Jump to content

Yamaha F15 4-t 2000, fikse brukket kobber rør ned til impeller?

sveinis

Recommended Posts

Hei:)

Motoren er en Yamaha F15 4 takter fra 2000.

Jeg hadde skiftet impelleren og skulle koble sammen gearhuset med resten av motoren da kobber røret som går ned fra motoren til et lite hull i impellerhuset knakk (øverst, stønn)

Lurer fælt på om dette er lett eller vanskelig/dyrt å fikse, må vel være noen som har opplevd dette før?

Mvh. Svein:)

stiller spørsmålstegn til at røret er eit kobberrør, da kobber mot aluminium er fy fy.

Fikk røret ein fin knekk kan du få dreiet eit rør som du trer utenpå det gamle røret der bruddet er og dette kan du lime med locktite eller lodde. trenger ikkje og vere så lang bit ca 4-5cm.

Alternatiiv er og sjekke ut prisen på eit nytt rør.

Hvis det er kobber, kan det vel sølvloddes, hvis det ikke er andre skader på det. Varmebehandling vil også fjerne spenninger som gjør kobberen sprø(ere) av vibrasjoner eller bøyinger. Husk alltid alle klammer som fester sånne rør, kobberrør kan riste i stykker.

Hvis det er stål, kan det Tig - sveises, hvis det ikke er korrodert eller skadet ellers.

Sterkest er selvsagt et nytt rør... :wink:

Oida! :eek:

Da er det verre med lodding & sveising, når det er sånn det står til.

Du må ha ut den siste biten av røret? Hva med å prøve å gjenge den opp med en gjengetapp, og så sette i en bolt og dra i den? Rustløser, type 5-56, eller annen "krypende" smøring må selvsagt brukes.

• 2 måneder senere...

O.k. Er litt i tvil. Skal jeg bare løfte opp det som er løst nå (kan jeg ødelegge noe da?), eller bør jeg løsne mutterne som peker nedover også (bla. den som er nederst til venstre i det siste bildet) og løfte opp motorblokka fra et annet sted? (Jeg skal altså prøve å komme til ovenfra så jeg får ut det tynne kjølerøret som dere ser bilde av tidligere i tråden) det er forøvrig del nr. 3 på denne linken:

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2000/15MSHY/LOWER%20CASING%20DRIVE%202/parts.html

img_0479.jpg

img_0481.jpg

Redigert av sveinis (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...