jensemann2 Startet 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2010 Jeg har revet ut alt det gamle septiksystemet og skal inn med nytt. Før gikk slangen fra vasken inn på slangen mellom bunnventil og septikkvern. Når kverna startet sprutet det møkk ut av vasken og det luktet konstant drit ombord. Hvor er det vanlig å kjøre vaskevannet? Kjører jeg det på tanken blir det vel lukt hvis jeg ikke har vannlås på. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Utløpet fra vasken kobles på egen skroggjennomføring. Alternativt kan du bruke samme gjennomføringen som vanninntaket til dassen. Fordelen med sistnevnte løsning, er at du kan skylle ned i dassen med ferskvann (steng skroggjennomføringen og tapp vann i vasken). Sjøvann som blir stående i slangene skaper en ufyselig lukt etter en tid, så det kan være lurt å skylle ned med ferskvann før en forlater båten. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Genialt:) Takk skal du ha Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 er denne løsningen prøvd ut? ser for meg at toaletten vil velge å suge luft fra oven før det suger vann fra under dersom det bare brukes en T-kobling der..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vestkystseiler Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Funker fint i praksis, men en må plassere t-koblingen godt under vannlinja. Dersom koblingen kommer over vannlinje, vil toaletten suge luft. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Det er bare å sette korken i vasken, så suges ingen luft. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Pleier det ikke å være egen gjennomføring over vannlinja vanligvis? Jeg ville ikke tatt sjansen på forslaget over. Risikerer bare unødvendige problemer. Redigert 17.Oktober.2010 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Busk Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Kombinèr utløpet fra vasken med inntaket til toalettet.Har dette i min Maxi 84 seilbåt, tror det er originalt ingen problemer med at det trekker luft. Har aldri proppen i vasken. Ser fordelen med å kunne spyle ferskvann i do.Gjennomføringen settes under vannlinjen. Redigert 17.Oktober.2010 av Tubitu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Jeg ville ikke tatt sjansen på forslaget over. Risikerer bare unødvendige problemer. Kan du utdype nærmere hvilke problemer du risikerer ? Jeg vet ikke om trådstarter har motorbåt eller seilbåt, men på min seilbåt ligger bunnen av vasken så lavt at en gjennomføring over vannlinja ville fungert svært dårlig. Jeg kan faktisk ikke minnes å ha vært ombord i seilbåter med utløp fra vasken over vannlinje. Vet ikke hvordan det forholder seg i motorbåter, dersom vasken ligger godt over vannlinja kan det joi funke med utløp over vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Har jobbet på noen nye båter med vannet ut over vannlinjen. Kjempefint om vinteren når det blir kaldt, da blir hele greia ofte tett...Ser ingen problemer med å bruke sjøvannsinntaket til toalettet hvis du får plassert det godt under vannlinja, hvis ikke er det bare å sette inn egen gjennomføring til den. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Jeg burde kanskje ikke blandet meg her..... Litt for fersk i faget Trodde det var lettere å suge luft enn det sikkert er. Særlig når det kom anbefalinger om å sette korken i vasken osv. Virket som en tungvindt situasjon. Jeg har sett at det går rett ut over vannlinja på mange båter, og har vel rett og slett ikke lagt merke til at det ikke var sånn på de andre, siden jeg ikke kan se hva som skjer fra utsiden. Jeg har jo savnet en enkel måte å spyle med ferskvann. Dette ser jo ut til å være en enkel måte. Altså, glem min anbefaling i innlegget lenger oppe. Hør på de som kan det isteden... