sveinis Startet 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2010 Hei:) Motoren er en Yamaha F15 4 takter fra 2000. Jeg hadde skiftet impelleren og skulle koble sammen gearhuset med resten av motoren da kobber røret som går ned fra motoren til et lite hull i impellerhuset knakk (øverst, stønn) Lurer fælt på om dette er lett eller vanskelig/dyrt å fikse, må vel være noen som har opplevd dette før? Mvh. Svein:) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Jeg hadde en motor der røret var byttet ut med et kobberør, hjemmelaget. Fungerte fint. Men det spørs jo om man finner et som passer. I mitt tilfelle var det et vanlig rør som brukes i hjemmet som passet. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Sleng ut ett bilde Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Skal prøve å ta noen bilder, beklager sent svar, noe galt med pc:) Mvh. Svein Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 stiller spørsmålstegn til at røret er eit kobberrør, da kobber mot aluminium er fy fy. Fikk røret ein fin knekk kan du få dreiet eit rør som du trer utenpå det gamle røret der bruddet er og dette kan du lime med locktite eller lodde. trenger ikkje og vere så lang bit ca 4-5cm. Alternatiiv er og sjekke ut prisen på eit nytt rør. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Hvis det er kobber, kan det vel sølvloddes, hvis det ikke er andre skader på det. Varmebehandling vil også fjerne spenninger som gjør kobberen sprø(ere) av vibrasjoner eller bøyinger. Husk alltid alle klammer som fester sånne rør, kobberrør kan riste i stykker. Hvis det er stål, kan det Tig - sveises, hvis det ikke er korrodert eller skadet ellers. Sterkest er selvsagt et nytt rør... Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 (redigert) Her er bilde, som dere ser er kobber røret brukket helt oppe...vet ikke hvordan jeg får ut restene av det gamle røret som er til høyre, hullet til venstre er akslingen eller hva det nå heter. Redigert 23.Oktober.2010 av sveinis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Oida! Da er det verre med lodding & sveising, når det er sånn det står til. Du må ha ut den siste biten av røret? Hva med å prøve å gjenge den opp med en gjengetapp, og så sette i en bolt og dra i den? Rustløser, type 5-56, eller annen "krypende" smøring må selvsagt brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Røret har en bøy over der det er knekt, og en fals i enden, så du får ikke byttet det nedenfra. Må nok av med motorblokken og ta det derfra.. http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2000/15MSHY Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 24.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 (redigert) Oj, det var vel det jeg fryktet.....av med motorblokken, hørtes ut som mye arbeid....er det tidkrevende og vanskelig? Noen i nærheten av Søgne som har lyst til å skru litt? Hva tar evt. verksted for sånt? Redigert 24.Oktober.2010 av sveinis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 Hadde du bodd i lillestrøm ,kunne jeg ha hjulpet til Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 25.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 (redigert) O.k. begynner å skru litt på den, hvis noen skulle ha en tegning med hva som må til for å få av blokka er det glimrende, uansett, 1000takk for mange gode råd, fint forum dette her :) Mvh. Svein Redigert 25.Oktober.2010 av sveinis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 du kan jo prøve med en grisepikk (eller hvad de nå heter) sån til at ta ut knekte bolter med Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 25.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 KAsper hadde jo en genial link, ser ut som det er 6 skruer og så rett av? http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2000/15MSHY/UPPER%20CASING/parts.html Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 (redigert) O.k. Er litt i tvil. Skal jeg bare løfte opp det som er løst nå (kan jeg ødelegge noe da?), eller bør jeg løsne mutterne som peker nedover også (bla. den som er nederst til venstre i det siste bildet) og løfte opp motorblokka fra et annet sted? (Jeg skal altså prøve å komme til ovenfra så jeg får ut det tynne kjølerøret som dere ser bilde av tidligere i tråden) det er forøvrig del nr. 3 på denne linken: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2000/15MSHY/LOWER%20CASING%20DRIVE%202/parts.html Redigert 15.Januar.2011 av sveinis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Fant greit ut av det. Har tatt røret ut ovenfra og holder på å bestille pakninger og nytt rør:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.