Jump to content

styregaffel til Volvo penta 290

kengu

Recommended Posts

Har skaffet meg to brukte drev 290 DP som tilsynelatende så ut til å være i god stand. For å være sikker på at alt var i orden demonterte jeg styregafflene på begge transomene og det viste seg at begge var sterkt tæret på øvre styretapp og ene trimgiveren var også defekt. Er det noen som har et godt forslag til reparasjon uten å måtte gå til anskaffelse av nye styregaffler til en feit pris(15-20 tusen). Var innom å sjekket pris på trimgiveren som er et enkelt potmeter som er tilpasset dette bruk, men en pris på over 2000 for en slik dings synes å være bra betalt. Kjenner noen til kanaler som leverer disse til en fornuftig pris?

Prisene stemmer nok bra de, men det er nok mulig å få de litt ned ved å handle fra utlandet, men det vil fortsatt bli kostbart.

Styregaffel og trimgiver er nok deler som er vanskelige å finne brukt, de eldre gaflene fra 280 og andre AQ drev passer IKKE.

Har du forsøkt å rengjøre trimgiveren og å sjekke kontaktene osv. Det hender de kommer seg da. Systemet må selvfølgelig også justeres, men det virker som du har drevene liggende løse, og da har du vel kommet frem til at potensiometeret er defekt og må skiftes. Sjekket fort i Sverige, da det ofte er billigere der, men prisen er nok minst 2000,- der også.

Styregaffelen har vel byttet delenummer nå tror jeg, da den gamle gikk ut av produksjon for noen år siden, så den nye nå selges vel kun med hjelmen, som selvfølglig gjør den mye dyrere.

Det er vanlig at gaffelen ruster, men det er ikke så ofte de trenger å skiftes, selv om det forekommer, ofte er de såpass hele at litt puss og lakk og nye tetninger holder.

Har du trykk/vakumtestet drevene enda??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...