Jump to content

Hvordan trekke ledninger gjennom masta?

bjornas

Recommended Posts

Vinteren kommer snart, masten er rigget ned og det er tid for å jobbe med ting som har irritert i sommer. Blant annet skulle jeg gjerne trekke nye ledninger her og der; de som er der begynner å irre...

Men hvordan trekker jeg ledninger gjennom masta? Eller er det "the obvious answer", trekke nye ledning med kraftig tape på den gamle?

Jeg kunne godt tenke meg en ankelanterne også; det er det ikke på båten. Hvordan trekker jeg en sånn ledning?

Jeg har en Maxi 77, så det er jo ikke noen stor krabat akkurat...

Takknemlig for alle svar.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Denne er bra til det

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Trekkfjar-av-nylon-O-3-mm/

fest de gamle ledningene i øye og få hjelp til å trekke forsiktig frem og tilbakr hvis det stopper opp.

Er det en ledning som du skal skifte som går forbi der du har tenkt å ha dekkslyset trekk med en sterk hyssing når du drar ut

den gamle ledningen sammen med trekkfjæren, da har du trekkfjæren og hyssingen i masta.

Så kan du borre et hull der du skal ha dekkslyset og fiske ut hyssingen.

Så trekke du ny ledning med trekkfjæren.

Og fester hyssingen i trekkfjæren og drar den i gjennom og så er det og trekke ledning til dekkslyset

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for svar. Er ordentlig nybegynner på dette, og har ikke peiling. Fant noen tråder her på forumet som var bra.

Er det noen som kan peke meg til en link som viser hvordan masten ser ut "inni"? Er som sagt en Maxi 77, Selden mast.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...