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2010 Utløpet fra vasken kobles på egen skroggjennomføring. Alternativt kan du bruke samme gjennomføringen som vanninntaket til dassen. Fordelen med sistnevnte løsning, er at du kan skylle ned i dassen med ferskvann (steng skroggjennomføringen og tapp vann i vasken). Sjøvann som blir stående i slangene skaper en ufyselig lukt etter en tid, så det kan være lurt å skylle ned med ferskvann før en forlater båten. Hei Eg er usikker på om dette er ein god idee. På mine båtar så har alltid inntaket til dassen hatt mindre diameter enn utløpet til vasken. Typisk 19 og 25 mm. Avløpsvatnet frå vasken har vel ofte hår, partiklar m.m. som ein ikkje ønskar inn i dasspumpa. På vår båt så har alle vaskane (tre frå byssa og to frå bada) utløp over vasslina. Dette er ein seglbåt. Me har berre opplevd frysing ein gang og det var midtvinters medan me budde i båten i Bodø. Ask Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2010 Løsningen vil nok fungere så lenge t stykket og inntaket er under vannlinjen. Inntaket må heller ikke ha for liten dia. Om løsningen er så praktisk kan vel diskuteres. Ellers har eg hatt utløp ifra vasker over vannlinjen på mine 2 siste båter og det er kanskje ikke så vakkert på utsiden, men det er jo ikke akkurat nødvendig med flere gjennomføringer under vannlinjen enn strengt tatt nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Jeg ville holdt disse to systemene (vask og dass) helt adskilt fra hverandre, men det nå min mening Sitér dette innlegget Link to post
Fregata1958 Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 (redigert) Hei! I min gamle klassiske treseiler fra 1958 finnes det ingen skrogjennomføringer over vannlinjen i det hele tatt. Håndvasken har avløpsslange rett ned i kjølsvinet (det heter fasktisk det) og der sitter den ene av de to aut. lensepumpene montert. Så når noen bruker vasken renner vannet gjennom slangen og ned til seilbåtens laveste innvendige punkt og derfra og ut via lensepumpen som starter automatisk når det kommer vann. Begge slangene fra de aut. lensepumpene og fra den man. reservepumpen er koblet til samme skrogjennomføring via Y-koblinger og dobbelt sett med vannlås. Fungerer glimrende for oss og har aldri skapt trøbbel av noe slag. På min seilbåt ville det vært mindre pent med diverse skrogjennomføringer over vannlinjen...men det er selvsagt hva jeg mener personlig. Redigert 23.Oktober.2010 av St. Einar (see edit history) Sitér dette innlegget 1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk 1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk 1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 På min seilbåt ville det vært mindre pent med diverse skroggjennomføringer over vannlinjen...men det er selvsagt hva jeg mener personlig. Og min personlige mening er at om det er en 5 - 15 skroggjennomføringer over vannlinjen, er det helt OK for meg. Jeg er ikke så fisefin at jeg bryr meg noe om noe slikt. Jeg har en bruks- og ikke pyntebåt og bryr meg mer om det praktiske enn hvor "pen" båten ser ut selv om jeg steller den etter beste evne! Og en annen sak går på sikkerhet. En hver gjennomføring under vannlinjen er en potensiell mulighet for vannintrenging dersom noe skulle gå galt. Men det er jo greit med en "pen" båt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fregata1958 Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Lars H, synes kanskje du skal forholde deg til hva jensemann2 faktisk spør om, nemlig "Hvor er det vanlig å kjøre vaskevannet"? Hva DU synes om min måte å gjøre dette på ombord i en klassisk mahogny seibåt fra 50 tallet tror jeg jensemann2 bryr seg svært lite om! ( og jeg også for den del...) Sitér dette innlegget 1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk 1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk 1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk Link to post
Mix Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Håndvasken har avløpsslange rett ned i kjølsvinet Æsh, og fy. Det kunne jeg aldri tenkt meg. Håper ikke septikken går samme veien... Det mest vanlige er nok som LarsH sier, egen gjennomføring over vannlinja for vask avløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Lars H, synes kanskje du skal forholde deg til hva jensemann2 faktisk spør om, nemlig "Hvor er det vanlig å kjøre vaskevannet"?Ja gjerne. Jeg vil påstå at svaret er at det er å la vaskevannet gå ut i en egen gjennomføring like over vannlinjen.Hva DU synes om min måte å gjøre dette på ombord i en klassisk mahogny seibåt fra 50 tallet tror jeg jensemann2 bryr seg svært lite om! ( og jeg også for den del...)At du ikke bryr deg om mine meninger er jo rart etter svaret ditt å dømme. Men jeg ville i hvert fall ikke ha det feite ufyselige oppvaskvannet nede i kjølsvinet på min båt, selv om den skulle vært en så aldri så gammel båt av trevirke (hva nå det har med saken å gjøre). En fritidsbåt er en fritidsbåt, samme hvor gammel den er og hva slags materiale den er laget av. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.