da han i tung medsjø opplevde at båten nærmest ble tverrstilt av en bølge.

 

Selv opplevde jeg da jeg overtok båten at den var meget tung å dra over når jeg la om på ratt/ror i lav hastighet. Den tar lang tid før den reagerer om jeg ikke hjelper til med litt pådrag på motor. Mulig det er disse kjølene som gjør det?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Skroget på båten din mangler en klassisk kjøl, og har stor bæring i akterskroget. Du vil da oppleve giring av båten ved sjø aktenfor tvers uavhengig av disse slingrekjølene. Eiere av samme båttype kan vel bekrefte eller avkrefte dette. For å unngå giring ved sjø aktenfor tvers, er det kun en metode her. Gi mer pådrag på motoren for å stabilisere båtens vridning i sjøen. Vannstrømmen fra propellen virker som en egen ballast i slike tilfeller.

 

Slingrekjølene størrelse og plassering er for nære båtens rullakse til å ha noen særlig virkning. For at en slingrekjøl skal virke så må båtens treghets moment fra vannets rotasjon ved båtens rulling økes. Dette gjøres ved å plassere slingrekjølene lengst fra båtens rullakse. For din båt vil dette være ved overgang fra undervanns skrog til side på båten. Stikker slingrekjølen for langt ut, er det lett å ødelegge disse, så en mellomting mellom det optimale og det praktiske må finnes for den enkelte båt.

 

 

sailorBoy

Link to post

For din båt vil dette være ved overgang fra undervanns skrog til side på båten.

 

 

Det forklarer kanskje hvorfor nyere utgave av samme båt har påmontert finner i denne overgangen? Se vedlagt bilde av en Apollo 3001 Turbo, samme skrog og overbygg men med noen modifiseringer.

 

55_698019049.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Takk for alle innspill å langt, kort oppsummert så ser det vell slik ut:

 

Pluss

Mulig noe mer retningsstabilitet i lave hastigheter

 

Minus

Bidrar ikke til å gjøre båten mer lett planende slik de er montert

Vil fungere som ror og kan være grunnen til at båten svinger ved sjø inn fra siden

Har liten effekt som slingrekjøler (sideveis stabilitet) da de er montert for nær båtens rulleakse

 

Kan se ut som det bare er å ta dem av :yesnod:

 

Noen andre som har synspunkter?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Da ble det til at jeg fjernet disse, en Bosch "fein kopi" gjorde jobben greit. :thumbsup:

 

fjerne_slingrekjoel_03.jpg

 

Kjølene var lagd av plater i finer innstøpt i glassfiber og polyester.

 

fjerne_slingrekjoel_02.jpg[

 

 

Det gjenstår litt sliping, sparkling og noen lag to-komponent primer så er jobben gjort.

Tar det en dag det er litt bedre vær, er kald og våt nå :wink:

 

fjerne_slingrekjoe_01.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

gleder oss til å høre om forandringene, forhåpentligvis til det bedre.

 

Ser frem til det selv :yesnod: men det blir nok ikke før sjøsetting til våren

 

 

Men litt pussig at ikke han som monterte de kunne yte erfaringen

 

Han var klar på at disse hadde bidrat positivt men han var litt lite konkret på hvordan, jeg vet at verkstedet der båten var vinterlagret frarådet han å gjøre dette nettopp av de grunner som jeg erfarte.

 

Når jeg selv fikk erfare hvordan båten oppleves i sidesjø så begynte jeg å tvile litt på opplysningene fra selger.

Jeg opplevde at min båt var svært dårlig i sidesjø og aktenomtvers, og det samsvarer ikke med tester, og erfaringer fra andre med samme båt. Derfor etablerte jeg denne tråd for å få litt råd og de pekte i samme retning som tankene mine...dvs fjern dem :cheers:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

varmere i neste uke!? (:crazy:) Sto krakken i vegen?

 

Heisann Hallais,

 

Kanskje ikke varmere men forhåpentligvis litt tørrere :yesnod:

 

Det gikk helt fint slik krakkene stod men jeg må muligens flytte litt på dem når jeg skal slipe vekk glassfiberrestene som står igjen på båten. Vi får se....må kanskje ta med en jekk og noen ekstra støtter neste gang.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
  • 1 måned senere...

Er jo tross alt en grunn for at disse ikke er montert originalt. Etter min mening har ikke slingrekjøler noenting på en planende båt og gjøre, og iallfall ikke slik de var montert.

Skal det være slingrekjøl, så bør de være på en deplasementsbåt, montert "midtskips" og slik at de peker skrått utover. Kan si at dette er rett, men det høres mest fornuftig ut i mine ører:)

God tur til våren uten slingrekjøl, det skal jeg ha iallfall;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...