Jump to content

Yamaha 9,9 2-takt er ”tung” å dra igang

Canargo

Recommended Posts

Skal hjelpe ein eldre nabo med å få skikk på ein Yamaha 9,9 hk som han sliter med. Problemet er att den er tung å dra i gang, og då snakker vi ikkje om at den er tungstartet men den er tung å ”dra” Dette skjer når motoren har stått i ro ei stund, når den har vert kjør ei stund så er den heilt fin å starte. Tok motoren med meg heim og tok av snorstarten og sette på ein fastnøkkel og det var så vidt eg kunne tørne den rundt. Har fylt den opp med diesel og olje og sett den opp ned og etter to dager snudd den igjen og tørnet den uten att det er noen forskjell på tregheten. Eieren sier att sånn har den vert lenge (mange år) og han sier att når den går er det ingen ulyder i motoren. Han har skjeftet olje på giret kvart år og har prøvd med litt feitere oljeblanding på bensinen uten att det har blitt noen forskjell. Motoren har stått i tør og fin kjeller kvar vinter. Eg var sikker på att eg skulle få løsnet den med all den diselen eg har fått ned i sylinder og veivhus men den gang ei Skal ta av undervannshuset og sjå om feilen ligger der, men oljen var heilt fin da eg tappet den av. Før eg setter i gang med å dele den lurer eg på om det er andre som har vert borti dette problemet, eller har noen innspill/ teorier om hva det kan vere.

dette har ingenting med undervannshuset å gjøre om den da ikke er låst i gir. så det skal du bare la være å skru av om du ikke har gjort det før. det kan tenkes at stempelringene er utslitt. vis dette er tifellet så må du dele blokka og trekke ut stemplene og kjenne og se etter riper i sylindrene. dette er en ganske omfattende jobb og er ikke å anbefale om det er en gammel motor.

du må da skaffe ny blokk om ikke sylinderne kan trekkes ut, noe som er tvilsomt.

Redigert av 1971 mercury (see edit history)

KNS medlem

Var borti en sånn en gang, Da var det irr i en styre hylse i stammen som klemte rundt driv akslingen.

Ta av gearhuset og se om det er slitte merker på drivakslingen , lys opp i stammen og se om det kan være kalk og salt avleiringer oppi der .

Jeg fjernet det med ett gjengestag som jeg brukte som rasp.

Bernt

Løse sylinderforinger er vel ikke noe man finner mye av i utenbordsmotorer, men ny blokk trengs ikke da man har gods nok til å bore opp sylinderene.

Men jeg synes du skal gjøre som du hadde planer om , så får du sjekket hvor tregheten er.

Du skal klare å dreie drivakselen lett når du har tatt ned undervannshuset, og prøv å dra i snora når uv-huset er av.

Hvis det ikke er treghet i uv-huset og motor sviver lett uten, så er det kansje nedre veivhus tetningen som er problemet.

Guest Kaptein Fredrik

Tok motoren med meg heim og tok av snorstarten og sette på ein fastnøkkel og det var så vidt eg kunne tørne den rundt.

Ikke bruk fastnøkkel til det uten å ta av plugghettene!!! Plutselig tenner motoren, og da er det ikke tøft å stå i nærheten når det kommer en fastnøkkel i 800 km/h. :nonod:

Og den mekanismen som gjør at du ikke kan starte når den står i gir, den er det ikke, siden den sitter i snorstarteren. :nonod:

Last opp et bilde :yesnod:

Prøv å skru ut pluggene og dra i snora da.

Hadde rett du Bernt det var avleiringer på støtte/styrehylsa som var årsaken til f,skapet, var litt plunder med å få ned uv-huset men de kom til slutt. Tok ein lang elektrikerbor og freste ut avleiringene, og det smatt på plass så fint som berre de og motoren er god som ny. Skiftet innprella med det samme.

Ein stor takk til Bernt fra naboen og undertegnede.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...