Jump to content

Hvor gjør jeg av vannet fra vasken?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har revet ut alt det gamle septiksystemet og skal inn med nytt. Før gikk slangen fra vasken inn på slangen mellom bunnventil og septikkvern. Når kverna startet sprutet det møkk ut av vasken og det luktet konstant drit ombord. Hvor er det vanlig å kjøre vaskevannet? Kjører jeg det på tanken blir det vel lukt hvis jeg ikke har vannlås på.

Utløpet fra vasken kobles på egen skroggjennomføring. Alternativt kan du bruke samme gjennomføringen som vanninntaket til dassen. Fordelen med sistnevnte løsning, er at du kan skylle ned i dassen med ferskvann (steng skroggjennomføringen og tapp vann i vasken). Sjøvann som blir stående i slangene skaper en ufyselig lukt etter en tid, så det kan være lurt å skylle ned med ferskvann før en forlater båten.

Jeg ville ikke tatt sjansen på forslaget over.

Risikerer bare unødvendige problemer.

Kan du utdype nærmere hvilke problemer du risikerer ?

Jeg vet ikke om trådstarter har motorbåt eller seilbåt, men på min seilbåt ligger bunnen av vasken så lavt at en gjennomføring over vannlinja ville fungert svært dårlig. Jeg kan faktisk ikke minnes å ha vært ombord i seilbåter med utløp fra vasken over vannlinje. Vet ikke hvordan det forholder seg i motorbåter, dersom vasken ligger godt over vannlinja kan det joi funke med utløp over vannlinja.

Har jobbet på noen nye båter med vannet ut over vannlinjen. Kjempefint om vinteren når det blir kaldt, da blir hele greia ofte tett...Ser ingen problemer med å bruke sjøvannsinntaket til toalettet hvis du får plassert det godt under vannlinja, hvis ikke er det bare å sette inn egen gjennomføring til den.

Jeg burde kanskje ikke blandet meg her..... Litt for fersk i faget :blush:

Trodde det var lettere å suge luft enn det sikkert er. Særlig når det kom anbefalinger om å sette korken i vasken osv. Virket som en tungvindt situasjon.

Jeg har sett at det går rett ut over vannlinja på mange båter, og har vel rett og slett ikke lagt merke til at det ikke var sånn på de andre, siden jeg ikke kan se hva som skjer fra utsiden.

Jeg har jo savnet en enkel måte å spyle med ferskvann. Dette ser jo ut til å være en enkel måte.

Altså, glem min anbefaling i innlegget lenger oppe. Hør på de som kan det isteden... :crazy:

Utløpet fra vasken kobles på egen skroggjennomføring. Alternativt kan du bruke samme gjennomføringen som vanninntaket til dassen. Fordelen med sistnevnte løsning, er at du kan skylle ned i dassen med ferskvann (steng skroggjennomføringen og tapp vann i vasken). Sjøvann som blir stående i slangene skaper en ufyselig lukt etter en tid, så det kan være lurt å skylle ned med ferskvann før en forlater båten.

Hei

Eg er usikker på om dette er ein god idee. På mine båtar så har alltid inntaket til dassen hatt mindre diameter enn utløpet til vasken. Typisk 19 og 25 mm.

Avløpsvatnet frå vasken har vel ofte hår, partiklar m.m. som ein ikkje ønskar inn i dasspumpa.

På vår båt så har alle vaskane (tre frå byssa og to frå bada) utløp over vasslina. Dette er ein seglbåt. Me har berre opplevd frysing ein gang og det var midtvinters medan me budde i båten i Bodø.

Ask

Løsningen vil nok fungere så lenge t stykket og inntaket er under vannlinjen. Inntaket må heller ikke ha for liten dia.

Om løsningen er så praktisk kan vel diskuteres. Ellers har eg hatt utløp ifra vasker over vannlinjen på mine 2 siste båter og det er kanskje ikke så vakkert på utsiden, men det er jo ikke akkurat nødvendig med flere gjennomføringer under vannlinjen enn strengt tatt nødvendig?

Hei!

I min gamle klassiske treseiler fra 1958 finnes det ingen skrogjennomføringer over vannlinjen i det hele tatt. Håndvasken har avløpsslange rett ned i kjølsvinet (det heter fasktisk det) og der sitter den ene av de to aut. lensepumpene montert. Så når noen bruker vasken renner vannet gjennom slangen og ned til seilbåtens laveste innvendige punkt og derfra og ut via lensepumpen som starter automatisk når det kommer vann.

Begge slangene fra de aut. lensepumpene og fra den man. reservepumpen er koblet til samme skrogjennomføring via Y-koblinger og dobbelt sett med vannlås. Fungerer glimrende for oss og har aldri skapt trøbbel av noe slag.

På min seilbåt ville det vært mindre pent med diverse skrogjennomføringer over vannlinjen...men det er selvsagt hva jeg mener personlig.

Redigert av St. Einar (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

På min seilbåt ville det vært mindre pent med diverse skroggjennomføringer over vannlinjen...men det er selvsagt hva jeg mener personlig.

Og min personlige mening er at om det er en 5 - 15 skroggjennomføringer over vannlinjen, er det helt OK for meg. Jeg er ikke så fisefin at jeg bryr meg noe om noe slikt. Jeg har en bruks- og ikke pyntebåt og bryr meg mer om det praktiske enn hvor "pen" båten ser ut selv om jeg steller den etter beste evne! Og en annen sak går på sikkerhet. En hver gjennomføring under vannlinjen er en potensiell mulighet for vannintrenging dersom noe skulle gå galt. Men det er jo greit med en "pen" båt!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H, synes kanskje du skal forholde deg til hva jensemann2 faktisk spør om, nemlig "Hvor er det vanlig å kjøre vaskevannet"?

Hva DU synes om min måte å gjøre dette på ombord i en klassisk mahogny seibåt fra 50 tallet tror jeg jensemann2 bryr seg svært lite om! ( og jeg også for den del...)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Lars H, synes kanskje du skal forholde deg til hva jensemann2 faktisk spør om, nemlig "Hvor er det vanlig å kjøre vaskevannet"?
Ja gjerne. Jeg vil påstå at svaret er at det er å la vaskevannet gå ut i en egen gjennomføring like over vannlinjen.
Hva DU synes om min måte å gjøre dette på ombord i en klassisk mahogny seibåt fra 50 tallet tror jeg jensemann2 bryr seg svært lite om! ( og jeg også for den del...)
At du ikke bryr deg om mine meninger er jo rart etter svaret ditt å dømme. Men jeg ville i hvert fall ikke ha det feite ufyselige oppvaskvannet nede i kjølsvinet på min båt, selv om den skulle vært en så aldri så gammel båt av trevirke (hva nå det har med saken å gjøre). En fritidsbåt er en fritidsbåt, samme hvor gammel den er og hva slags materiale den er laget av.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...